شروع یک کسب وکار می تواند کار سختی باشد؛ اما اگر فرایند راه اندازی شرکت جدید خودتان را به مراحل جداگانه تقسیم کنید، این کار آسان تر می شود. شما به جای اینکه به صورت کاملاً شانسی مراحل کار را شروع کنید، می توانید از روش های تست شده و واقعی کارآفرینان که این کار را با موفقیت انجام داده اند، پیروی کنید. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه کسب وکار خود را راه اندازی کنید، این چک لیستی که ما به شما معرفی میکنیم را دنبال کنید.
اگر به راه اندازی یک تجارت فکر می کنید، احتمالاً از قبل ایده ای در مورد کالایی که قصد فروش آن را دارید، یا حداقل بازاری که می خواهید وارد شوید، دارید. یک جست وجوی سریع در مورد شرکت های موجود در صنعت انتخابی خود انجام دهید. شما باید بهترین ها در حوزه خودتان بشناسید و به این سوال فکر کنید که چگونه می توانید آن شرایط را بهتر کنید. اگر فکر می کنید که کسب وکار شما می تواند چیزی را ارائه دهد که شرکت های دیگر انجام نمی دهند یا همان چیز را سریع تر و ارزان تر عرضه دهد، یک ایده قوی دارید و آماده ایجاد یک طرح تجاری هستید.
هنگامی که ایده خود را پیدا کردید، باید چند سوال مهم از خود بپرسید؛ هدف از کسب وکار شما چیست؟ به چه کسی می فروشید؟ هدف نهایی شما چیست؟ هزینه های راه اندازی خود را چگونه تأمین می کنید؟ این سؤالات را می توان در یک طرح کسب وکار مدون پاسخ داد. صاحبان مشاغل نوپا باعجله در کارها و بدون فکرکردن در مورد جنبه های آن، اشتباهات زیادی مرتکب می شوند. شما باید مشتری هدف خودتان را پیدا کنید و به این سوال پاسخ دهید که چه کسی قرار است محصول یا خدماتتان را بخرد؟
تحقیقات بازار انجام دهید. انجام تحقیقات کامل بازار و جمعیت شناسی مشتریان بالقوه، بخش مهمی از تدوین یک طرح تجاری است. تحقیقات بازار به شما کمک می کند تا مشتری هدف، نیازها، ترجیحات و رفتار آن ها و همچنین صنعت و رقبای خودتان را درک کنید. در نوشتن طرح تجاری خودتان یک استراتژی خروج را در نظر بگیرید. داشتن استراتژی شما را مجبور می کند به آینده نگاه کنید.
راه اندازی هر کسب وکاری هزینه بر است؛ بنابراین باید نحوه پوشش این هزینه ها را مشخص کنید. آیا منبعی برای تأمین مالی استارتاپ خود دارید یا باید پول قرض کنید؟ اگر قصد ترک شغل فعلی خودتان را دارید تا روی کسب وکارتان تمرکز کنید؟ آیا به اندازه ای پس انداز دارید که از شما تا سوددهی تجارت جدیدتان، حمایت کند؟ هزینه های راه اندازی کسب وکارتان برآورد کنید.
یکی از راه هایی که می توانید مقدار پول موردنیاز خودتان را تعیین کنید، انجام یک تجزیه وتحلیل سربه سر است. این روش برنامه ریزی مالی به صاحبان مشاغل کمک می کند تا زمان سودآوری شرکت، محصول یا خدمات خودشان را مشخص کنند. فرمول این نوع تجزیه وتحلیل ساده است:
نقطه سربه سر = هزینه های ثابت ÷ (متوسط قیمت هر واحد – هزینه های متغیر)
هر کارآفرینی باید از این فرمول به عنوان یک ابزار استفاده کند تا ضرر و زیان را پیش بینی شود و از آن جلوگیری کرد. علاوه برآن، تجزیه وتحلیل سربه سر به شما کمک می کند تا محل درآمد خودتان را بدانید؛ بنابراین بر اساس آن اهداف خودتان را تعیین کنید.
انواع مختلف کسب وکار به تجهیزات متفاوتی نیاز دارند. در مورد نیازها، اموال و تجهیزات مربوط به کسب وکار خود فکر کنید. در این شرایط می توانید در مورد خرید یا اجاره تجهیزات بهترین تصمیم را بگیرید. به عنوان مثال، یک آرایشگاه دارای تجهیزات و نیازهای متفاوتی نسبت به یک کامیون مواد غذایی است.
قبل از اینکه به صورت قانونی کسب وکار خود را راه اندازی کنید، باید مجوزهای تجاری را دریافت کنید. به عنوان مثال، شما باید کسب وکار خود را در سایت دولت ثبت کنید. برای انجام این کار، باید مدارک متعددی را قبل از ثبت نام تهیه کنید. شرکت ها به یک اساس نامه نیاز دارند که باید در آن نام تجاری، هدف، ساختار شرکت، جزئیات سهام و سایر اطلاعات مربوط آن نوشته شده باشد. همچنین شما باید برگه های خاصی را برای انجام تعهدات مالیات بردرآمد ارسال کنید. البته ساختار کسب وکار فرم های موردنیاز را تعیین می کند. شما باید وب سایت های را برای اطلاعات در مورد تعهدات مالیاتی بررسی کنید.
خرید بیمه مناسب برای کسب وکارتان گام مهمی است که قبل از راه اندازی رسمی باید بردارید. مقابله با حوادثی مانند آسیب اموال، سرقت یا حتی دعوای حقوقی با مشتری می تواند پرهزینه باشد. پس باید بیمه نامه ای تهیه کنید که از شما در مقابل مشکلات احتمالی محافظت کند. هرچند باید چندین نوع بیمه تجاری را بررسی کنید؛ اما چند طرح بیمه اساسی وجود دارد که اکثر مشاغل کوچک می توانند از آن بهره مند شوند.
برای عنوان مثال، اگر کسب وکار شما کارمند داشته باشد، حداقل باید غرامت کارگران و بیمه بیکاری را خریداری کنید. همچنین ممکن است باتوجه به موقعیت مکانی و صنعت خودتان به انواع دیگری از پوشش بیمه ای نیاز داشته باشید. اگر کسب وکار شما خدماتی ارائه می دهد، احتمالاً بیمه مسئولیت حرفه ای هم نیاز داشته باشید. اگر کار اشتباهی انجام دهید یا از انجام کاری غفلت کنید، این نوع بیمه شما را تحت پوشش قرار می دهد.
تا اینجا با روش های مختلف راه اندازی کسب وکار آشنا شدید. طی کردن این مراحل، سخت و به هزینه زیادی نیاز دارد. شما بدون انجام این مراحل پردردسر می توانید در بستر اینترنت کسب وکار خودتان را راه اندازی کنید. ویترین نت بازار آنلاین تجارت B2B در سراسر کشور است که در حوزه خرید و فروش مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، کالای مصرفی و... فعالیت می کند. در واقع به تولیدکنندگان و تأمین کنندگان اصلی کمک می کند تا محصولات خود را به خریدار خرید بفروشند. پس شما به عنوان یک صاحب کسب وکار می توانید محصول تولیدی خودتان را در این سایت قرار دهید تا مشتریان بالقوه بتوانند آن را خریداری کنند.