طراحی و استفاده از اپ موبایل در دنیای کسب و کار تب داغی دارد. احتمالا شما هم برندهای مختلفی را دیده اید که اپ رسمی برای خودشان راه اندازی کرده و حسابی هم روی آن مانور می دهند. این در حالی است که گاهی اوقات آدم پیش خودش فکر می کند فلان برند اصلا نیازی به اپ رسمی دارد؟
بی شک طراحی و مدیریت او هزینه های زیادی برای هر کسب و کار داد. این در حالی است که برندهای بزرگ بدون توجه به این هزینه ها سراغ استفاده از اپ می روند. البته ماجرا درباره کسب و کارهای کوچک متفاوت است. خب هزینه های مربوط به این استراتژی به راحتی اوضاع مالی هر کسب و کار نوپایی را به هم می زند. بنابراین شاید همه برندها به طراحی آپ نیاز نداشته باشند.
راستش را بخواهید، وقتی مسئله طراحی اپ در میان باشد، دیگر تفاوتی میان برندهای بزرگ و کوچک نیست؛ چراکه تب این استراتژی به قدری داغ است که کمتر کسی به طور اصولی آن را ارزیابی می کند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز سراغ یافتن جوابی درست و حسابی برای این سوال رفته ایم. اینکه آیا اپ رسمی به درد همه برندها می خورد، مسئله ای نیست که یک جواب ساده داشته باشد.
ما در این مقاله قصد داریم اول از همه مسئله مربوط به مزایای استفاده از اپ رسمی برای برندها را زیر ذره بین ببریم. این نکته ای است که به شما برای تعامل بهتر با استراتژی مورد بحث کمک خواهد کرد. در نهایت نیز با بررسی اوضاع برندتان و یک تحلیل هزینه- فایده می توانید دست به انتخابی درست بزنید. خب اجازه دهید بدون هیچ اتلاف وقتی یک راست برویم سراغ اصل ماجرا.
شاید اولین نکته ای که درباره طراحی آپ ذهن آدم را مشغول کند، همین مسئله مربوط به چشم و همچشمی باشد. خب در دنیایی که تمام برندهای بزرگ مثل نایک، بی ام و یا موسسات بانکی اپ رسمی خودشان را دارند، چرا شما دست به الگوبرداری نزنید؟
اگر از مخاطب های پر و پاقرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما اصلا میانه خوبی با تقلید بی دلیل از برندهای مختلف نداریم.
مطلب مرتبط: چگونه اپ موبایلی برندتان را پروموت کنید؟
اصلا چرا یک برند باید شرایط خاص خودش را رها کرده و همین طور بی مقدمه دست به الگوبرداری از رقبا بزند؟ این سوالی است که با کمی تأمل دربارهاش به خوبی منطق درونی اوضاع کنونی را درک خواهید کرد.
ما در این بخش سعی می کنیم به غیر از چشم و همچشمی سراغ دلایل محکم تری به عنوان مزیت استراتژی طراحی اپ برویم. این امر به شما کمک خواهد کرد درک دقیق تری نسبت به اوضاع پیدا کرده و منصفانه تر درباره این الگو دست به داوری بزنید.
بهبود تجربه مشتری از برند
ما در دنیایی زندگی می کنیم که تماما دیجیتال شده است. اگر شیوه هایی از زندگی من و شما هنوز به طور سنتی جریان دارد، احتمالا نقش حاشیه ای ایفا می کند، وگرنه کارآفرینان و توسعه دهندگان فناوری های مختلف حتما سراغش می رفتند.
نکته ای که در اینجا باید بدان توجه کنید، مسئله مربوط به انتظارات مشتریان است. بی شک مشتریان انتظاراتی از برندها داشته و هیچ جوره نیز از آنها کوتاه نمی آیند . شاید برای تان سوال شود چرا مشتریان تا این اندازه روی انتظارات شان پافشاری دارند. خب اجازه دهید در این رابطه یک مثال کوتاه بزنیم.
زمانی نه چندان دور شما برای خرید لپ تاپ گزینه جذاب دیگری به غیر مایکروسافت نداشتید. با این حال در طول سال های اخیر معادلات زیادی در این راستا عوض شده است. حضور هزاران برند به عنوان رقیب مستقیم یکدیگر ورق را به سود مشتریان برگردانده است. این یعنی مشتریان حالا می توانند خیلی راحت قید یک برند را زده و سراغ کسب و کاری دیگر بروند. همین امر ضرورت توجه مضاعف به انتظارات و خواسته های مشتریان را مطرح کرده است.
اگر فکر کرده اید در دنیای امروز می توانید بدون هیچ نگرانی مشتریان و تجربه شان از برندتان را نادیده بگیرید، سخت در اشتباه هستید؛ چراکه مشتریان در اولین گام تجربه شان از یک برند را معیار دا وری قرار می دهند. بنابراین اگر نتوانید نظر آنها را جلب کنید، در همان ابتدای کار به بن بست خواهید خورد. این نکته ای است که خیلی وقت ها به طور درست و حسابی مورد توجه کارآفرینان قرار نمی گیرد.
طراحی اپ به برندها کمک می کند تجربه ای کاملا دیجیتال و حیرت انگیز برای مشتریان خلق کنند. نکته مهم اینکه شما از دل این اپ می توانید نشان دهید تا چه اندازه با ایجاد تجربه ای کاملا دیجیتال برای مشتریان میانه خوبی دارید.
معمولا برندها نیاز به اثرگذاری متفاوت بر روی مخاطب دارند. خب اپ رسمی این فرصت را به شما می دهد تا کاملا متفاوت از دیگران این مسئله را پیش ببرید. اینطوری می توانید خیلی راحت تر فضایی اختصاصی برای خود و مشتریان تان فراهم سازید.
امروزه مشتریان دوست دارند خرید آنلاین را به بهترین شکل ممکن تجربه کنند. بنابراین اگر کمی حواس تان را جمع کنید، خیلی راحت فرصت فروش آنلاین و جلب رضایت مشتریان را خواهید داشت. بی شک چنین دستاوردی در دنیای رقابتی امروز اصلا کم اهمیت نیست.
مطلب مرتبط: مهمترین ترندهای اپ موبایل
ایجاد فضای درآمدزایی تازه
برندها معمولا دنبال درآمد بیشتر به هر قیمتی هستند. در این میان ارائه خدمات بر پایه اپ می تواند به شما کمک زیادی برای فهم و درک مسائل مربوط به درآمدزایی کند .
یک مثال ساده درباره درآمدزایی از طریق اپ مربوط به برند آدیداس است. اپ رسمی این برند نه تنها امکان خرید آنلاین را فراهم می کند، بلکه برخی خدمات حرفه ای را نیز به مخاطبش خواهد داد. مثلا دریافت تمرین های ورزشی شخصی سازی شده یکی از این خدمات است. البته در این میان کاربران باید اشتراک پرمیوم اپ آدیداس را تهیه کنند. همین امر خودش عاملی برای درآمدزایی محسوب می شود.
نکته مهم دیگر در این میان تبلیغات درون برنامه ای است. این گزینه به شما فرصت خوبی برای درآمدزایی داده و شانس تان در تعامل با مخاطب هدف را به طور حیرت انگیزی افزایش می دهد.
یادتان باشد، شما برای نمایش تبلیغات شریک مهمی مثل گوگل دارید. بنابراین می توانید خیلی راحت بر روی پتانسیل این همکاری حساب کنید.
شرکت ادوبی در طول سال های اخیر از طریق اپ های مختلف درآمد زیادی کسب کرده است. مثلا اپ فوتوشاپ یا لایت روم برای کاربران موبایل چنین وضعیتی دارد. شما در این میان به راحتی می توانید مخاطب را جذب فعالیت تان کرده و اثرگذاری خوبی بر روی آنها داشته باشید. در مورد ادوبی این امر با نیاز مبرم کاربران برای استفاده از اپ های مورد بحث گره خورده است. بنابراین ادوبی فرصت فروش حق اشتراک ویژه اپ های خود را دارد.
گردآوری اطلاعات مفید
هر برندی در بازار برای اینکه موقعیت خودش را بهبود بخشد نیاز به استفاده از اطلاعات دست اول درباره مخاطبش دارد. بی شک موسسات زیادی در سراسر دنیا این خدمات را ارائه می دهند، اما شما نمی توانید روی ارائه چنین خدماتی به طور مداوم حساب کنید؛ چراکه هزینه سرسام آوری برای تان به همراه خواهد داشت.
طراحی اپ به شما کمک می کند منطق نیازتان به اطلاعات را دگرگون سازید. بر این اساس می توانید به ساده ترین شکل ممکن از طریق اپ رسمی اطلاعات مفیدی درباره مخاطب تان به دست بیاورید.
اگر در گذشته اطلاعات مربوط به مشتریان از دل تعامل رو در رو به دست می آمد، حالا منطق بازی به طور کامل فرق کرده است. به طوری که مشتریان ترجیح می دهند هر کسب و کار به طور جداگانه این اطلاعات را به دست آورده و تجزیه و تحلیل کند .
وقتی کاربران اپ شما را نصب می کنند، با انبوهی از گزینه های مختلف برای تعامل با شما رو به رو خواهد بود. همین امر اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین اصلا لازم نیست نگران شده یا مسئله را خیلی حاد تصور کنید . در عوض می توانید به ساده ترین شکل ممکن اپ تان را به چشم یک ابزار گردآوری اطلاعات مفید در نظر بگیرید.
خوشبختانه این روزها استفاده از هوش مصنوعی باعث شده برندها دردسرهای بسیار کمتری در حوزه پردازش و تحلیل داده ها داشته باشند. پس اصلا لازم نیست نگران این بخش باشید. همین که اپ شما به اندازه کافی تعامل برانگیز باشد، کافی خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟
شاید بد نباشد به استراتژی طراحی اپ یک فرصت کوچک برای درخشش در فرآیند کارآفرینی تان دهید.
مطلب مرتبط: بازاریابی برای اپ ها در دنیای دیجیتال
امکانات متنوع اپ در مقایسه با سایت
شاید یکی دیگر از دلایل اهمیت و محبوبیت او مربوط به امکانات متنوعش باشد. خب سایتها همیشه محدودیت های خاص خودشان را دارند. به همین خاطر در دنیای امروز برندها آپدیت و تولید محتوا در سایت را کافی نمی دانند. این مسئله ای است که راه را برای استفاده گسترده از اپ هموار کرده است.
شما امکان ارائه خدماتی بی نهایت متنوع در قالب اپ را دارید این نکته برای بسیاری از کاربران نیز بی نهایت جذاب محسوب می شود. به همین خاطر بد نیست کمی هم که شده به این مسئله توجه نشان دهید.
ماجرا از این قرار است که طراحی سایت به دلیل فناوری قدیمی اش دیگر توجه زیادی در میان مخاطب برنمی انگیزد. به همین خاطر استفاده از اپ جایگزین خوبی محسوب شده و تب شدیدی دارد.
اینکه شما چقدر توانایی ارائه خدمات مختلف به مشتریان تان را دارید، نکته ای است که معمولا در این میان کاملا مورد بی توجهی قرار می گیرد. نکته اساسی در این میان تلاش برای ارزیابی واقع گرایانه از اوضاع برند است. خب شما که با خودتان تعارف ندارید. پس اگر هنوز شرایط لازم برای ارائه خدمات مختلف را ندارید، شاید هزینه های مربوط به راه اندازی اپ رسمی خیلی برای تان گران تمام شود!
سرعت بخشی به فعالیت برند
طراحی اپ فضای یکپارچه ای برای پیگیری کارها و فعالیت ها ایجاد می کند. اینطوری می توانید بدون اینکه اوضاع خیلی برای تان بغرنج شود، دست به سرعت بخشی به کارها بزنید.
بی شک در بسیاری از موسسات سرعت پایین انجام کارها حسابی روی اعصاب مدیران است. خب در این صورت متهم کردن کارمندان ساده ترین کار ممکن خواهد بود. با این حال بد نیست گاهی اوقات خودتان را به عنوان مقصر اصلی در نظر بگیرید.
اگر شما به فکر افزایش سرعت کارها در شرکت تان هستید، می توانید به ساده ترین شکل ممکن سراغ استفاده از اپ بروید. اینطوری تعاملات میان اعضای شرکت نیز در محیطی متمرکز صورت می پذیرد.
یادتان باشد، سرعت بخشی به کارها یکی از گزینه های بی نهایت جذاب برای کارآفرینان محسوب می شود. این مسئله ای است که حتی در افق های بلندمدت نیز سازمانتان را بدل به یک موسسه چابک می کند.
دنیای کسب و کار برای کسی استثنا قائل نمی شود. بنابراین اگر نتوانید فعالیت تان را به طور ایده آل سر و سامان دهید اصلا بعید نیست به سرعت از سوی مشتریان تنبیه شوید. البته کارمندان شرکت نیز آستانه تحملی دارند. با این حساب شاید کارمندان تان نیز بعد از مدت زمانی کوتاه به طور کامل دور شما را خط بکشند. آن وقت شما می مانید و کلی بحران که به این سادگی حل شدنی نیست.
مطلب مرتبط: خلاقانه ترین اپلیکیشن های کسب و کار
کاهش هزینه ها
همان طور که گفتیم، طراحی اپ به شما کمک خواهد کرد تا فرآیندها را بسیار سریع تر دنبال کنید. شاید این امر کمی جذاب باشد، اما وقتی با کاهش هزینه ها ترکیب شود، دیگر کسی توانایی مقاومت در برابرش را نخواهد داشت. خب بسیاری از کارآفرینان دائما به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه ها هستند. بنابراین در صورتی که شما بتوانید خدمات متنوعی در اپتان ارائه کنید، هزینه های سنگین اولیه طراحی اپ برای تان کاملا منطقی خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
مدیریت هزینه ها یکی از دلایل محکمی است که کارآفرینان را به سوی طراحی اپ سوق می دهد. در این میان شما باید همیشه برنامه خاصی برای کارتان داشته باشید. وگرنه اصلا بعید نیست یکهو تا ناکجا در قرض و بدهی فرو بروید.
استفاده از اپ به دلیل ایجاد نوعی تمرکز در فعالیت های برند نقش قابل ملاحظه ای در کاهش هزینه ها دارد. با این حال نباید خیال کنید این استراتژی کاملا بدون هزینه است؛ چراکه طراحی سایت هزینه های خودش را داشته و مدیریتش نیز در طول زمان هزینه های اندکی به همراه خواهد داشت. با این حال در یک چشم انداز وسیع استفاده از این گزینه به مدیریت بهتر مالی کمک خواهد کرد.
ظاهرا در دنیای دیجیتال امروزی هیچ راه فراری برای برندها از دل حضور در فضای آنلاین نیست. به طور سنتی این حضور از طریق سایت ها تامین می شد، با این حال در طول چند سال اخیر با رشد استفاده از گوشی های هوشمند، ضرورت طراحی اپ نیز به میان آمده است . با این حال تمام برندها نیاز فوری به طراحی اپ ندارند . این مسئله ای است که همیشه باید مورد توجه شما قرار داشته باشد.
سخن پایانی
طراحی اپ گزینه بی نهایت جذاب و صدالبته وسوسه کننده ای است. بسیاری از برندهای بزرگ دنیا اپ رسمی برای خودشان داشته و کسب و کارهای دیگر نیز در صدد اجرای این استراتژی هستند.
ما مقاله مان را با یک پرسش اساسی درباره ضرورت طراحی اپ آغاز کردیم. هدف ما ارائه چشم اندازی هرچه وسیع تر برای شما به منظور تصمیم گیری درست برای برندتان بود. حالا شما در موقعیتی هستید که دست به انتخاب برای کسب و کارتان بزنید.
یادتان باشد، در دنیای امروز شما نمی توانید صرفا تمام فعالیت های برندتان را بر اساس تقلید کورکورانه از دیگران بنا کنید. این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت اوضاع تان را حسابی به هم بریزد. خب چرا باید چنین اقدام پرریسکی را بدون هرگونه بررسی دقیق و ارزیابی درست در دستور کار قرار داد؟ تمام تلاش ما در این مقاله روشنتر کردن افق های پیش روی شما در زمینه طراحی اپ بود.
مطلب مرتبط: موفق ترین اپلیکیشن های تاریخ
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله نقشی هرچند کوچک در بهبود شناخت شما از استراتژی طراحی اپ ایفا کرده باشد . یادتان نرود، دیجیتالی شدن ضرورتی اساسی است، اما شما قرار نیست برای این ضرورت خودتان را به کشتن دهید. در عوض می توانید با توجه به شرایط برندتان دست به یک انتخاب عاقلانه بزنید. به طوری که نیازی به تحمل سختی های فراوان یا بیحساب و کتاب هم نداشته باشید. در نهایت هم هرجا نیاز به کمک داشتید، می توانید روی ما حساب کنید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: