از آنجایی که بازار عید برای اکثر کسب و کارها پر رونق است و تعداد مشتریان افزایش پیدا می کند، به یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نیاز است تا تمام اطلاعات مورد نیاز ثبت شود. بنابراین برای از بین بردن چالش های این دوره زمانی، بهتر است از یک راهکار هوشمند CRM در کسب و کار خود بهره ببرید.
شرکت های تجاری یا فعالان تولیدی و خدماتی مانند چاپخانه ها، آژانس های مسافرتی، هتل ها و شرکت های دیگر که در ماه های پایانی سال مشتری بیشتری دارند، می توانند با اتوماسیون کردن فرآیندهای خود سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند و تعداد فروش بیشتری داشته باشند.
CRM مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است. برای اینکه بدانید CRM چیست باید درنظر داشته باشید که یک سیستم برنامه ریزی شده برای مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان آتی کسب و کارهاست.
CRM در یک شرکت، تمام تعاملات با مشتریان بالقوه و موجود را ذخیره می کند. این اطلاعات شامل همه چیز از اولین بازدید مشتری از وب سایت و فعالیت در آن، زمان دقیقی که پیشنهاد فروش شما را باز کرده و مدت زمانی که به آن نگاه کرده، می شود.
یک سی ار ام همه کاره، دارای سرویس های متنوع در فروش، بازاریابی و اتوماسیون خدمات است، تعاملات را خودکار می کند و به نمایندگان فروش قدرت می دهد تا روند فروش را روان تر کنند. شما از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان خود می توانید داده ها و فرصت های فروش را تجزیه و تحلیل کرده و خدمات به مراتب با کیفیت تری را به مشتریان ارائه دهید.
زمانی که کسب و کار شما رشد می کند، پیگیری سنتی مشتریان با فایل های مختلف و نوشتن یادداشت ها در مکان های مختلف تقریبا غیرممکن می شود. مدیریت این نوع مجموعه نه تنها زمان و انرژی می برد، بلکه ممکن است همه اطلاعات خود را به یکباره از دست بدهید. این روند تیم شما را خسته و به دنبال آن، مشتریان را ناامید می کند. خرید CRM برای سازمان ها مزایای بسیاری به همراه دارد که شامل موارد زیر می شود:
زمانی که اطلاعات زیادی در مورد مشتری بالقوه خود دارید، ارائه یک تجربه خرید بسیار آسان تر می شود. اطلاعاتی مانند بازدید هر پست وبلاگ، ایمیل، کتاب الکترونیکی که باز کرده یا خوانده اند و جزئیات دیگر به شما یک دید وسیع می دهد. شما می توانید بر طبق داده های ثبت شده در CRM، مشتریان را طبقه بندی و پیام های تبلیغاتی خود را شخصی سازی کنید.
با یک سی ار ام، می توانید کارهایی مانند ثبت تماس و فعالیت، گزارش دهی، ایجاد معامله و موارد دیگر را خودکار کنید. هرچه تیم فروش زمان کمتری را برای کارهای اداری صرف کنند، تعداد ساعات بیشتری با مشتریان بالقوه ارتباط دارند. درنتیجه بهره وری کارکنان و درآمد شما به نسبت افزایش خواهد یافت.
یک مدیر فروش می تواند فورا ببیند که چگونه و چه زمانی پرسنل با خریداران تماس می گیرند و آن ها را دنبال می کنند. مدیر وظایف را در نرم افزار تعریف کرده و با همه تیم به اشتراک می گذارد. سپس امکان مشاهده وضعیت هر وظیفه و درصد پیشرفت وجود دارد. بنابراین کارمندان یک تیم فروش می توانند بهترین شیوه های فروش را یاد بگیرند.
از آنجایی که تمام تماس ها، مکالمات و سوابق مشریان در CRM ثبت می شوند، با مراجعه به فاکتورهای فروش می توانید محصولات پرفروشتان را شناسایی کنید. با بررسی فاکتورهای فروش گذشته و جزئیات گفتگو با مشتریان، امکان سنجش نیاز و رفتار خرید مشتری فراهم می شود. درنتیجه با استفاده از داده های مفید، فروش خود را پیش بینی کنید.
هنگامی که سیستم سی آر ام خود را توسعه دادید، وقت راه اندازی آن است. شروع کار با CRM مراحلی دارد که بهتر است آن ها را به ترتیب رعایت کنید. این مراحل عبارتند از:
هرچه زودتر بتوانید با استفاده از سی آر ام به تمام فرآیندهای تکراری تیم خود را آگاه شوید، داده های شما جامع تر و دقیق تر خواهد بود. به همین دلیل اولین قدم در پیاده سازی سی آر ام اضافه کردن کاربران است.
CRMشما باید منعکس کننده فرآیند فروش شما باشد. این بدان معناست که به طور دقیق مراحلی را که مشتری طی می کند از سرنخ تا تبدیل شدن به فرصت فروش و مشتری را نشان دهد. شما باید نحوه خرید محصول یا خدمات توسط مشتریان بالقوه را مشاهده و اندازه گیری کنید. از تماس اولیه با فروشنده گرفته تا مدت زمان امضای قرارداد و سایر مراحل در این بین را بررسی کنید.
فرض کنید فرآیند فروش شما به برقراری ارتباط، تشخیص پتانسیل مشتری، ارائه دمو و بستن قرارداد تقسیم شده است. هر مرحله را در CRM خود ایجاد کنید. اکنون، شما فرآیند فروش را برای تیم خود استاندارد کرده اید.
در مرحله بعد، ویژگی های سفارشی را برای ذخیره داده های خود ایجاد کنید. نرم افزار سی آر ام شما دارای امکانات پیش فرض یا بخش های آماده در مورد مشتری احتمالی شما مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل، تاریخ ایجاد، شهر و غیره خواهد بود اما شما می توانید مراحل مورد نیاز را مطابق با کسب و کار خود اضافه کنید.
به احتمال زیاد، شما در حال حاضر از نرم افزارها یا دفاتر مختلفی برای پیگیری فرصت ها و مشتریان خود استفاده می کنید. تقریبا هر نرم افزار CRM امکان آپلود یک فایل (مانند اکسل) را دارد که می توانید تمام اطلاعات از نرم افزارهای مختلف را وارد آن کنید. بنابراین داده ها به طور یکپارچه بین سیستم های قدیمی و جدید شما جریان پیدا می کند.
در هر کسب و کاری شما باید یک نمای کلی و شفاف از عملکرد تیم خود داشته باشید تا بر فعالیت آن ها نظارت کرده و آموزش لازم را متناسب با نیاز پرسنل ارائه دهید. بر همین اساس داشبورد CRM مانند یک کنترل پنل است که می توانید آن را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی کنید. انتخاب کنید کدام یک از آمارهای کسب و کار (مانند میزان موفقیت فروش، میزان شکست یا موارد دیگر) بر اساس اهداف و فرآیند فروش شما در داشبورد نمایش داده شود.
به عنوان یک مدیر فروش، بهتر است زمان زیادی را صرف بررسی داده ها نکنید و نمایندگان فروش شما باید تا حد امکان زمان بیشتری را به فروش اختصاص دهند. به همین دلیل دریافت گزارش های روزانه، هفتگی، ماهانه و یا فصلی از طریق CRM ایده خوبی است.
با استفاده از سی آر ام می توانید گزارش های متنوعی دریافت کنید. این گزارش ها ممکن است شامل فعالیت هایی که توسط پرسنل فروش ایجاد شده مانند اضافه کردن یا تکمیل اطلاعات مشتری، تماس های انجام شده توسط نماینده، معاملات برنده شده و یا نرخ حفظ مشتری باشد.
نرم افزار CRM پیام گستر، یک ابزار قدرتمند است که به کسب و کارها کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را کامل تر ببینند. با استفاده از قابلیت های آن می توانید در بازار عید، رویکردهای فروش، بازاریابی و خدمات مشتری خود را بهینه کنید تا مشتریان دسترسی بهتری داشته باشند و از این طریق رضایت مندی را افزایش دهید.
برای آشنایی، مقایسه و بررسی امکانات نرم افزار در قالب یک نسخه رایگان 30 روزه می توانید با مراجعه به آدرس وبسایت این شرکت و یا تماس با مشاوران فروش آن، از دموی رایگان CRM پیام گستر استفاده کنید:
وبسایت: www.payamgostar.com
ایمیل: info@payamgostar.com
تلفن: 02149714