ثبت برند به جرات یکی از مهم ترین اقداماتی می باشد که باید در همان ابتدای کار حتی قبل از شروع هر گونه تبلیغاتی باید انجام دهید. اگر یه کم تحقیق کنید با افراد زیادی مواجه می شوید که پس هزینه های زیاد برای تبلیغات نام خود و شناخته شدن با آن نام و برند تازه متوجه شده اند که صاحب آن برند نیستند و فرد دیگری آن برند را ثبت کرده است.
وقتی صحبت از ثبت برند با ثبتی نو می شود، اولین چیزی که در ذهن تداعی می گردد وجود یک شرکت یا موسسه تجاری است که به فعالیت تجاری و اقتصادی مشغول است. مالکین و شرکای تجاری بعد ثبت شرکت اقدام به ثبت علامت تجاری برای محصولات تولیدی خود می نمایند.
علامت تجاری در واقع نماد هویت و کیفیت محصول یک کارخانه یا شرکت تولیدی یا تجاری است که با ثبت آن، محصول و یا خدمات شرکت یا موسسه، انحصاری می شود. به عبارتی، برند یعنی علامتی برای تولید یا عرضه کالا و خدمات که با ثبت آن در اداره ثبت علائم تجاری، شکل انحصاری به این کالا یا خدمات داده میشود.
علامت تجاری که برگردان کلمه لاتین Brand می باشد، به علامت و نشان طراحی شده توسط شرکتها و موسسات تجاری و خدماتی گفته میشود که برای ماندگاری و تمایز با سایر کالاها در اذهان مشتری، آن را بر روی محصولات خود درج می کنند. مثلا برند Sony یا LG که دارای نشان و علامت ویژه محصولات خود هستند.
همانطور که گفته شد، با علامت تجاری است که مشتریان می توانند مشخصه های بارز یک محصول را با استفاده از آن محصول در ذهن خود تصور و تداعی نمایند. برند همان ویژگیهای خاص یک محصول است که به اهداف تولیدی یک شرکت تنیده شده است. در واقع یک برند و علامت تجاری جذاب، می تواند برای تولید کنندگان کالا و خدمات، نوعی اعتبار در نزد مشتریان ایجاد کند. هر چقدر که این علائم تجاری از جاذبه های اجتماعی بالایی در جامعه برخوردار باشند، مشتریان به آنها احساس تعلق بیشتری خواهند کرد. بنابراین با ثبت برند می توان از حقوق مربوط به محصولات یا خدمت شرکتها یا موسسات، صیانت کرد.
آنان که راه تجارت کردن را آموخته اند، نیک می دانند که مهمترین اصل در تجارت، کسب اعتماد مشتریان است. این اعتماد به نوع، کیفیت، قیمت و تبلیغ اصولی محصول عرضه شده بستگی بسیار زیادی دارد. همه این موارد می تواند در یک قالب یک برند خوب و چشمگیر عنوان شود و اعتماد مشتریان را ارتقاء دهد. پس ثبت برند تجاری که با طراحی هوشمندانه در راستای معرفی محصولات و خدمات انجام می گیرد، باعث برقراری یک رابطه پیوسته و دائمی با مشتری خواهد شد.
برند، کالا و خدمات شما را اختصاصی می کند
ضمن اینکه دیگر رقبای تجاری نیز نمی توانند با ارائه محصولات مشابه، بازار فروش محصول برند دار را محدود نمایند. برای ثبت برند و علامت تجاری به دو روش حضوری و غیر حضوری میتوان اقدام نمود. در روش حضوری با مراجعه به اداره مالکیت صنعتی و تکمیل اظهارنامه مربوط به ثبت علامت تجاری، مدارک لازم ارائه می گردد. در مراجعه غیر حضوری، میتوان از طریق سامانه اداره ثبت علائم تجاری مراحل ثبت برند شرکت یا موسسه را انجام داده و مدارک را بارگذاری نمود.
انتخاب نام و آرم علامت تجاری یکی از مواردی است که باید قبل از ارائه آن به اداره ثبت علائم تجاری، دقت نمود. نام انتخاب شده باید در برگیرنده ماهیت محصولات تولیدی باشد و لذا در طرح آن باید هوشمندانه عمل نمود. توصیه می شود قبل از انتخاب نام برند، وارد سایت اداره ثبت علائم تجاری شده و ابتدا نام انتخابی خود را استعلام کنید تا در زمان و هزینه خود صرفه جویی نمایید. اکنون به شاخصهای مهمی که در انتخاب نام و آرم برند باید به آن توجه داشت، اشاره ای مختصر خواهیم داشت.
1- در هنگام ثبت برند باید توجه داشت که استفاده از اسامی نامعقول و خلاف شئونات اخلاقی و مذهبی، باعث مردود شناخته شدن درخواست ثبت می گردد.
2- در ثبت برند نباید از اسامی و علائمی که دارای شهرت جهانی یا ملی هستند استفاده نمود.
3- شانس موفقیت در تایید ثبت علامت تجاری در گرو استفاده از اسامی چند کلمه ای است. به عبارت دیگر، هر چقدر که اسامی داده شده دو و سه سیلابی به بالا باشند، شانس تایید ثبت برند، افزایش می یابد.
4- استفاده از صفات و اسامی توصیفی در انتخاب نام برند، موجب مردود شمردن درخواست ثبت برند از سوی اداره ثبت علائم تجاری می گردد. مثلا یک تولید کننده کیک نمی تواند از نام خوشمزه یا حتی کیک خوشمزه استفاده کند. زیرا خوشمزگی در واقع فقط توصیف یک کیک است.
5 – استفاده به تنهایی از اعداد فارسی یا لاتین در ثبت برند قابل قبول نیست.
6- استفاده از اسامی فی البداهه که بطور تصادفی انتخاب شوند، موجب شانس بیشتری برای تایید ثبت برند می شود.
7- در انتخاب نام محصولاتی مانند مواد خوراکی، لوازم خانگی، نوشیدنیها و امثال اینها، دقت دو چندان باید داشت. اداره ثبت علائم تجاری نسبت ثبت برند برای این محصولات، حساسیت بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد.
8- چنانچه اسامی انتخاب شده مورد قبول اداره ثبت علائم تجاری قرار نگرفت، می توان از اسامی ترکیبی همراه با اعداد فارسی یا لاتین در اشکال و رنگهای مختلف استفاده نمود.
9- در ثبت آرم و نشانه یا لوگوی محصولات، می توان از اسم شرکت و یا نام خانوادگی مالک شرکت نیز استفاده کرد.
10- استفاده از علائم فارسی و لاتین یا ترکیبی هر دوی آنها در انتخاب نام برند، مجاز است.
11- اسامی پیشنهاد شده در ثبت برند، نباید عینا مطابق با اسامی برندهای ثبت شده محصولات دیگر باشد. حتی اگر از اسامی مشابه استفاده می شود، این شباهت نباید حتی نزدیک به 50% اسامی ثبت شده دیگر باشد.
12- استفاده از نام و نشان سازمانها و ادارات دولتی در ثبت برند ممنوع است.
13- استفاده از پرچم ملی کشورها در طراحی لوگو و یا در کنار نام برند و همچنین استفاده از آرم و علامت سازمانهای بین المللی نیز، ممنوع است.
هر علامت و نشان تجاری نمادی از شخصیت حقوقی شرکتها و موسسات، در داخل و خارج از کشور می باشد. این نماد برای هر شرکت و محصولات و خدمات آنها دارای اعتباری برای کسب و کار تجاری آنهاست. بنابراین بی شک؛ با ثبت برند می توان از مزیتهای متنوع آن بهره برد. اکنون باید دید مزایای این علائم تجاری و برندها چیست؟ در زیر به مهمترین این مزیتها اشاره می کنیم.