یکی از مهمترین لحظات برای هر کسب و کار، زمانی است که تصمیم به شراکت گرفته می شود. این امر ممکن است در هر مرحله ای رخ دهد. برای مثال شراکت ممکن است حتی قبل از ایجاد یک کسب و کار باشد. اگرچه این تصمیم می تواند نتایج فوق العاده ای را به همراه داشته باشد، با این حال بسیاری از افراد از این اقدام به عنوان نقطه سیاه کسب و کار خود نام می برند. دلیل این امر نیز به این خاطر است که آنها نکات مهمی را در این زمینه رعایت نکرده اند که باعث شده تا شراکت به کابوسی واقعی تبدیل شود. نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که توصیه های کاربردی را نمی توان از تجربیات افرادی معمولی به دست آورد. درواقع شما باید به دنبال منابعی موثق باشید که گفته های آنها، اعتبار زیادی را دارد. در این رابطه انجمن کارآفرینان جوان، 11 نکته را مطرح کرده است که با رعایت آنها می توانید یک شراکت بی نظیر را تجربه کنید.
1-پیش نویس داشته باشید (درگ بناد)
شتاب زده عمل کردن در نوشتن متن شراکت، نخستین اشتباه رایج افراد محسوب می شود. در این زمینه شما باید در ابتدا یک متن اولیه را تهیه کرده و پس از آن حداقل برای یک هفته مفاد قید شده را مورد بررسی مجدد قرار دهید. در این رابطه می توانید از توصیه های یک مشاور حقوقی هم استفاده کنید تا همه چیز کاملا درست باشد. در این زمینه فراموش نکنید که ممکن است در یک مقطع زمانی، با شریک خود دچار چالش شوید که یک قرارداد ضعیف حتی می تواند تمامی حقوق شما را نابود کند. براساس یک نقل قول معروف، شما باید برای بهترین ها دعا کنید ولی برای بدترین ها آماده باشید. به همین خاطر ابدا نباید بر پایه مواردی نظیر رابطه دوستانه، یک قرارداد ضعیف را امضا کرد.
مطلب مرتبط: کلید موفقیت در شراکت تجاری چیست
2-شراکت را تمرین نمایید (دیمیتری ژاکوچین)
از دیگر مواردی که باید به آن توجه نمایید، این است که آیا شما یک شریک خوب محسوب می شوید؟ درواقع بسیاری از افراد تصور می کنند که شراکت کردن را کاملا بلد هستند، با این حال در واقعیت کاملا ضعیف عمل می کنند. به همین خاطر توصیه می شود که مدتی را تمرین نمایید. این امر می تواند به صورت شبیه سازی شده و یا در مواردی غیرمرتبط هم باشد. خوشبختانه امروزه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است که حتی در این زمینه می توانید انواع کتاب ها، سمینارها و دوره های آموزشی را پیدا کرده و با شرکت در آنها، آمادگی لازم را پیدا کنید.
3-نقاط ضعف و قدرت را بشناسید (کریس کریستوف)
این امر که بدانید خود شما و شریکی که انتخاب کرده اید چه نقاط ضعف و قدرتی را دارید کمک خواهد کرد تا بتوانید تعامل به مراتب بهتری را داشته باشید. درواقع این موضوع کمک خواهد کرد تا زمینه های شراکت به مراتب بهتری را ایجاد کرده و نهایت استفاده را داشته باشید. برای مثال ممکن است شرکت شما در زمینه فروش ضعیف باشد. شریک شما در زمینه تولید محصولات چندان قوی عمل نکند. با علم به این موضوع می توانید زمینه های همکاری کاملا درستی را تعریف کرده و بالاترین حد نتایج را به دست آورید. همچنین با آگاهی از وضعیت خودتان، می توانید به سطحی برسید و برنامه ریزی هایی را داشته باشید تا شانس پیدا کردن شرکای قوی تری را پیدا کنید.
4-در مورد اهداف بلندمدت صحبت نمایید (جارد ویتز)
به صورت کلی شراکت کوتاه مدت، کاربرد بالایی را ندارد. درواقع شما باید تلاش کنید که یک قرارداد طولانی مدت را داشته باشید. با این حال این امر تنها زمانی امکان پذیر است که اهداف بلندمدت خودتان و شریک انتخاب شده، مطرح شود. با این اقدام می توانید تشخیص دهید که آیا مناسب همکاری هستید و یا در بلندمدت اهدافی متضاد دارید. در این بخش لازم است تا کاملا صادق باشید. درواقع ممکن است اهداف شما به مراتب کوچک تر از شریکی که انتخاب کرده اید باشد. با این حال این امر نباید باعث شود که شما برای شخصیت دادن به برند خودتان، مواردی دروغین را مطرح نمایید. این نکته را به خاطر داشته باشید که یک شراکت بد، تا آخر عمر در رزومه کسب و کار شما باقی خواهد ماند و طبیعی است که شانس پیدا کردن یک شریک خوب، به مراتب کاهش پیدا کند.
5-از مسائل مالی غافل نشوید (جاش کلبرگ)
درواقع این امر که مسائل مالی را مورد توجه جدی قرار دهید، مهمترین اصل شراکت محسوب می شود. در این زمینه شما باید بدانید که چه میزان سرمایه هر دو شرکت قرار است وارد کسب و کار نمایند. درواقع مسئله مالی، تعیین کننده موارد مهم دیگری نظیر مقدار سهام خواهد بود. با این حال تنها صحبت کردن کافی نبوده و لازم است تا همه چیز را مکتوب نمایید.
مطلب مرتبط: معماهای پیش روی کارآفرینان در شروع کسب و کار
6-نقش ها و مسئولیت ها را به صورت واضح تعیین کنید (استفانی ولز)
درواقع در شراکت هر دو یا چند طرف، باید اقداماتی را انجام دهند تا در نهایت بتوان نتایج مورد نظر را به دست آورد. به همین خاطر قبل از شروع هر اقدامی، لازم است که مسئولیت ها به خوبی مشخص شود. صحبت کردن در ابتدا باعث خواهد شد تا امکان رفع ایرادات و استفاده از نظرات وجود داشته باشد. درواقع در این مرحله شما می توانید هرگونه تغییری را اعمال نمایید. با این حال با گذشت زمان، عملا امکان چنین امری وجود ندارد.
7-انتظارات و شاخص های کلیدی موفقیت را تعیین کنید (اکشار بونو)
درواقع هر دو طرف باید انتظارات خود را از شراکت و شاخص های کلیدی این امر به خوبی تعیین نمایند. تحت این شرایط دیگر با مسائلی نظیر انتظارات بی جا، مواجه نخواهید بود. در این زمینه صحبت کردن درباره مواردی که باعث موفقیت می شود، کمک خواهد کرد تا از نظرات یکدیگر استفاده کرده و به نقاط مشترک دست پیدا کنید. پس از طی کردن این مرحله، شما می توانید برنامه ریزی های لازم برای رسیدن به شاخص ها را انجام دهید.
8-شناخت کافی داشته باشید (برایان پالاس)
شاید در ظاهر بی اهمیت به نظر برسد، با این حال واقعیت این است که شما باید با فردی شریک شوید که جهان بینی مشترک وجود داشته باشد. این امر باعث خواهد شد تا اقدامات دیگر، به مراتب ساده شود. با این حال ممکن است شما چنین فردی را پیدا نکنید. تحت این شرایط هم شناخت کافی از فردی که شراکت با وی منافع زیادی دارد، کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین الگوی رفتاری با وی را داشته باشید. این امر خصوصا در زمانی که قصد یک همکاری طولانی مدت را دارید، اهمیت بالاتری را پیدا می کند. درواقع بهترین حالت این است که قبل از شروع شراکت، ارتباط دوستانه ای را ایجاد نمایید تا به درک بهتری از خصوصیات رفتاری و عقیدتی فرد مقابل برسید.
9-همه چیز را مکتوب نمایید (ریچارد فونگ)
درواقع حتی کوچک ترین موارد نیز باید یادداشت شود. این امر باعث می شود تا موارد جنبه قانونی پیدا کرده و حتما آنها را در دو نسخه چاپ کنید. همچنین لازم است تا عجله نداشته باشید. درواقع برخی از موارد مطرح شده، نیاز به مشورت و بررسی مجدد دارند. به همین خاطر برای تعیین مفاد قرارداد، حتی ممکن است به بیش از یک ماه زمان نیاز باشد. بدون شک با یک قرارداد درست و حرفه ای، در همان ماه اول تمامی زمان از دست رفته را جبران خواهید کرد.
10-تکی کار کردن را کنار بگذارید (کریستین کیمبرلی)
درواقع شراکت تنها ادغام بودجه و یا تعیین وظایف نبوده و بهترین نتایج را زمانی به دست خواهید آورد که کار تیمی داشته باشید. درواقع لازم است تا از ظرفیت های به وجود آمده، نهایت استفاده را داشته باشید. در این زمینه برای تعیین اهداف، این امر که هر فرد خود مواردی را تعیین کند، ابدا مناسب نبوده و بهتر است که در یک یا چند جلسه به صورت گروهی، انجام شود.
مطلب مرتبط: 7 توصیه طلایی برای شروع کسب و کار
11-پایه و اساس اعتماد را ایجاد نمایید (نیک دی آنجلو)
در آخر لازم است تا به این نکته توجه نمایید که هیچ چیز به اندازه اعتماد، نمی تواند زمینه ساز یک همکاری طولانی مدت باشد. به همین خاطر لازم است تا اعتمادسازی را جدی بگیرید. این امر شامل اقداماتی نظیر صداقت، شفافیت، پیگیری وعده ها و... است که باعث می شود تا شما به عنوان فردی حرفه ای، جلوه کنید.