برای ارائه یک پاسخ ساده و سریع به پرسش وردپرس چیست می توانیم بگوییم که WordPress یک نرم افزار تحت وب است. با نصب وردپرس بر روی یک سرور می توانیم به سادگی و در 5 دقیقه یک سایت راه اندازی کنیم. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا محسوب می شود. با طراحی سایت با وردپرس به سادگی می توانیم یک سایت راه اندازی کنیم. سپس با پنل مدیریتی ساده آن به مدیریت محتوای سایت بپردازیم. تولید محتوا کنیم. مطلب منتشر نماییم. حتی با تبدیل وردپرس به فروشگاه به فروش آنلاین محصولات خود بپردازیم. (گاهی نیز بجای عبارت WordPress از مخفف WP استفاده می شود.)
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت ها و وبلاگ ها می باشد. وردپرس از ابتدا تنها یک سرویس وبلاگ نویسی رایگان بود (تشخیص اطلاعات قالب وردپرس) و امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می داد. سپس به صورت یک سیستم مدیریت محتوا برای مدیریت سایت معرفی شد. وردپرس با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و از دیتابیس MySQL بهره می برد. وردپرس در پیشبرد پروژه موفق بی تو و در سال ۲۰۰۳ میلادی شکل گرفت. نام وردپرس را کریستین اسلک، دوست مت مولنوگ (توسعه دهنده پایه وردپرس) پیش نهاد داد. از آن پس وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه همه گیر شد. اکنون نیز می توان وردپرس را معروف ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت حرفه ای دانست
هسته وردپرس همان طور که اشاره شد به زبان PHP نوشته شده است. همچنین برای ذخیره اطلاعات از دیتابیس MySQL در WordPress استفاده شده است. بسیاری از کاربران در شروع کار با وردپرس سوال می کنند که زبان وردپرس چیست؟ باید بگوییم که برای طراحی سایت با وردپرس نیاز به دانش برنامه نویسی نخواهید داشت. وردپرس رویای طراحی سایت در 5 دقیقه را آن هم بدون نیاز به کدنویسی محقق کرده است. این که گفته می شود زبان وردپرس PHP است و متن باز است برای توسعه دهنگان می باشد. یعنی اگر دانشی در زبان PHP داشته باشید به کمک مستندات وردپرس می توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. با توسعه افزونه وردپرس می توان امکانات وردپرس را نیز افزایش داد. افزونه های متعددی برای وردپرس نیز توسط توسعه دهندگان مختلف ارائه شده است.
متا تگ عنوان صفحه (Title) و متا تگ دیسکریپشن جز جدا نشدنی از سئو می باشند. وجود این دو متا تگ برای کسب رتبه بالا در گوگل ضروری است. در ادامه به معرفی اصلی ترین متا تگ ها خواهیم پرداخت.
زمانی که عبارت یا کلمات کلیدی را در گوگل جست وجو می کنید، بادقت به صفحه نتایج نگاه کنید. عبارت های آبی رنگی که با فونت بزرگتر می بینید، تگ عنوان صفحه یا Title tag هستند؛ جملاتی که توصیفی دقیق ولی مختصر از محتوای صفحه را به کاربران نمایش می دهند. بررسی و آنالیز متاتگ های سئویی عنوان یا title tag یکی از اجزا HTML است و از نظر دو جنبه در استراتژی سئو سایت اهمیت دارد; باوجود تگ عنوان بهینه شده موتورهای جست وجو کلیاتی از محتوای صفحات را در می یابند. همچنین، کاربران با بررسی عنوان صفحه از نوع محتوای ارائه شده در آن باخبر خواهند شد. در حال حاضر، گوگل 50 تا 60 کاراکتر ابتدایی عنوان صفحه را در نتایج جست وجو به کاربران نمایش می دهد. تجربه ثابت کرده است که اگر تگ عنوان صفحات را تا زیر 60 کاراکتر نگه دارید، گوگل در بیش از 90درصد مواقع، عنوان را به تمامی نشان می دهد.
