سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

فرصت امروز: در راستای ارتقای نظام استاندارد بیمه محصولات دانش بنیان و افزایش تعداد استارتاپ های صنعت بیمه، صبح دیروز تفاهم نامه ای میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و بیمه مرکزی به امضا رسید. از جمله اهداف این تفاهم نامه می توان به تسهیل فعالیت شرکت های دانش بنیان، نوآور و استارتاپ ها در صنعت بیمه، بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در جهت حل چالش های عمده صنعت بیمه، کاهش هزینه و ریسک شرکت های بیمه ای و طراحی و عرضه پوشش های بیمه ای مورد نیاز شرکت های دانش بنیان اشاره کرد.

در مراسم امضای این تفاهم نامه، رئیس بیمه مرکزی ایران بر حمایت بیمه از استارتاپ ها تاکید کرد، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز از ارائه سرویس های جدید بیمه ای در حوزه دانش بنیان خبر داد و همچنین معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از گام های اولیه این معاونت برای صدور بیمه نامه محصولات دانش بنیان سخن گفت.

براساس این تفاهم نامه، معاونت علمی متعهد شد که در جهت ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان، نوآور و استارتاپ ها در صنعت بیمه در قالب قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و آیین نامه اجرایی آن و همچنین آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق اقدام کند.

حمایت از سرمایه گذاری شرکت های بیمه در ایجاد مراکز نوآوری و شرکت دهنده نوآوری در چارچوب دستورالعمل ساماندهی و توسعه مراکز نوآوری و رویدادهای کارآفرینی، حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان تخصصی صنعت بیمه و فناوری های پشتیبان این صنعت مانند فناوری های حوزه هوشمندی کسب و کار، داده کاوی، کلان داده، موقعیت یابی، الکترونیک و نرم افزار و فراهم کردن امکان دسترسی به سامانه ها و بانک های اطلاعاتی مربوط نیز از دیگر تعهدات معاونت علمی به شمار می رود.

در مقابل نیز بیمه مرکزی نسبت به ایجاد بسترهای مقرراتی برای صدور پوشش های بیمه ای مورد نیاز شرکت های دانش بنیان مانند بیمه مسئولیت محصولات و خدمات دانش بنیان، ایجاد بسترهای مقرراتی لازم برای تاسیس شرکت های دانش بنیان در صنعت بیمه، شناسایی و معرفی حوزه های مستعد برای فعالیت های شرکت ها در بخش های بازاریابی و فروش، صدور بیمه نامه و ارزیابی و پرداخت خسارت و جلوگیری از تقلبات بیمه ای و همچنین فراهم کردن امکان دسترسی به سامانه سنهاب و سایر بانک های اطلاعاتی موجود در صنعت بیمه متعهد شد.

مدت زمان این تفاهم نامه دو سال است که با اعلام قبلی، قابل تمدید خواهد بود. گزارش «فرصت امروز» از این مراسم را در ادامه می خوانید.

حمایت بیمه از استارتاپ ها

رئیس بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه استارتاپ ها می توانند باعث نفوذ چتر بیمه در جامعه، امنیت سرمایه گذاری، سرزندگی و مسئولیت شوند، از حضور 10 استارتاپ فعال در صنعت بیمه خبر داد و گفت: نفوذ بیمه جزو دستورات رئیس جمهور است.

به گفته غلامرضا سلیمانی، این ۱۰ استارتاپ در قالب کارگزاران بیمه فعال هستند و با امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و تصویب قوانین مورد نیاز، چتر بیمه ای را توسعه می دهند.

سلیمانی با بیان اینکه این تفاهم نامه در راستای توسعه چتر بیمه ای در سطح کشور منعقد می شود، گفت: در حال حاضر در سطح شرکت های بیمه ای قوانین و مقررات و همچنین پوشش های بیمه ای متنوعی داریم و قوانین نیز مصور شده است.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که انواع سیستم های بیمه ای دارد، خاطرنشان کرد: مسئله اصلی ما در این حوزه نفوذ بیمه ای میان آحاد شرکت ها و مردم است؛ از این رو ما نیازمند نوآوری در این بخش هستیم.

سلیمانی با اشاره به وجود شرکت های استارتاپی در سطح کشور حضور آن ها را در بخش های بیمه ای موجب تقویت بازاریابی صنعت بیمه ای و افزایش درآمد برای آن ها دانست.

رئیس بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه استارتاپ ها می توانند باعث نفوذ چتر بیمه در جامعه، امنیت سرمایه گذاری، سرزندگی و مسئولیت و بیمه شوند، گفت: نفوذ بیمه جزو دستورات رئیس جمهور است که در جلسه هیات دولت بر آن تاکید شد؛ از این رو ما در صدد هستیم صنعت بیمه بتواند چتر خود را در سطح جامعه بگستراند.

سلیمانی با اشاره به فعالیت ۱۰ شرکت استارتاپی در بخش های بیمه ای یادآور شد: این شرکت ها برای ادامه فعالیت باید از لحاظ صلاحیت فنی و علمی به تایید بیمه مرکزی برسند و امیدواریم با امضای این تفاهم نامه بتوانیم بستری برای فعالیت این شرکت ها فراهم کنیم.

رئیس بیمه مرکزی همچنین با تاکید بر اینکه استارتاپ ها در دو سال اخیر وارد فعالیت های بیمه ای شده اند، اضافه کرد: خوشبختانه امروزه بیمه مرکزی این واقعیت را پذیرفته است که این نوع شرکت ها در جهت رشد و توسعه صنعت بیمه و نه علیه فعالیت های بیمه عمل می کنند.

وی اضافه کرد: طبیعی است که فعالیت این شرکت ها در بخش های بیمه ای نیاز به قوانین دارد، ولی در حال حاضر این قوانین در حال پیش نویس است و در اولین فرصت در شورای عالی بیمه، قوانین مربوط به آن تصویب خواهد شد.

به گفته سلیمانی، در حال حاضر این شرکت ها در قالب کارگزاران صنعت بیمه فعالیت می کنند که با تصویب قوانین مربوط این شرکت های فناور می توانند در جهت توسعه خدمات بیمه ای فعالیت کنند.

ارائه سرویس های جدید بیمه ای در حوزه دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز با بیان اینکه مذاکرات چهار سال قبل ما با صنعت بیمه در حوزه شرکت های دانش بنیان ناموفق بود، یادآور شد: امروزه صنعت بیمه نگاه جدیدی به شرکت های دانش بنیان دارند، چرا که این شرکت ها می توانند خدمات ارزان تر و قابل دسترس تری در حوزه بیمه ارائه دهند.

سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهم نامه میان این معاونت با بیمه مرکزی با اشاره به اهمیت توسعه صنعت بیمه در بخش شرکت های فناور افزود: سابقه همکاری و مذاکره ما با بخش های بیمه به چهار سال گذشته برمی گردد، ولی متاسفانه نتیجه ای از این مذاکرات گرفته نشد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه اخیرا صنعت بیمه پیشگام شده است تا با شرکت های دانش بنیان وارد همکاری شود، اظهار کرد: بحث توسعه اقتصاد دانش بنیان بسترهای خاصی را می طلبد که با امضای این تفاهم نامه بسترهای لازم برای توسعه بیمه در بخش های شرکت های دانش بنیان ایجاد خواهد شد.

ستاری با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان از دارایی های فیزیکی و تضامین لازم برای ادامه فعالیت های خود برخوردار نیستند، ادامه داد: از این رو نیاز است تا با توسعه خدمات بیمه ای بتوانند علاوه بر بیمه خود محصولات آن ها بیمه شود، از این رو حوزه بیمه یکی از بخش های جدی ما است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: در سال های اخیر استارتاپ های مختلفی در حوزه بیمه شکل گرفته اند که این شرکت ها بازیگران جدیدی در این عرصه به شمار می روند و توانسته اند بسیاری از فعالیت های بیمه ای را تحت الشعاع قرار دهند.

وی گفت: فعالیت این شرکت ها علاوه بر آنکه نوآوری هایی در سطح شرکت ها ایجاد کرده، موجب کاهش قیمت بیمه و دسترسی بیشتر مردم به بیمه شده است.

ستاری با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت بیمه نگاه بازتری برای پذیرش این بازیگران جدید ایجاد شده است، ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم نامه بستر مناسبی برای ادامه حیات این شرکت ها فراهم شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به توسعه خدمات «فین تک» خاطرنشان کرد: در حال حاضر تراکنش مالی این شرکت ها 130 هزار میلیارد تومان است، چرا که در این حوزه بازیگرانی چون بورس و بانک وارد شده اند و در این بخش اقدام به سرمایه گذاری کرده اند، چرا که آن ها می دانند خدمات ارائه شده از سوی این نوع شرکت ها ارزان تر و قابل دسترس تر خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: با امضای این تفاهم نامه علاوه بر ارائه سرویس های جدید بیمه ای، استارتاپ های جدیدی به حوزه بیمه وارد خواهند شد.

عملیاتی شدن بیمه مسئولیت

همچنین معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آغاز همکاری با یکی از بیمه ها برای صدور بیمه نامه محصولات دانش بنیان خبر داد و گفت: صدور بیمه نامه برای محصولات دانش بنیان در مراحل مقدماتی است و براساس قوانین جدید در تلاش هستیم تا این زمینه فراهم شود.

علیرضا دلیری با اشاره به ضرورت صدور بیمه نامه برای محصولات دانش بنیان ادامه داد: در این راستا با یکی از بیمه ها مذاکراتی را آغاز کردیم تا بتوانیم بسته حمایتی بیمه ای برای محصولات ویژه بیمه صادر کنیم.

وی با بیان اینکه بسترهای قانونی در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: این امر در مراحل مقدماتی و اجرایی قرار دارد و با قوانین موجود امیدواریم به زودی بیمه محصولات دانش بنیان فراهم شود.

دلیری همچنین با اشاره به مذاکرات پنج ساله با بیمه مرکزی، افزود: ما نیازهایی برای همکاری نهادهای مالی مانند بورس و صدور ضمانت نامه و بیمه نامه داشتیم که در این راستا خوشبختانه مذاکرات ما با بانک ها موفق بوده است.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه در ابتدا مذاکره با بخش های بانکی و بیمه ای با مقاومت هایی همراه بوده است، ابراز خرسندی کرد که امروزه به شکوفایی در این دو حوزه نائل شده ایم.

معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به همکاری بانک ها با شرکت های دانش بنیان گفت: در حال حاضر بانک ها از شرکت های دانش بنیان حمایت 14 هزار میلیارد تومانی داشته اند، ضمن آنکه صندوق های ضمانت نیز خدمات خوبی به شرکت ها ارائه می دهند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با بیمه مرکزی گفت: هدف ما از امضای این تفاهم نامه ورود استارتاپ ها به فعالیت های بیمه ای است و در این حوزه بسته های جدید حمایتی ارائه می شود.

وی اضافه کرد: در گذشته بیمه هایی چون بیمه مسئولیت داشته ایم، ولی تاکنون عملیاتی نشده و اگر شرکت های دانش بنیان بتوانند در این عرصه وارد شوند، خدمات خوبی به این شرکت ها ارائه خواهد شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9qDOJnQk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه