دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

12 نکته مدیریتی فیلم شبکه اجتماعی

5 سال پیش ( 1397/8/13 )
پدیدآورنده : امیر آل علی   پدیدآورنده : ماستین کیپ  

شبکه اجتماعی ساخته کارگردان مشهور سینما دیوید فنچر و در رابطه با زندگینامه خالق فیس بوک(مارک زاکربرگ) است. این فیلم موفق شده است تا سه اسکار را به دست آورده و جزو بهترین فیلم های سال 2010 انتخاب شود. بدون شک زندگی موسس نخستین شبکه اجتماعی و جوان ترن میلیاردر جهان، دارای نکات آموزنده بسیار زیادی خواهد بود.

در همین راستا و در ادامه به بررسی 12 نکته مهم مدیریتی این فیلم خواهیم پرداخت.

1-گاهی مواردی مهم تر از تحصیل نیز وجود دارد

برای بسیاری از افراد تحصیل، تنها راه برای تحقق بخشیدن به رویاها و ساخت یک زندگی است. با این حال مارک برای تمرکز بر روی به نتیجه رساندن ایده فیس بوک خود، در یک انتخابی سخت اما درست دانشگاه را ترک می کند. دروقع اگرچه وی ایده اولیه خود را در خوابگاه دانشگاه به همراه دوستان خود نظیر داستین موسکاویتز و ادواردو ساورین شکل داد، با این حال وی به سرعت دریافت که ایده و رویای وی خارج از فضای دانشگاه رقم خواهد خورد. به همین خاطر وی برای مدیریت زمان مناسب، از دانشگاه سطح بالای هاروارد کناره گیری کرد. اگرچه شما با تحصیلات دانشگاهی، به موقعیت های جدیدی دست پیدا خواهید کرد، با این حال این امر در حالی است که در صورتی که ایده ای جذاب را در اختیار داشته باشید، دیگر در چارچوب مشکلات تحصیلی قرار دادن خود، نمی تواند تصمیمی هوشمندانه محسوب شود. در نهایت فراموش نکنید که این امر شجاعت شما را نیاز خواهد داشت که از جمله صفات تمامی کارآفرینان محسوب می شود. همچنین به خاطر داشته باشید که همواره فرصت برای ادامه تحصیلات وجود خواهد داشت. این امر در حالی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که ایده شما همواره دست نخورده باقی بماند. برای مثال اگر مارک زاکربرگ در پیاده سازی ایده خود مکث می کرد، این احتمال وجود داشته است که برادران وینکل ویس که هسته این ایده را در ذهن وی پیاده کردند، در نهایت موفق به انجام کاری مشابه شوند.

مطلب مرتبط: 7 نکته مدیریتی فیلم بنیان گذار

2-موفقیت برای افرادی است که توانایی پیاده ساختن ایده ای را داشته باشند

همواره این احتمال وجود دارد که یک ایده اجرا شده، به صورت تقریبا مشابه به ذهن هزاران نفر خطور کرده باشد. با این حال این تنها افرادی که شهامت اجرایی کردن آن را داشته باشند، موفق خواهند شد. برای مثال ایده اولیه فیس بوک بسیار ساده بوده و این امر می توانست توسط فردی دیگر به اجرا گذاشته شود. با این حال تنها مارک موفق به انجام آن شده است. در طول فیلم نیز شما درگیر دعوای حقوقی میان برادران وینکل واس با مارک زاکربرگ هستید که ادعای دزدیده شدن ایده آن ها را دارند. با این حال واقعیت این است که ایده آن ها تنها در حد یک نظریه و آرمان مطرح شده است که هیچ گاه به قدرت فیس بوک نمی توانست باشد. به همین خاطر نیز آن ها در دادگاه خود تنها به یک توافق 65 میلیون دلاری دست پیدا کردند. این امر در حالی است که فیس بوک در حال حاضر میلیاردها دلار ارزش دارد. در نهایت فراموش نکنید که اگرچه افرادی نظیر ساوارین به عنوان نخستین مدیر مالی شرکت نقش مهمی را در به ثمر رسیدن فیس بوک ایفا کردند، با این حال تاثیر آن ها تنها مربوط به مراحل اولیه بوده و در موقعیت های جدی تر نه تنها نتیجه بخش نبودند، بلکه با اقدامات نادرست و تصمیمات لحظه ای خود یک شرکت تازه تاسیس و رو به رشد را در معرض خطر قرار دادند. همین امر نیز در نهایت باعث شد تا زاکربرگ، در اندیشه کنار گذاشتن آن ها باشد.

3-تغییرات همواره آهسته اتفاق نخواهد افتاد

اگرچه برخی بر این باور هستند که باید فاصله ای میان ایده و اجرا وجود داشته باشد. با این حال در سرتاسر این فیلم شما با تصمیمات لحظه ای مارک مواجه می شوید. درواقع وی هیچ گاه موقعیت های ایجاد شده را منتظر نگذاشته و همواره با قدرت اقدامات را انجام داده است. این امر شامل بارگذاری صفحه فیس بوک برای اولین بار، پاسخ مثبت دادن به همکاری با برادران وینکل واس، نقل مکان به کالیفرنیا و مواردی از این قبیل است. به همین خاطر لازم است تا نگرش خود را نسبت به تغییرات عوض کرده و از آن در هر لحظه ای به خوبی استقبال کنید.

4-همواره به دنبال بهبود خود باشید

اگرچه فیس بوک از همان ابتدا نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفت، با این حال مارک از هر موقعیتی برای بهبود ضعف های خود استفاده کرد. برای مثال حتی یک مکالمه ساده وی با همکلاسی خود، در نهایت باعث شد تا وی فضایی را برای درج اطلاعات شخصی افراد، ایجاد کند که تصمیم کاملا تاثیرگذار بوده است. در نهایت فراموش نکنید که همواره جزییات کوچک است که تفاوت شما را با سایرین شکل خواهد داد. به همین خاطر نباید ابدا آن ها را بی اهمیت تلقی کرد.

5-اهداف مالی را اولویت اول خود قرار ندهید

اگرچه مدیر مالی شرکت، ادواردو ساوارین همواره عقیده داشت که باید از طریق تبلیغات، سوددهی فیس بوک را از همان ابتدا شروع کرد، با این حال مارک و شان پارکر(همکار مارک و موسس شرکت به اشتراک گذاری موسیقی نپ استر) بنا به دلایلی درست این امر را کاملا زود تلقی می کردند. علت این امر نیز از نگاه آن ها به این خاطر است که شرکت شما باید به موقعیتی برسد که برندها برای تبلیغات خود به سراغ شما آمده و بتوانید نرخ ها را خودتان تعیین کنید. این امر بدون شک تنها زمانی رقم خواهد خورد که شما به سطح مطلوبی دست پیدا کرده باشید که برای این امر باید تمرکز خود را بر روی مسائلی فراتر از اولویت مالی قرار دهید. درواقع تبلیغات سایر برندها هیچ گاه برای مخاطبان جذاب نخواهد بود. به همین خاطر لازم است تا این امر برای شما تنها زمانی رخ دهد که ارزش مادی بسیار بالایی را به همراه داشته و ضرری را برای شما به همراه نخواهد داشت. بدون شک اگر فیس بوک در همان ابتدا مسیر موفقیت خود اقدام به تبلیغ می کرد، به علت این امر که مجبور به پذیرفتن نرخ های اندک برندها بودند، این امر آن ها را مجبور به انجام تعداد تبلیغات فراوان می کرد. بدون شک این اقدام در نهایت باعث به از دست رفتن تعداد بی شماری از مخاطبان و میزان محبوبیت فیس بوک است.

6-نقطه پایانی خود را تصور کنید

این امر که ندانید که در آخر در چه جایگاهی می خواهید قرار بگیرید، تنها باعث خواهد شد تا به وسوسه های موجود توجه کرده و از شرایط ایده آل دور بمانید. درواقع مارک همواره ایده ای بزرگ میلیونی و جهانی کردن فیس بوک را در ذهن داشته است. همین امر نیز باعث شد تا وی در هیچ مرحله ای متوقف نشده و تنها هدف خود را مورد توجه قرار دهد. فراموش نکنید که وی در این راه هیچ گاه روابط دوستانه خود را قربانی موفقیت شرکت نکرده و تمامی شرایط را برای تحقق آرزوی خود، فراهم کرد. به همین خاطر شما نیز باید همواره به دنبال تصور بهترین شرایط و هدف نهایی خود باشید تا بتوانید حتی در سخت ترین شرایط نیز تنها در مسیر خود گام بردارید.

مطلب مرتبط: 10 نکته مدیریتی فیلم سی بیسکوییت

7-هنگامی که یک محصول عالی در اختیار داشته باشید، این پول است که شما را پیدا خواهد کرد

برای موفقیتی مانند مارک زاکربرگ، لازم است تا به دنبال فوق العاده نمودن محصول و ایده خود باشید. درواقع علت این امر که مارک موفق شد تا خود را به عنوان جوان ترین میلیاردر معرفی کند، ناشی از ایده آل نمودن فیس بوک است. به همین خاطر لازم است تا در تلاش برای رسیدن به جایگاهی باشید که سرمایه گذاران برای حمایت از شما به صف شوند.

8-روابط و احساست جذاب هستند با این حال شما را محدود نگه خواهند داشت

ایده اولیه فیس بوک تنها برای این امر بوده است که دانشجوها بتوانند با یکدیگر ارتباط بهتری را برقرار کنند. همین امر نیز منجر به شهرت فراوان مارک در بین آن ها شد. با این حال وی به خوبی می دانست که اگر بخواهد به این حواشی بیش از حد دامن بزند، عملا از انجام درست کار خود دور می شد. به همین خاطر وی این امر را همواره مورد کنترل و حتی توقف قرار داده است. همین امر نیز باعث شد تا وی حتی از کنار گذاشتن بهترین دوست خود، ادواردو ساوارین نیز واهمه ای نداشته باشد.

9-حتی بدترین اتفاقات نیز می تواند به یک فرصت برای شما تبدیل شود

در ابتدای فیلم شما با صحنه قرار ملاقات مارک با همکلاسی خود اریکا آلبرایت مواجه هستید که خشم زاکربرگ از بی احترامی وی، باعث می شود تا وی برای انتقام از اتفاق رخ داده دست به ایجاد برنامه ای بزند که طرفداران قابل توجهی را متوجه خود کرد. همین امر باعث شد تا برادران وینکل واس، به فکر استفاده از وی برای پیاده سازی ایده خود، بیفتند. به همین خاطر شما باید در هر اتفاقی به دنبال فرصت های موجود باشید. بدون شک اگر در ملاقات ذکرشده چنین اتفاقاتی رخ نمی داد، هیچ گاه فیس بوک شکل نمی گرفت.

10-تیم خود را از افراد همفکر شکل دهید

از جمله افرادی که تاثیر عمیقی را بر روی مارک می گذارد، شان پارکر است که درواقع نوعی مربی و مشاور برای وی محسوب می شود. در صحنه ای از فیلم به خوبی نشان داده می شود که وی تا چه اندازه به مانند مارک فکر می کند. همین امر نیز باعث می شود تا مارک به وی اعتماد پیدا کرده و راهنمایی های وی را به اجرا درآورد. همچنین به عقیده شان، یک برنامه نویس در هنگام کار خود نباید به چیز دیگری توجه کند که به خوبی اهمیت توجه و تمرکز را به اثبات می رساند.

11-شما نمی توانید همه را راضی نگه دارید

هنگامی که در مسیر تحقق بخشیدن به یک رویا باشید، بسیاری از افراد به سدی در برابر شما تبدیل خواهند شد. علت این امر نیز می تواند بنا بر دلایل مختلف و هرچند ساده ای نظیر حسادت باشد. به همین خاطر این امر که در تلاش باشید تا همگان را از خود راضی نگه دارید، بدون شک اقدامی بی نتیجه خواهد بود. برای مثال ادواردو ساوارین علی رغم عملکرد کم رنگ و اقدامات بی حاصل خود، همچنان اصرار داشت تا به عنوان یکی از ارکان اصلی شرکت محسوب شود. با این حال مارک در اقدامی شجاعانه و به دور از هرگونه توجه به احساسات، با وی رفتاری کاملا حرفه ای داشت. اگرچه این امر در نهایت موجب خشم و شکایت وی شد، با این حال وی کاری را انجام داد که برای موقعیت شرکت بهتر بوده است.

مطلب مرتبط: 10 نکته مدیریتی فیلم مانیبال

12-مادی گرا نباشید

از جمله دلایلی که باعث شده است تا مارک تا به امروز بتواند برند خود را در بالاترین سطح ممکن نگه دارد، عدم مادی گرایی وی است. همین امر باعث می شود تا کسب سود در اولویت اول وی قرار نداشته باشد که این خود منجر به افزایش همیشگی کیفیت خدمت رسانی ها شده است. درواقع در طول فیلم شما به شباهت های بسیار زیاد مارک زاکربرگ و شان پارکر پی می برید، با این حال شان به علت عدم توانایی در درک موقعیت حساس خود، در نهایت به علت دستگیری خود مارک را مجبور به کنار گذاشتن وی از تیم فیس بوک می کند. به همین خاطر لازم است تا همواره طبق اصولی که محافظ جایگاه شما و شرکت خواهد بود، رفتار کنید.

منبع : huffpost
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5h7MbuLP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه