یکی از تصمیمات جدید دولت چهاردهم حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی است. این ارز از ارز نیمایی گران تر است؛ بنابراین کالاهایی همچون قطعات خودرو که با استفاده از ارز نیمایی وارد کشور می شدند، اکنون با قیمت بالاتری به دست مصرف کنندگان می رسند. بدیهی است افزایش قیمت قطعات یدکی خودروها موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.
ارز توافقی از ابتدای هفته آخر آذر، جایگزین ارز نیمایی شد. هدف بانک مرکزی از این کار تک نرخی کردن ارز بوده است اما بخش های تولیدی کشور که به قطعات وارداتی وابسته اند، از این روند تأثیر خواهند گرفت.
برخی کارشناسان اقتصادی بر این عقیده اند که درحال حاضر، شرکت های واردکننده قطعات یدکی و مواد اولیه ساخت خودرو باید هزینه بیشتری برای تأمین ارز موردنیاز بپردازند. باوجود تولید انبوه خودروهای چینی در ایران، بخش قابل توجهی از قطعات این خودروها را تأمین کنندگان خارجی تهیه می کنند. قیمت پایین ارز نیمایی در مقایسه با قیمت ارز آزاد باعث می شد خودروسازان مونتاژی تصمیم به واردات قطعات بگیرند. اکنون با جایگزینی ارز توافقی، یک باره آنها ناچار خواهند شد قطعات موردنیاز خود را از منابع داخلی تأمین کنند، منابعی که سال های اخیر توجهی به آنها نشده است.
صرفه جویی راهکار غلبه بر تورم ارز توافقی
بی توجهی به صنعت قطعه سازی ایران طی سالیان اخیر تأثیرات ناگواری بر قیمت خودرو گذاشته است. درحال حاضر حتی بسیاری از قطعات خودروهای داخلی نیز از طریق شرکت های چینی تأمین می شوند. قطعه سازان نیز به دلایل مختلف، به واردات مواد اولیه وابسته شده اند. جایگزینی ارز نیمایی با ارز توافقی به راحتی بر نحوه کار قطعه سازان نیز تأثیر خواهد گذاشت.
به نظر می رسد تنها راه پیش روی خودروسازان برای جلوگیری از افزایش چشمگیر قیمت خودرو صرفه جویی در هزینه ها باشد. در غیر این صورت، قیمت خودروها به شکل قابل توجهی افزایش خواهند یافت. افزایش قیمت خودرو در شرایطی که قدرت خرید مصرف کننده ایرانی رو به زوال می رود، نتیجه ای جز کاهش فروش و سودآوری نخواهد داشت.