جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اولین و بارزترین مشخصه ای که از یک ساختمان به چشم می خورد، نمای یک ساختمان است. این نما است که در مرحله اول باعث جلب نظر بیننده می شود و تاثیر زیادی در انتخاب افراد دارد. در معماری یک بنا، طراحی نما به عنوان یک مولفه زیبایی شناسایی شناخته می شود.

 نما ها در انواع اشکال و طرح ها، طراحی و اجرا می شوند. این هنر معمار است که، با توجه به شکل ساختمان و سلیقه مشتری بهترین مدل را طراحی کند و زیبایی ساختمان را چند برابر نمایند. طراحی نما نقش هویت ساختمان را دارد. چرا که در نگاه اول تنها چیزی است که در ذهن بیننده باقی می ماند.

برای مثال، ساختمانی را در نظر بگیرید که با بهترین تجهیزات و مصالح ساخته شده اما چون نمای زیبایی ندارد، نقش بدی از آن در ذهن بیننده و همچنین بر چهره شهر باقی می گذارد. ایده و خلاقیت در طراحی یک نما نقش به سزایی دارد.

نمای رومی

 

یک طراحی نمای زیبا که همه مالک ها را مد نظر دارند شامل زاویه تابش نور، نسبت دیوار به پنجره و تعداد طبقات می شود. طراحی نما در اشکال مختلف سنگ، کاشی، شیشه، کامپوزیت، استیل و آجر ساخته می شود. برای داشتن محله زیبا و جذاب نما ها باید به گونه ای طراحی و اجرا شوند که، از ظاهری دلچسب، تناسب، مقیاس مناسب و مصالح های برخوردار باشند.

قسمت های پشت یک ساختمان به خصوص در ساختمان های مرتفع بیشتر در معرض دید هستند. بنابراین لازم است، در طراحی یک ساختمان به این قسمت ها نیز در حد نمای روبه روی ساختمان اهمیت داده شود و به دقت طراحی و اجرا گردد.

راهنمای طراحی نمای مدرن و نمای رومی

طراحی نمای مدرن از اصول معماری مدرن پیروی می کند که، به دنبال ساده گرایی و دوری و پرهیز از تجمل گرایی و تزیین ها و جزئیات پیچیده می باشد. در این سبک مدرن به طور معمول بیش از یک نوع مواد کاربرد دارد. در این سبک زوایای این طراحی اکثرا به شکل قائم بنا می شوند.

نمای مدرن

 

همانطور که اشاره کردیم اساس این سبک بر پایه سادگی و یکپارچگی می باشد. اما بر حسب سلیقه افراد و کارفرما ها از این قاعده چشم پوشی می کنند. همچنین ممکن است جزئیاتی را بر این سبک اضافه کرده و سبب ایجاد شلوغی بیش از حد در نتیجه خارج شدن از اصول اولیه و حتی بروز مشکلات قانونی می شوند.

بکارگیری متریال زیاد در جهت تنوع بیش از حد نما و ایجاد شکستگی های بسیار مغایر با ضوابط تدوین شده شهرداری می باشد.

انواع سبک های نمای مدرن

طراحی نمای مدرن مدولار، هندسی و پست مدرن از انواع شناخته شده این سبک می باشد. این سبک ها در اندازه های گوناگون آماده انجام شدن است.

ویژگی های طراحی نمای رومی

این نمای بسیار جذاب و پرطرفدار معمولا از سنگ هایی مانند گرانیت و مرمر و تراورتن ساخته می شود. همچنین طیف رنگی کرم، سفید و قهوه ای و بژ بسیار زیبایی دارد. در طراحی این سبک معمولا از ستون هایی به شیوه یونیک، دوریک، جزئیات و تزئینات پیچیده هلال های گرد و پهن به کار برده می شود. همچنین در این سبک از تاج، کتیبه های سنگی و قرنیز نیز استفاده می شود.

نمای رومی

 

این سبک پرکاربرد از معماری رومی الهام می گیرد، که میراث به جا مانده از یونان می باشد. با گذر زمان تغییرات جدیدی در این سبک به وجود آمده و از تکنیک ها و متریال جدیدتری در ساخت این بنا استفاده می شود. در این روش جدید معماری ایرانی را با سبک رومی تلفیق می کنند و عمده مصالح به کار رفته در آن، آجر می باشد. اما از آنجایی قیمت آجر به نسبت قبل گران تر شده است، از سیمان سفید استفاده می کنند.

اما به طور کلی به دلیل طراحی های پیچیده و گران قیمت نمای رومی عمدتا در ساختمان های لوکس اجرا می شود. اصلی ترین متریال ساخت نما سنگ است و از نظر کیفیت و زیبایی نظر بیننده را جلب می کند.

هزینه نمای رومی

از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است، توجه به هزینه نمای رومی می باشد. سبک های بسیاری با قیمت های متفاوتی امروزه در دسترس کار فرما ها قرار گرفته است. اما همانطور که اشاره شد، نمای رومی سنگی جز گرانترین نوع این سبک به شمار می آید.

چرا که مواد و مصالح زیاد و با جزئیات بسیار در این سبک استفاده می شود. مورد بعدی که در هزینه این سبک تاثیرگذار می باشد، افزایش متراژ نمای ساختمان در این سبک می باشد. آخرین عامل تاثیرگذار زیر سازی ساختمان برای اجرای این سبک است.

طراحی نمای رومی

نمای رومی از رایج ترین و گران قیمت ترین سبک های طراحی نما می باشد. سبک این نما طوری طراحی شده است که نمایانگر شکوه و عظمت است. به همین علت طرفدار زیادی به خصوص در ایران دارد.

از جمله مزایای این نما نسبت به سایر سبک ها، مجلل بودن و استحکام بالای آن می باشد. برای داشتن ساختمانی زیبا و با ارزش باید این کار ها را برعهده طراحان ماهر و با سابقه بسپارید. این نما در مکان های زیادی به جز مسکونی قابل اجرا و کاربرد می باشد.

از جمله مکان هایی که می توان از این نما استفاده کرد می توان به مکان اداری، تجاری، آموزشی، تالار و غیره اشاره کرد. در کلیه این نما ها یک سری مراحل توسط مهندسان، نقشه برداران و معماران ساختمان بررسی می شود. در نهایت طرح نهایی به طراحان و مجریان ارائه می شود.

نمای مدرن

 

مرحله اول برداشت از زمین محل پروژه می باشد، که برای این عمل اطلاعاتی از جمله موقعیت جغرافیایی و بافت منطقه مورد نیاز مهندسان می باشد. سپس یک طرح اولیه و ساده با توجه به این عوامل طراحی می شود، که متناسب با ضوابط و مقررات طراحی نمای رومی است.

در صورت مغایرت با این مقررات در مسیر اخذ تاییدیه شهرداری مشکلاتی سد راه شما خواهد شد. که طی کردن مراحل آن پروسه زمانی طولانی را می طلبد. سپس با توجه به بودجه کارفرما نوبت به انتخاب مصالح برای اجرای طرح نهایی می باشد. اگر سطح بودجه کارفرما به مقدار لازم باشد، بهترین پیشنهاد استفاده از سنگ است.

استفاده از سنگ استحکام بالایی دارد و زیبایی بیشتری نسبت به سایر متریال ها دارد. در غیر اینصورت به سراغ مصالحی همچون سیمان و آجر و پیش ساخته خواهند رفت. در ساختمان های بالای یک طبقه می توان از چندین مصالح به شکل ترکیبی استفاده نمود.

برای مثال از سنگ و سیمان و پیش ساخته به طور همزمان در چندین طبقه می توان استفاده کرد. پس از اینکه نما از نظر زاویه، قوس ها و ضخامت نوع سنگ با دقت بررسی شد، نقشه نهایی رسم و تحویل عوامل اجرایی داده می شود. سپس عملیات شاسی کشی صورت می گیرد.

این عمل سبب می شود، که نما در برابر زلزله انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. پس از این مرحله نوبت به ریسمان کشی می رسد( حساس ترین مرحله از نظر بالا بردن استحکام ساختمان می باشد). در نهایت فرم های منحنی شکل برای شاسی کشی اجرا می شوند.

جمع بندی

در حال حاضر طیف گسترده ای از انواع معماری ها به چشم می خورد. در این بین طراحی مدرن و طراحی رومی جز پر طرفدار ترین و در عین حال لوکس ترین و گران قیمت ترین سبک ها به شمار می آیند. در ایران سبک رومی را با خلاقیت های خود ادغام کرده اند، که باعث پایین آوردن هزینه ها شده است. اما با این عمل آن را از کاملا رومی خارج می کنند. در سایر کشور ها نیز این بنا بسیار طرفدار دارد و هم اکنون نیز در حال اجرا می باشد.

ما در این متن سعی کردیم تا حد ممکن به سبک رومی بپردازیم. اگر قصد استفاده از این سبک را دارید، می توانید از مشاوران حرفه ای و مجرب در این خصوص کمک بگیرید. در این زمینه معماران و طراحان حرفه ای زیادی وجود دارد که می توانند شما را در این زمینه راهنمایی و در نتیجه کمک کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/O0bJT18v
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه