مناقصه، روشی است که در آن پیشنهاد خرید کالا و خدمات در مکان و زمانی مشخص بررسی می شود. دقیقا همانند مزایده. با این تفاوت که در مزایده، بالاترین قیمت برنده است، در حالی که در این روش، پایین ترین قیمت برنده است. با مراجعه به سامانه مناقصه و مزایده می توانید از جدیدترین اخبار مناقصه ها و مزایده ها آگاه شوید.
مناقصه
سازمان های دولتی مانند سایر افراد دارای نیازمندی هایی هستند که باید آن ها را تامین کنند. با مطالعه مناقصات شرکت ملی حفاری ایران ، متوجه نیازمندی های این سازمان دولتی می شوید. البته تفاوتی میان افراد عادی با سازمانی های دولتی وجود دارد. این تفاوت عبارت است از:
این سازمان ها از طرف شهروندان، نمایندگی انجام امور عمومی و تامین منافع عمومی را بر عهده دارند. از این رو در نبرد خدمات باید تشریفات مخصوصی را رعایت کنند. یکی از این تشریفات، برگزاری مناقصه ها است. با ورود به سامانه مناقصات ، می توانید از زمان برگزاری مناقصه ها در شرکت های معتبر آگاه شوید.
با توجه به بند الف ماده (2) قانون برگزاری مناقصات، فرایندی رقابتی است که از طرف سازمان های دولتی برگزار می شود. مناقصه گری که کمترین قمیت را پیشنهاد دهد، تعهدات موضوع معامله را از آن خود می کند.
بر اساس این تعریف، زمانی که سازمان های دولتی نیاز به کالا یا خدماتی داشته باشند، مناقصه برگزار می کنند. سپس با فردی که کمترین قیمت را ارائه دهد، قرارداد منعقد کرده و کالا یا خدمات مورد نظر خود دریافت می کنند. قوانین این روش در سال 1383 همزمان با اجرای اصل 44 قانون اساسی توسط مجلس تصویب شد.
انواع مناقصه از نظر چگونگی مراحل بررسی
مناقصه ها از نظر مراحل بررسی بر اساس بند الف ماده 4 قانون برگزاری مناقصات، به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:
این روش، یکی از انواع مناقصه ها بر اساس چگونگی مراحل بررسی است. برخلاف سایر مناقصه ها که ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها در طی چند جلسه انجام می شود، این روش به ارزیابی نیازی ندارد. یعنی باز کردن پاکت های پیشنهاد مناقصه گران و در پی آن اعلام برند، در یک جلسه یا یک مرحله انجام می شود.
در این نوع از مناقصه ها، مناقصه گزار تشخیص می دهد که پیشنهاد ها باید بررسی فنی بازرگانی شوند. یعنی ابتدا کمیته فنی بازرگانی تشکیل می شود. سپس پیشنهاد ها ارزیابی فنی بازرگانی می شوند. در نهایت نتیجه آن به کمیسیون اعلام شده و برنده معرفی و تعیین می شود.
انواع مناقصه از نظر روش دعوت مناقصه گران
علاوه بر طبقه بندی مناقصه ها از نظر چگونگی مراحل بررسی، طبقه بندی به روش دعوت مناقصه گران نیز انجام می شود. مطابق با بند ب ماده 4 قانون برگزاری مناقصات، انواع آن از نظر روش دعوت مناقصه گران، به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:
این روش همان طور که از نامش پیداست، برای افراد خاصی برگزار نمی شود. یعنی فراخوان آن به عموم اگهی شده و افراد واجد شرایط می توانند در آن شرکت کنند.
این نوع روش برخلاف روش عمومی بوده و در بین افراد خاصی برگزار می گردد. یعنی عموم مردم نمی توانند در آن شرکت کنند.
طبقه بندی معاملات مورد مناقصه از نظر قیمت معامله
مصوبه شماره 17809/ت58769 هـ با عنوان تعیین نصاب معاملات در سال 1400 به تصویب رسید. هیات دولت این مصوبه را که در مورد موضوع ماده ( 3 ) قانون برگزاری مناقصات بود، در تاریخ 21 اردیبهشت ماه 1400 به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه، نصاب معاملات موضوع ماده (3) قانون برگزاری مناقصات مصوب 83، عبارت است از:
انجام مناقصه بر عهده چه کسانی است؟
به کسانی که این روش را انجام می دهند مثل سازمان دولتی یا دستگاه مربوطه، مناقصه گزار می گویند. اعضای این کمیسیون شامل ذی حساب یا بالاترین مقام مالی دستگاه مناقصه گزار، مورد و مسئول فنی دستگاه مناقصه گزار، واحدی که مناقصه به درخواست آن انجام شده و رئیس دستگاه مناقصه گزار یا نماینده او می شود. البته استثنا هم وجود دارد. برای مثال:
مناقصه های مربوط به شهرداری با وجود یک ناظر در جلسات کمیسیون که از سوی شورای شهر انتخاب شده انجام می شود. هیات مدیره باید اعضای کمیسیون شرکت های دولتی را تعیین کند.
سخن پایانی
با اینکه مناقصه با هدف رقابت بین مناقصه گران و انتخاب بهترین مناقصه گر برگزار می شود، اما برگزاری آن، باعث صرفه جویی در هزینه های دولت شده و خدمات دولتی بهتری به شهروندان ارائه می دهد.