دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نیروی کار در هر کشوری جزء مهم ترین سرمایه و دارایی های غیر مادی به حساب می آید که تمام دستگاه های حاکمیتی موظف به حراست از آن هستند. گستردگی فضای کسب و کار در کشورها از یک طرف و پیچیدگی روابط کاری از طرف دیگر، استفاده از سامانه های اینترنتی را برای مدیریت هر چه بهتر فضای حاکم بر کسب و کار ضروری می کند. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی متولی اصلی محیط کسب و کار در ایران به شمار می رود. در همین راستا سامانه جامع روابط کار توسط این وزارت خانه راه اندازی شده است تا رصد و پایش درستی از وضعیت کار در کشور داشته باشد. در ادامه در خصوص کارکردها و اهداف راه اندازی این سامانه بحث می کنیم. با ما همراه باشید.

اهداف و مزایای سامانه جامع روابط کار

نگاهی به زیرمجموعه های سامانه جامع روابط کار

سامانه جامع روابط کار، یک بستر مادر است که 30 زیرسامانه را در ذیل خود جای می دهد. هر یک از این زیر مجموعه ها روی یک بخش از روابط و تعاملات محیط کار تمرکز می کنند. کارگران و کارفرمایان برای انجام امور خود در هر یک از زیرسامانه ها ملزم به احراز هویت در سامانه روابط کار می باشند. این فرایند به صورت غیرحضوری و با همکاری سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی انجام می پذیرد. در مجموع مهم ترین زیرسامانه های سامانه جامع روابط کار را می توانید در زیر مشاهده کنید:

  • سامانه بازرسی کار
  • سامانه تأیید صلاحیت ایمنی امور پیمانکاری
  • سامانه تأیید صلاحیت شرکتهای خدماتی
  • سامانه تأیید صلاحیت مسئولین ایمنی
  • سامانه ثبت درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور (فردی)
  • سامانه جامع آموزش ایمنی کار
  • سامانه جامع مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی
  • سامانه بیمه بیکاری
  • سامانه حمایت از مشاغل
  • سامانه شناسایی واحدهای مشکل دار
  • سامانه طرحهای اصلاح ساختار اقتصادی کارگاه ها
  • سامانه ثبت شکایت کارگری
  • سامانه ثبت قراردادهای کار
  • سامانه شورهای سازش
  • ساماته ثبت و تأیید و پیگیری قراردادهای طبقه بندی مشاغل
  • سامانه ثبت و تأیید و پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید
  • سامانه بررسی و تأیید آییننامه های انضباطی کارگاه ها
  • سامانه بررسی و تأیید پیمانها جمعی کار
  • سامانه بررسی و تأیید طرحهای طبقه بندی مشاغل
  • سامانه صدور اعتبارنامههای اعضای مراجع حل اختلاف
  • سامانه اعضای کمیتههای طبقه بندی مشاغل
  • سامانه اعضای کمیتههای انضباط کارگاه ها
  • سامانه مشاوران روابط کار
  • سامانه مدرسان روابط کار
  • سامانه طراحان طبقه بندی مشاغل
  • سامانه ثبت تشکلهای کارگری و کارفرمایی
  • سامانه برگزاری مجامع عمومی غیر حضوری عادی و فوق العاده تشکلهای کارگری

اهداف راه اندازی سامانه جامع روابط کار

پیگیری و رسیدگی به مشکلات جامعه کارگری در کشور بدون داشتن درک درست از آنچه در فضای کسب و کار کشور جریان دارد، امکان پذیر نیست. وزارت کار در این سال ها علی رغم تلاش های زیادی که انجام داده است در سر و سامان دادن به فضای موجود در محیط کار کشور عملکرد چندان مطلوبی نداشته است. این در حالی است که قوانین بالادستی در حوزه کار، از جمله قانون کار فوق العاده مترقی هستند. اما در مقام اجرا به دلیل نبود نظارت فعال در کشور، عملا خیلی از مفاد قانون کار به درستی اجرا نمی شوند.

بازنگری در روابط کارگر و کارفرما در محیط کار صرفا در اختیار داشتن یک بانک جامع اطلاعاتی امکان پذیر است. به عبارت دیگر وزارت کار نیاز دارد تا تمام تعاملات کاری را از پشت درب های بسته به یک ساختمان تمام شیشه ای منتقل کند تا مشکلات به حداقل مقدار ممکن کاهش پیدا کند. در همین راستا مهم ترین اهداف راه اندازی سامانه جامع روابط کار را می توان به صورت زیر برشمرد:

  • دسترسی همه جانبه و سریع به اطلاعات موجود در فضای کسب و کار کشور
  • شفافیت در تمام تعاملات بین جامعه کارگری و کارفرمایی در کشور
  • کنار زدن بروکراسی فزاینده اداری و به جریان انداختن سریعتر مطالبات جامعه کارگری و کارفرمایی
  • شناسایی دقیقتر مشکلات و چالش های موجود در فضای کسب و کار کشور و برنامه ریزی برای رفع آن ها
  • کاهش تخلفات اداری به منظور جلوگیری از تضییع حقوق کارگران و کارفرمایان

به طور کلی تحقق هر یک از اهداف فوق تأثیر فوق العاده ای بر پیشرفت فضای کسب و کار خواهد داشت و می تواند در بلند مدت رضایت جامعه کارگری و کارفرمایی در کشور را به دنبال داشته باشد.

آیا کارگران و کارفرمایان به سامانه جامع روابط کار دسترسی دارند؟

وزارت کارر، تعاون و رفاه اجتماعی تمهیدی را اندیشیده است که طی آن هر یک از افراد فعال در فضای کسب و کار می توانند نسبت به افتتاح حساب کاربری و احراز هویت در سامانه روابط کار اقدام کنند. به این ترتیب یک پروفایل به هر نفر اختصاص پیدا می کند که تمام اطلاعات پیرامون او در آن درج می شود. به این ترتیب کارگران و کارفرمایان نیز در سراسر کشور امکان دسترسی به این سامانه را خواهند داشت و به این ترتیب می توانند خواسته ها و مطالبات شان را پیگیری نمایند.

برای این منظور افراد می توانند به سامانه اینترنتی به نشانی prkar.mcls.gov.ir مراجعه کنند. هر فرد ابتدا باید نسبت به ثبت نام و احراز هویت در این سامانه اقدام کند. بعد از انجام این مراحل یک نام کاربری و رمز عبور به او اختصاص پیدا می کند که به کمک آن می تواند به حساب کاربری خود در سامانه جامع روابط کار دسترسی داشته باشد.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/guPXXkdv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه