به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، بورس کالا به عنوان یک راه حل کوتاه مدت جهت بهبود وضعیت بازار خودرو مطرح شد. این بستر مزایده ای علی رغم مزایای متعدد، از چندین بابت مورد انتقاد قرار گرفته است. گرانی خودرو به سبب بورس کالا یکی از موضوعات مورد انتقاد بوده که به نفع تولیدکننده و به ضرر مصرف کننده تمام می شود.
حذف ردپای دلالان و واسطه گران از معاملات، یکی از مهم ترین اهداف عرضه خودرو در بورس کالا به حساب می آید که ظاهراً به خوبی برآورده شده است. از آنجا که خودرو در بورس کالا با قیمت بیشتری نسبت به قیمت پایه به مشتری فروخته می شود، تولیدکننده به نحوی توانسته است با زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری مقابله کرده و به نقدینگی و سود قابل قبولی دست پیدا کند. از طرف دیگر، خودرو در بورس کالا با قیمت کمتری نسبت به بازار آزاد عرضه می شود و در نتیجه مشتری نیز از خرید خود راضی است.
اما موضوعی که به تازگی توجه کارشناسان این حوزه را به خود جلب کرده و موجب نگرانی متقاضیان شده، گرانی خودرو به سبب بورس کالا و عرضه این کالای سرمایه ای با قیمتی بالاتر نسبت به قیمت پایه است. اگرچه مشتری باز هم نسبت به خرید از بازار آزاد به سود رسیده، ولی در مقایسه با قیمت پایه، هزینه بیشتری را پرداخت می کند.
حال که به واسطه بورس کالا ردپای دلالان از معاملات خودرویی پاک شده است، به نظر می رسد سهم آن ها تا حد زیادی در جیب تولیدکننده می رود. بدین ترتیب، درآمد حاصل از فروش خودرو در بورس، بسیاری از خودروسازان را به عرضه محصولات در این بستر اشتراکی و شفاف ترغیب کرده است.
با این وجود بورس کالا نه تنها موجب کاهش قیمت ها نشده، بلکه به نظر می رسد به عنوان یک راهکار خاموش و بی سروصدا برای افزایش قیمت ها و جبران زیان خودروسازان در نظر گرفته شده است. البته این موضوع به خودی خود چندان بد نیست، چرا که در صورت تداوم و افزایش عرضه، می توان به ثبات قیمت در بازار امیدوار بود.
استمرار عرضه در بورس کالا، هم موجب کاهش اختلاف میان عرضه و تقاضا شده و هم نقدینگی شرکت های خودروسازی را افزایش می دهد. بدون تردید این نقدینگی موجب تسویه بدهی خودروسازان و در نهایت افزایش تیراژ محصولات آن ها می شود. افزایش ظرفیت خودروها نیز نقش مؤثری در بازار داشته و به تدریج موجب بهبود قیمت خودروها خواهد شد.