به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، عماد جعفر کارشناس صنعت خودروگفت: با وجود کاهش نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو در شرایطی است که تمایل چندانی به کاهش قیمت ندارد. اما بازار همچنان در رکود است و خرید و فروشی صورت نمی گیرد. اکثر افراد در بازار فروشنده هستند و خریدار کم است. این رکود در حدی است که کاهش نرخ ارز نیز دیگر در قیمت ها تاثیرگذار نیست.
پیش از این نیز، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به تجارت نیوز گفته بود: قیمت خودرو متاثر از مذاکرات وین و نتیجه و تاثیر نهایی آن بر قیمت ارز است. این دو عامل سریعا تاثیر خود را در بازار نشان می دهند. اما در حال حاضر، بازار با شروع مجدد مذاکرات کمی امیدوار به نظر می رسد. به لحاظ روانی نیز دلار کمی کاهش داشت. اما همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات و مشاهده تاثیر آن بر قیمت ها باشیم.
سردرگمی وزارت صمت در تعیین قیمت خودرو و عرضه در بورس
به گزارش جام جم آنلاین، عرضه کالا در بورس هم به عنوان راهکاری برای ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده مطرح بوده و مهم ترین دستاورد حضور کالا در بورس، کشف قیمت براساس میزان عرضه و تقاضاست. از سوی دیگر باید توجه داشت بورس کالا محلی برای عرضه کالای واسطه ای جهت متناسب شدن قیمت تمام شده کالاست. این ویژگی منحصربه فرد باعث شده در مقاطعی که فشار افکارعمومی به قیمت گذاری خودرو افزایش می یابد به عنوان یک مُسکن وارد عمل می شود و خودروسازان با آگاهی از کمبود عرضه و احتمال بالای افزایش قیمت ها در بورس این طرح را مطرح می کنند.
این طرح در دولت های گذشته نیز بار ها مطرح شد، اما بنا به دلایلی، سرانجام خاصی نداشته است. البته طرح واگذاری خودرو در بورس کالا موافقان و مخالفانی داشته است. فردین آقابزرگی، کارشناس حوزه خودرو به عنوان یکی از موافقان این طرح در این خصوص می گوید: «با عرضه خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که سفته بازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان ازبین برود.»
در طرف مقابل، تعدادی دیگر از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تأثیر خاصی بر قیمت های بازار ندارد. درهمین خصوص چندی پیش فربد زاوه گفته بود: «دولت حاضر نیست سازوکار قیمت گذاری در بازار را به رسمیت بشناسد و تصور می کند می تواند با تصمیم هایی از این دست، ناکارآمدی خود را جبران کند. قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک می شود، ضمن این که قیمت های دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمی توان انتظار داشت که بورس از آن ها تبعیت کند.»
یکی از نقد های جدی به طرح واگذاری خودرو در بورس، نحوه قیمت گذاری است. چگونه می توان برای خودرو هایی که توسط شورای رقابت و اخیرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت گذاری می شود قیمت پایه تعیین کرد؟ از طرف دیگر فاصله بین قیمت کارخانه و بازار چگونه پر خواهد شد تا این بازار نیز به یک بازار سوداگری تبدیل نشود؟ سوال دیگر این که بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند قیمت خودرو های تولید داخل به نسبت کیفیت آن گران است، اما خودروسازان اعلام می کنند به دلیل این قیمت گذاری، خودرو را با ضرر به فروش می رسانند.
این موضوع چگونه قرار است حل شود؟ با وجود ابهامات فراوان، وزارت صمت در دولت سیزدهم بار دیگر بحث واگذاری خودرو از طریق بورس را مطرح کرد و در نخستین گام قرار بود دو خودروی خارجی دیگنیتی و فیدلیتی را در بورس عرضه کنند. این طرح با وجود تصویب در وزارت صمت برای واگذاری در ۱۸خرداد با مخالفت وزارت صمت مواجه شد تا بار دیگر این وزارتخانه تصمیم های خود را وتو کند.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی