گرانقیمتترین عطر دنیا نمونه بسیار خاصی از عطر Golden Delicious از شرکت DKNY است که با محتوای کمتری نسبت به دیگر عطرهای گرانقیمت جهان و با قیمتی گزاف به فروش میرسد. این عطر در سال 2011 با همکاری جواهرساز آمریکایی، مارتین کاتز تولید شده بود که یک شیشهاش را یکمیلیون دلار قیمتگذاری کرده بودند. شیشه این عطر با بیش از 2000 سنگ قیمتی از چهار گوشه جهان ساخته شده است، مانند زمرد کلمبیا، یاقوت آسیا و سنگهای قیمتی نادری از برزیل که هر کدام از آنها توسط دست، کار گذاشته شدهاند. مراحل مونتاژ آن بیش از 1500 ساعت زمان برده است.
این شیشه عطر پس از اینکه در سرتاسر جهان به نمایش گذاشته شد در یک مزایده به فروش رسید و درآمد حاصل از فروشش، به طور کامل به انجمن فعالیت علیه گرسنگی اهدا شد. در میان گرانقیمتترین عطرهای جهان، نمونه ویژهای از عطر 1°N از شرکت Clive Christian نیز وجود دارد. به مناسبت افتتاح نخستین بوتیک عطر شرکت کلایو کریستین در اواخر سال 2014 در لندن -جایی که به طور انحصاری به فروش میرسد- عطرفروش بریتانیایی نمونه ویژهای از عطر 1°N را تولید کرد، که نام 1°N PassantGuardant را به خود گرفت. و اما قیمت این عطر چقدر بود؟ بطری 30 میلی لیتری این عطر به مبلغ 202،263 یورو فروخته شد. به عبارتی مبلغ 6،7میلیون یورو به ازای هر لیتر. اما اینکه چه عاملی این تفاوت قیمت را توجیه میکند؛ بستهبندی آن!
شیشهای از جنس کریستال که از طلای 24 عیار پوشیده شده و روی آن با حدود 2000 الماس کار شده است. چشمهای دو شیری که در طرفین شیشه عطر قرار دارند با الماسی زرد و زبان شیرها از یک الماس بسیار نادر صورتی رنگ ساخته شده است. در شیشه نیز با الماس سفید مزین شده است که نمایانگر تاج سلطنتی ملکه ویکتوریا نیز هست. عطر درون شیشه که نت بویایی غالبش لیمو و ترنج است، با مواد بسیار نادر و با کیفیت ترکیب شده که این عطر را قابل اعتماد میسازد.
منبع: JDN