معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه پروژه تولید ریل ملی هنوز به سرانجام نرسیده است، از واردات ۳۰هزار تن ریل خبر داد و گفت: برای احداث ۱۰۰۰ کیلومتر راهآهن، ۱۲۰ هزار تن ریل لازم داریم.
سیدمسعود نصر آزادانی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: در توسعه حملونقل که توسعه کشورها را به دنبال دارد، به دلیل پراکندگی شهرهای مهم، بهترین گزینه توسعه حملونقلی، نظیر همه کشورهای دنیا، توسعه حملونقل ریلی است.
وی با اشاره به اینکه در این عرصه یکی از گلوگاههای توسعه حملونقل ریلی، «ریل» است، افزود: با وجود سابقه 80 ساله راهآهن در کشور ما، تاکنون عزم و اراده جدی برای تولید ریل در داخل کشور وجود نداشته است، البته بهصورت پراکنده فعالیتهایی انجام شد اما فعالیتی که منجر به یک خط تولید مستمر و قابل اعتماد باشد در کشور انجام نشد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن به پروژه تولید ریل ملی اشاره کرد و اظهار داشت: به هر حال شرکت ذوبآهن قراردادی منعقد کرده و خط تولیدی ساخته است، بنابراین قطعا در عملیاتی کردن این پروژه مصمم خواهد بود. قبلا کارخانه ذوبآهن بهصورت جدی وارد این عرصه نشده بود، اما پس از توافقی که سه وزیر در تیرماه 1393 به امضا رساندند، ذوبآهن بهصورت جدیتر وارد کار شده است.
نصر آزادانی بیان کرد: برای تولید ریل ملی با ذوبآهن اصفهان تفاهمنامه به امضا رسید و قرار بود آنها ریل را تا شهریور 94 به تولید برسانند و ما هم از آن تاریخ خریدهای خارجی را متوقف کنیم. معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور گفت: اما پروژه به اجرا نرسید و مجوز ترک تشریفات خرید 150 هزار تن ریل از خارج را از دولت قبل داشتیم که فعلا 30 هزار تن آن انجام شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید ریل داخل جوابگوی نیازهای ریلی کشور نیست، افزود: سالانه باید 500 کیلومتر خطآهن بهسازی و بازسازی شود، ضمن آنکه برای ساخت یکهزار کیلومتر راهآهن 120 هزار تن ریل میخواهیم. معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور بیان کرد: تا پنجسال آینده نیاز کشور به ریل بیش از 200 هزار تن در سال است که این رقم غیراز مصرف ریل در مترو و خطوط فرعی برای اتصال صنایع به خط آهن سراسری است.
نصر آزادانی با اشاره به کاهش بسزای ارزبری با تولید ریل ملی اظهار داشت: با توجه به خط تولید کارخانه ذوبآهن، قطعا در مقایسه با ریلهای خارجی، کاهش قابل توجهی در هزینهها خواهیم داشت. معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور اضافه کرد: امیدواریم تا تابستان امسال پروژه احداث ریل ملی به پایان برسد و ریلها تحویل شود.