به گزارش فرصت امروز به نقل ازایسنا/آذربایجان شرقی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تبریز در خصوص آینده بازار خودرو گفت: پیش بینی می شود بازار خودرو طی ۴ ماهه باقی مانده سال، با درنظر گرفتن اعلام مقامات و سیاست های جدید از جمله حذف قرعه کشی، فروش از طریق بورس، واردات خودرو، حذف قیمت دستوری و ... که تمامی این عوامل نشانگر حذف یا به حداقل رساندن فاصله قیمت کارخانه و بازار است، بازارخودرو وارد فاز جدید شده و نوساناتی را تجربه خواهد کرد.
ابراهیم مددیان در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ فراز و نشیب و نابسمانی هایی را سپری کرده است، اظهار کرد: طی هشت ماهه گذشته، دو شوک بزرگی به این بازار وارد شده که یکی در اواخر فروردین ماه با افزایش یک شبه ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو سمند رقم خورد و قیمت سایر خودروها رو نیز تحت الشعاع قرار داد.
وی ادامه داد: همچنین عامل دیگری، مربوط به افزایش نرخ بی سابقه ارز در ماه های گذشته که تاثیر مستقیم آن در بازارهای موازی از جمله مسکن، سکه و طلا قابل لمس بود که بازار خودرو نیز همسو با سایر بازارهای مرتبط، صعودی شدن قیمت ها و پول های سرگردان و سفته بازان را وسوسه و به این بازار سوق داد.
مددیان با بیان اینکه این عوامل خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده است، گفت: اگر نگاهی به قیمت خودروها از نیمه اول شهریور تا نیمه دوم آبان ماه داشته باشیم، در این میان افزایش قیمت کارخانه ای برخی از تولیدات داخلی نیز مستقیماً در افزایش قیمت بازار تاثیرگذار بودند؛ به عنوان مثال پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۳۰۰ به۳۳۰ میلیون تومان و دنا پلاس از ۵۰۳ به ۵۸۰ میلیون تومان، پراید مدل ۹۹ از ۱۷۲ به ۲۰۲ میلیون تومان رسیده بود.
به گفته وی، رکوردار تفاوت قیمت کارخانه و بازار مربوط به سمند دوگانه سوز Ef7 است که تفاوت قیمتی ۳۰۰ میلیون تومانی را دارد؛ این درحالیست که قیمت کارخانه آن ۱۷۰ میلیون تومان و قیمت بازار ۴۷۰ میلیون تومان است.
وی با بیان اینکه طی این مدت، رکورد قیمت در سایر خودروها نیز به ثبت رسیده است، افزود: قیمت هایما S7 از ۹۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. به نظر می رسد خودروسازان با فروش برخی محصولات خود از طریق بورس تمایل دارند تا فاصله قیمت کارخانه و بازار را به حداقل رسانده و به این ترتیب از زیاندهی خارج شوند.
وی با اشاره به اینکه اشتغال بیش از حد ظرفیت تولید زیانی است که همواره از سوی مدیران خودروسازی اعلام می شود، افزود: به عنوان مثال ۱۰۰ نفر برای تولید ۵۰۰ دستگاه در ماه به کار گرفته شده است، اما اکنون با همان ۱۰۰ نفر ۵۰ خودرو تولید می شود که این امر بی شک برای خودروسازان زیان آور بوده و با افزایش تولید و هم تراز کردن مواد اولیه، سرمایه و نیروی انسانی می توان از سود نیز برخوردار شوند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تبریز خاطرنشان کرد: البته تحقق این امر نیز نیاز به تولید انبوه و بیش از تقاضای بازار دارد و چنانچه عرضه و تقاضا متعادل نگردد، هرگونه اعمال سیاست جدید به منزله سکوی پرتاب افزایش قیمت است.