تگ های عنوان همان تیترهای قابل کلیکی هستند که در نتایج جست وجو دیده می شوند. این تگ ها ایجاد شده اند تا موتورهای جست وجو محتوای صفحات را متوجه شوند. به 4دلیل عمده، تگ عنوان مهم است:
همون طور که قبلا گفتیم، تگ تایتل یکی از مهم ترین تگ های HTML در SEO هست. یادتان باشد که تایتل خوب = کلمات کلیدی اصلی + جذابیت. هر چه موضوع انتخاب کلمات کلیدی را جدی بگیرید، احتمال کلیک کاربران روی لینک افزایش می یابد. حتماٌ از نوشتن کلمات کلیدی فرعی در تگ تایتل غافل نشوید و ترکیب معناداری را برای توضیحات آن در نظر بگیرید. جمله بندی را با کلمات کلیدی مهم شروع کنید. برای نوشتن توضیحات، نتایج جست وجوی گوگل بررسی کنید و نیم نگاهی هم به تایتل سایت رقبا بندازید.
تگ های توضیحات متا برای رتبه بندی موتورهای جستجو آنچنان اهمیتی ندارند ولی این تگ ها در کلیک کردن کاربر در صفحه نتایج موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارد و هر چقدر تعداد این کلیک ها بیشتر باشد می تواند صفحه مورد نظر در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج قرار گیرد و از نظر موتورهای جستجو این بدان معنا است که این توضیحات متا بقدر کافی مفید بوده است که توانسته بازدیدکننده را بسمت خود جلب نماید تا روی آن کلیک کند.
وظیفه توضیحات متا در واقع تبلیغ صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. این توضیحات باعث می شود جستجو کننده یک دیدگاهی را از صفحه مورد نظر در ذهن خود متصور شود از این رو نقش بازاریابی جستجو اهمیت خود را نمایان می کند. هر چقدر توضیحات کاملتر باشد و از کلمات کلیدی مهم استفاده شود باعث می شود این صفحه تعداد کلیک های بیشتری یا نرخ کلیک را به خود اختصاص دهد.( Click Rate). برای افزایش نرخ کلیک صفحه مورد نظر، موتورهای جستجو مثل گوگل کلمات کلیدی را برجسته تر می کنند. از این رو قبل از نوشتن توضیحات متا می بایست به پیدا کردن کلمات کلیدی خود در صفحه مورد نظر بپردازید.
توضیحات متا هر گونه طولی می توانند داشته باشند ولی موتورهای جستجو طول های بیشتر از 160 کاراکتر را کوتاه (Truncate) می کنند که این خود به نوعی جریمه گوگل محسوب می شود و همچنین توضیحات کوتاه نیز باعث آسیب به صفحه مورد نظر می شود. معمولا طول های بین 150 تا 160 کاراکتر طول های مناسبی برای توضیحات متا هستند که طول 155 یک طول بهینه محسوب می شود.
در پاسخ به این سوال که متا تگ OG چیست، باید شما را به یاد اشتراک گذاری مطالب سایت در شبکه های اجتماعی بیندازیم. اگر تا به حال صفحه ای از یک سایت را در فیسبوک، لینکدین یا توییتر به اشتراک گذاشته باشید، دیده اید که معمولا به صورتی منظم و ساختاریافته در قالب یک پست شبکه اجتماعی منتشر می شوند. این کار توسط متا تگ OG انجام می شود. درواقع متاتگ های OG تکه کدهایی هستند که نحوه نمایش صفحه سایت را هنگام اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی کنترل می کنند. این تگ ها بخشی از پروتکل Open Graph فیسبوک است که البته توسط دیگر شبکه های اجتماعی هم استفاده می شود. این تکه کدها که با عبارت og: شروع می شوند، در قسمت کدهای صفحه قرار می گیرند.
همه این ابزار ها و همچنین ابزار های دیگر را میتوانید در وب سایت وحید مجیدی مشاهده کنید