به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصادآنلاین، نقش اتفاقات بین المللی و همچنین سیاست خارجی کشور همواره در صنعت و به خصوص بازار خودروی کشور پررنگ بوده است؛ به عنوان یک نمونه کاملاً مشخص از سال ۹۷ و با بازگشت تحریم های بین المللی، خروج خودروسازان خارجی و ممنوعیت واردات، بازار و صنعت خودروی کشور کاملا متحول و آشفته شد. به گونه ای که همزمان با افت تیراژ و کیفیت تولیدات داخلی، بازار خودروهای داخلی و خارجی نیز وارد رکود شده و افزایش قیمت های چند برابری به ثبت رساندند. حالا با انتشار اخبار امیدوارکننده از احیای برجام بسیاری انتظار دارند پس از توافق احتمالی بازار به روند قبلی خود بازگردد و رکود چند ساله بازار شکسته شود. اما توافق تا چه میزان بر بازار خودروی داخلی موثر است؟
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه در همین خصوص به خبرنگار گفت: نمی توان تاثیر این اخبار و همچنین توافق احتمالی را نادیده گرفت. بیشترین تاثیر را می توان در بازار خودروهای خارجی متصور شد که پس از ممنوعیت واردات و بازگشت تحریم ها، جهش های چند صد میلیونی قیمتی را تجربه کردند. قیمت خودروهای خارجی پس از سال ۹۷ به دلیل افزایش قیمت دلار و همچنین ممنوعیت واردات خودرو افزایش قابل توجهی داشتند. به عنوان مثال خودروی سوناتا که در ابتدای ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، ۴۳۰ میلیون تومان قیمت می خورد با افزایشی ۶ برابری اکنون ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله می شود.
به عقیده کاکایی بازار خودروهای داخلی مسیر کاملا متفاوتی با خودروهای خارجی حتی بعد از توافق احتمالی طی خواهد کرد. وی در این خصوص گفت: به احتمال زیاد با شنیده شدن اخبار توافق و تا مشخص شدن تکلیف نهایی آن رکود حال حاضر بازار خودروهای داخلی سنگین تر خواهد شد و تمام معامله گران چشم انتظار مشخص شدن آینده برجام خواهند بود. هرچند کاهش عجیب و غریبی در قیمت ها مورد انتظار نیست اما نمی توان اثر جو روانی توافق را بر بازار خودروهای داخلی نادیده گرفت.
اما موضوع مهم این روزهای صنعت و بازار خودرو، آزادسازی وارداتی است که از سال ۹۷ به دلیل بازگشت تحریم های آمریکا ممنوع اعلام شده بود. واردات خودرو که از اردیبهشت ماه سال جاری آزاد شد، همچنان معطل بررسی و تصویب آئین نامه در هیات دولت مانده و بسیاری از کارشناسان دلیل این تاخیر را انتظار دولت برای مشخص شدن تکلیف برجام و همچنین تامین منابع ارزی واردات می دانند.
کاکایی در این خصوص به اقتصادآنلاین گفت: از قبل هم مشخص بود که موضوع و مشکل اصلی آزادسازی واردات تنها تامین منابع ارزی برای آن است. همانطور که رئیس کل بانک مرکزی پیشتر اعلام کرده بود دولت نمی داند با این وضعیت آشفته ارزی چگونه ارز واردات را تامین کند و به نظر می رسد این تاخیر در اعلام و بررسی آئین نامه تنها به دلیل مشخص نبودن محل تامین ارز و آینده برجام است.
با همه این اوصاف باید دید تکلیف برجامی که تا این میزان بر صنعت و بازار خودروی کشور موثر است چه می شود و آیا توافق احتمالی می تواند تاثیر بسزایی بر بازار آشفته این روزهای بازار خودرو بگذارد؟
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی