برای راهاندازی یک کسبوکار موفق چه مراحلی را باید طی کنیم؟ مدلهای بسیاری برای پاسخگویی به این سوال طراحی و اجرا شدهاند که برخی موفق و برخی دیگر ناکام ماندهاند، در این ستون تلاش بر این است تا ویژگیهای لازم در یک فرد برای شروع یک سرمایهگذاری را معرفی کنیم. پس شما هم اگر میخواهید کسب و کار تازهای راهاندازی کنید یا اینکه کسبوکار کوچکی دارید که میخواهید موفقتر باشید، اصول دهگانه زیر را همیشه مدنظر قرار دهید.
هرکدام از این اصول بخشی از موفقیت شما را تضمین خواهد کرد...
1- هدف داشته باشید
فراموش نکنید که «شما همه چیز برای همه مردم نیستید.» در واقع باید روی مشتریان مخصوص خودتان تمرکز و سعی کنید فقط آنها را راضی کنید. بازار هدف شما معمولا بخش خاصی از مردم هستند نه همه مردم.
2- متفاوت باشید
اگر رقبای شما کاری را انجام میدهند، شما تلاش کنید آن کار را انجام ندهید. از بازارهای شلوغ پرهیز کنید که در این بازارها تمام محصولات و تبلیغات آنها مشابه هم هستند، شما باید متمایز باشید.
3- یک تیم داشته باشید
برای پرکردن یک جای خالی در کسبوکارتان افراد را استخدام نکنید. افراد را برای اینکه بخشی از تیم شما باشند به کار بگیرید تا کسبوکار شما را بسازند.
4- سریع باشید
زمان گرانبهاترین کالای شماست. وقتی قرار است کاری را روز جمعه انجام دهید، سعی کنید آن را پنجشنبه عصر انجام دهید. همه تلفنها و ایمیلها را سریع پاسخ دهید و زودتر از موعد کارها را به اتمام برسانید، سرعت یکی از المانهای موفقیت است.
5- تشکر کنید
به مشتریان و کارمندان خود بگویید که چقدر برای شما مهم هستند. حتی بهتر از این، اینکار را با روشهای قدیمی انجام دهید، قلم را بردارید و این مطلب را برای آنها بنویسید، تشکر و قدردانی از افرادی که در کسبوکارتان مفید هستند را بهصورت همیشگی به جا بیاورید.
6- یکرو باشید
مطمئن باشید که کسبوکار شما دارای ظاهر و درون یکسان باشد. مشتری همیشه باید با تمام افراد در کسبوکار شما یک ارتباط مناسب داشته باشد، سعی کنید اعتماد افراد را با صداقتتان جلب کنید.
7- لبخند بزنید
در بسیاری از مواقع قیمت، محصولات یا کیفیت شما دلیل خرید یک مشتری از شما نیست، همان کالا یا خدمات ممکن است در بسیاری از فروشگاهها یا شرکتهای دیگر یافت شود، مشتری چون شما را دوست دارد از شما خرید میکند، این برخورد شماست که مشتری را به سمت خود میکشاند.
8- خوشبین باشید
همیشه نیمه پر لیوان را ببینید. نگرش مثبت شما در انتها بر همه چیز غلبه کرده و تمامی مسائل جانبی شما را دربرخواهد گرفت، وقتی یک مشتری به شما مراجعه میکند مطمئن باشید که خرید صورت میگیرد، وقتی مشکلی بر سر راهتان قرار میگیرد مطمئن باشید که بهزودی و با کمترین هزینه حل میشود، دید مثبت همه چیز را زیباتر و آسانتر میکند.
9- فروشنده مهربان
تلاش نکنید با فشار و زور خدمت یا محصولی را به مشتری بفروشید. مشکلات را حل کرده و نیازهای مشتری را برطرف کنید. بهترین کاری که میتوانید برای مشتری انجام دهید با خلوص نیت و از سر دلسوزی برای او انجام دهید.
10- به روز باشید
هیچگاه اعتقاد نداشته باشید راهی که میروید همیشه باید بروید! هیچگاه باور نکنید که ایدههای جدید یا تکنولوژی جدید بهدرد شما نمیخورد، با توجه به کسبوکارتان به روزترین تکنولوژیها را برگزینید.