به گزارش فرصت امروز به نقل از جام جم، در روزهای گذشته شاهد بودیم دومینوی افزایش قیمت خودرو به شرکت آرین پارس موتور رسید و این شرکت رسما اعلام کرد قیمت لاماری ایما به یک میلیارد و 673 میلیون تومان رسیده که به معنای افزایش 242 میلیون تومانی این خودرو است.
پیش از این، دیگر مونتاژکار این صنعت یعنی مدیران خودرو برای اولین باردر ماه های اخیر اقدام به گران کردن 10 محصول خود کرده بود؛ به طوری که قیمت برخی تولیداتش را نسبت به قیمت تیرماه سال گذشته بیش از100میلیون تومان و در مواردی بیش از 200 میلیون تومان افزایش داد.این درحالی است که مشتریان این دو شرکت نسبت به این امر گلایه داشته اند، به طوری که مطابق رسم همیشگی خودروسازان در موعد نزدیک شدن به تحویل خودروی مشتریان با اطلاعیه ای افزایش قیمت خودروهایشان را اعلام می کنند.با این حال مدیران این شرکت به صراحت اعلام کردند که افزایش نرخ محصولات شان را 24 دی سال گذشته از مسئولان امر گرفته اند ولی به دلیل نزدیکی به عید نوروز، ماه مبارک رمضان و بعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آن را به امروز موکول کرده اند.در دفاع از این گفته مدیران شرکت های مونتاژکار هم احمد آقایی، معاون وزیر صمت گفته که خودروسازان مونتاژی افزایش قیمت نداشته اند و تغییر قیمت اخیر آنها، بر مبنای حقوق گمرکی اتفاق افتاده است.
در تیرماه سال جاری نیز جواد توسلی مهر، مدیرعامل شرکت سایپا اعلام کردمجوز افزایش 30 درصدی محصولات سایپا توسط مراجع ذی صلاح صادر شده بنابراین تا کمتر از دو ماه دیگر قیمت این خودروها به صورت رسمی افزایش می یابد.پس از آن نوبت به دیگر انحصارگر بازار خودرو رسید و ایران خودرو هم شش مرداد فهرست جدید قیمت 14محصولش را برای مرداد 1403 روی سایت قرار داد و به این ترتیب رسما قیمت محصولاتش را نسبت به تیرماه 1403 به شکل قابل ملاحظه ای افزایش داد؛ به عنوان مثال، قیمت هایما S5، از9میلیارد و826میلیون ریال در تیرماه 1402 به بیش از11میلیارد و 706 میلیون ریال افزایش یافت و قیمت هایما S7 نیز که در تیرماه سال گذشته بیش از 10میلیاردو70 میلیون ریال بود در مرداد ماه امسال به 11میلیارد و 906 میلیون ریال افزایش یافت.
همه این افزایش قیمت ها در حالی رقم می خورد که این چهار خودروساز کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش نداده اند و به نظر می رسد مردم و مشتریان این صنعت حیران چرایی این افزایش قیمت ها هستند. از طرف دیگر این گران کردن قیمت خودرو در حالی است که همچنان وزیر صمت دولت چهاردهم در قالب کابینه به مجلس شورای اسلامی معرفی نشده و روند انتقال دولت در حال انجام است. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هیچ نهاد رسمی از جمله وزارت صمت، شورای رقابت و... افزایش قیمت خودرو را تایید نکرده و حتی سازمان حمایت به عنوان اصلی ترین متولی امر قیمت گذاری خودرو نیز سکوت پیشه کرده است.
احمد آقایی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال این افزایش قیمت ها اعلام کرد که هیچ ابلاغ رسمی به ایران خودرو و سایپا در رابطه با افزایش قیمت نداشته ایم و هنوز مجوزی صادر نشده است. اخیرا نیز سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت بدون اشاره به این که به خودروسازان مجوزی در خصوص افزایش قیمت داده شده یا خیر، اعلام کرده اگر تخلفی از سوی خودروسازان در خصوص قیمت های اعلامی جدید صورت گرفته باشد شورای رقابت رسیدگی می کند. وی همچنین در واکنش به انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر این که شورای رقابت اعلام کرده «قیمت خودروسازان در کدال صحیح است» عنوان کرد شورا هیچ گونه اظهار نظری در رابطه با قیمت خودروها نداشته است.