پرسش: بنیانگذار کسبوکاری در حوزه لوازم خانگی هستم. با توجه به این موضوع که این کسبوکار دارای استراتژیهای مختلف سازمانی از قبیل استراتژی بازاریابی، تولید (عملیات)، تحقیق و توسعه، سیستمهای اطلاعاتی، منابع انسانی و مالی است، در راستای یکپارچهسازی و هماهنگی این استراتژیها چه تصمیماتی باید اتخاذ کرد؟
پاسخ کارشناس: در شرکتهایی که استراتژیها به شکل اثربخش پیاده میشوند، کارکنان واحدها و بخشهای مختلف باید بهعنوان یک سیستم هماهنگ شده، تلاشهای یکپارچهای را در جهت کسب اهداف شرکت صورت دهند. اگر واحد بازاریابی، نیروها و منابع قابل توجهی را در ایجاد یک نام تجاری برجسته برای محصول جدید هزینه کند، باید متناسب با آن از کانالهای توزیع که قادر هستند محصول را با قیمتی بالاتر به دست مشتری برسانند نیز بهرهمند باشد.
اگر کانال توزیع به اشتباه انتخاب شود، به احتمال زیاد تلاشهای صورت گرفته برای ایجاد نام تجاری از جمله تبلیغات، ترفیع و جایگاه محصول از دست خواهد رفت. از طرفی عدم هماهنگی میان تصمیمات اتخاذ شده در یک کارکرد با تصمیمات گرفته شده در کارکردهای دیگر، امری معمول و متداول است و باید بخشهای مختلف سازمان با استراتژیهای مختلف در جهت استراتژی کلی سازمان هماهنگ باشند و در این راستا پیشنهاد میشود ارتباطات عمودی بین واحدها افزایش یابد و تشکیل جلسات مشترک بین واحدها در این راستا میتواند بسیار اثربخش باشد. در این میان بخشهای بازاریابی و تولید بهرغم وابستگی متقابلی که به یکدیگر دارند، عمدتاً رویکردهای کاملاً متفاوتی را در تصمیمگیریهای خود دنبال میکنند و بخش بازاریابی ممکن است استراتژی تمایز را برای فروش بیشتر اتخاذ کند.
در این صورت مدیران تولید معمولاً استراتژی هزینه پایین را در طول زمان پیادهسازی میکنند که علت این امر هم فشارهای وارده به بخش تولید برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینه است و درصورتیکه مدیر سازمان اولویتهای کلی سازمان را مشخص نکند، مشکلاتی را برای سازمان به همراه خواهد داشت. در پایان پیشنهادی دیگر میشود که مدیر سازمان استراتژی و اولویتهای سازمان را برای هر یک از واحدها شرح دهد که واحدهای مختلف بتوانند براساس استراتژی و اولویتهای کلی سازمان، استراتژی واحد خود را پیادهسازی کنند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.