شروع کسب و کار تازه برای هر کارآفرینی دشوار است، به ویژه اگر شما نخستین تجربه کارآفرینی تان را نیز پشت سر بگذارید. بسیاری از کارآفرینان در ابتدای مسیر با پرسش ها و به عبارت بهتر معماهای بسیار بزرگی مواجه می شوند. اگر شما توانایی حل و فصل این معماها در کوتاه ترین زمان ممکن را نداشته باشید، نه تنها زمان ارزشمندی را از دست می دهید، بلکه شاید حتی از رقبای تان هم عقب بمانید.
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار تمام بار مسئولیت آن را بر دوش می کشید. اگر هر مشکلی در این میان پیش بیاید، مسئولیت اصی متوجه شما خواهد بود. بنابراین شما باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به پذیرش مسئولیت ها و همچنین تلاش برای مواجهه مناسب با معماهای پیش روی تان اقدام کنید. هدف ما در ادامه بررسی برخی از مهمترین معماهای پیش روی شما و راهکارهای حل و فصل شان است.
معمای اول: انتخاب زمان درست
زمان بندی برای راه اندازی کسب و کار همیشه دردسرساز است. بسیاری از کارآفرینان میان راه اندازی فوری کسب و کار و انتظار برای زمان مناسب سرگردان هستند. شاید شما هم چنین وضعیتی داشته باشید. متاسفانه در این رابطه هیچ راهکار یگانه ای وجود ندارد. همین امر نیز سختی ماجرا را دوچندان می کند.
مطلب مرتبط: هر آنچه پیش از شروع کسب و کار باید بدانید
مهمترین مسئله در رابطه با راه اندازی کسب و کار تازه مربوط به ارزیابی وضعیت بازار است. هرگاه بازار به دور از بحران های شدید باشد، زمان خوبی برای راه اندازی کسب و کار تازه محسوب می شود بنابراین شما باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به انتخاب درست اقدام نمایید. هیچ راهکار دیگری نیز در این میان پیش روی تان قرار ندارد.
برخی از کارآفرینان به طور مداوم منتظر فرصت مناسب هستند. این امر شاید در نگاه نخست ایده ای جذاب باشد، اما در مدت زمانی اندک حتی انگیزه شما برای شروع کسب و کار تازه را هم از بین خواهد برد بنابراین شما باید انتخاب درستی در این رابطه داشته باشید.
معمای دوم: اندازه کسب و کار
شروع یک کسب و کار تازه همیشه با پرسش درباره اندازه کسب و کار همراه است. خیلی از کارآفرینان هیچ ایده ای در رابطه با این مسئله ندارند. اگر شما دارای بودجه مناسب و ایده درستی برای شروع کسب و کارتان هستید، شروع کار در اندازه بزرگ و بین المللی ایده بدی نخواهد بود.
امروزه اغلب کارآفرینان دارای بودجه های محدودی هستند بنابراین تلاش برای رقابت با برندهای بزرگ از همان ابتدای کار چندان منطقی نیست. شما با بودجه محدود باید اول از همه نسبت به بهینه سازی شرایط کسب و کارتان اقدام نمایید. بنابراین در صورت داشتن بودجه محدود نیازی به قرض گرفتن مبالغ کلان نیست. چنین امری فقط فشارهای اولیه بر روی کسب و کارتان را افزایش می دهد.
معمای سوم: انتخاب سرمایه گذار مناسب
انتخاب سرمایه گذار برای هر برندی مهم است. سرمایه گذار مناسب تکلیف شما در بازار را مشخص می کند. اگر یک سرمایه گذار نامناسب گیر شما بیاید، همیشه دردسرهایی برای توسعه کسب و کار و حتی اجرای یک پروژه ساده خواهید داشت بنابراین باید نسبت به انتخاب درست در این زمینه اقدام نمایید.
خوشبختانه شما امکان برگزاری جلسات با سرمایه گذارهای مختلف و انتخاب بهترین ها را دارید بنابراین معمای پیش روی شما با کنترل احساسات و تلاش برای ارزیابی تمام سرمایه گذارها به راحتی حل می شود. همیشه یادتان باشد که نداشتن سرمایه گذار خیلی بهتر از همکاری با یک سرمایه گذار بد است.
اگر شما ایده مناسبی برای کسب و کارتان داشته باشید، شمار بالایی از سرمایه گذارها اقدام به ارائه پیشنهاد همکاری به شما خواهند کرد. نکته مهم در این میان تلاش برای همکاری با سرمایه گذارهای دارای سابقه مناسب است.
مطلب مرتبط: بهترین حوزه ها برای شروع کسب و کار کدامند؟
معمای چهارم: کنترل شرایط یا توسعه برند
اگر شما حتی یک روز هم تجربه مدیریت کسب و کار داشته باشید، به خوبی با معمای کنترل شرایط یا توسعه برند آشنایی دارید. انتخاب از میان دو گزینه فوق همیشه دشوار و حتی غیرممکن به نظر می رسد. نکته اساسی در این میان تعیین استانداردهایی برای کسب و کارتان در زمان شروع است. به عنوان مثال، وقتی برند شما در زمینه سودآوری به مرحله مشخصی رسید، شما می توانید با خیال راحت شروع به توسعه کسب و کارتان کنید در غیر این صورت کنترل شرایط و وضعیت فعلی باید در دستور کارتان قرار گیرد.