سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کسب وکار سبز

7 سال پیش ( 1395/7/11 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

در زمینه کسب وکارهای سبز و فعالیت در حوزه گل و گیاه افراد زیادی به کار مشغول هستند. این حوزه از فعالیت های سبز که با گل و گیاه سروکار دارد گستردگی زیادی دارد و واحدهای مختلفی در مناطق کشور به پرورش و عرضه گیاهان زینتی می پردازند. گل های آپارتمانی و انواع کاکتوس از جمله گیاهانی هستند که ظرف چند سال اخیر مورد توجه عموم مردم قرار گرفته اند و نمونه های فراوانی از آنها تولید و فروخته می شود.

علی بیدخام، یکی از فعالان حوزه گل و گیاه است که علاوه بر مدل هایی از کاکتوس، نهال درخت و درختچه هم عرضه می کند. بیدخام در کنار پرورش گل و گیاه و کاکتوس فعالیت های کشاورزی هم دنبال می کند و 11 سال است با کمک دو برادر و پنج نفر پرسنل در این بخش فعالیت می کند.

وی در مورد فعالیتش در این بخش می گوید: من ساکن شهرستان رباط کریم هستم. در این شهر و نواحی اطرافش کشاورزی یکی از فعالیت های عمده ساکنان این منطقه که با توجه به استقرار واحدهای صنعتی هنوز از رونق برخوردار است. کشاورزی یکی از کارهایی بود که در سن کم انجام می دادیم و به نوعی امورات مان از این راه می گذشت.

کشاورزی فعالیتی فصلی است و در همه طول سال قابل انجام نیست. در کنار زمین های کشاورزی چند واحد گلخانه دایر شد که محصولات گلخانه ای خوراکی تهیه و تولید می کردند. به مرور زمان فعالیت شان بیشتر شد و گل و گیاه را هم وارد چرخه تولید کردند.

با فوت پدرم شرایط زندگی ما سخت تر شد و امکان نداشت که مدتی از سال را بیکار باشیم. بنابراین باید به فکر چاره می بودیم. با زحمت زیاد توانستیم این کار را یاد بگیریم. مدتی شاگردی و کار را به نوعی از صفر شروع کردیم. این مدل کار با کشاورزی سنتی فرق داشت و خیلی زحمت کشیدیم تا به روش های موجود مسلط شویم.

برای اینکه زمان را از دست ندهیم و زودتر بتوانیم کار را یاد بگیریم، تقسیم کار کردیم و هر یک سراغ قسمت خاصی رفتیم، یکی سراغ نهال و نشا رفت و دیگری کاکتوس و سایرگونه های گیاهی. خلاصه به این صورت بعد از دو سال تمرین و یادگیری تصمیم به کار اجرایی گرفتیم. قسمتی از زمین های کشاورزی خودمان را انتخاب کردیم تا شروع به کار کنیم. تازه متوجه شدیم که این کار نیاز به اخذ مجوز و موافقت اداره کشاورزی استان و سازمان محیط زیست دارد.

به همین دلیل مدتی کارمان عقب افتاد تا اینکه بعد از یک سال ونیم توانستیم استارت کار را بزنیم و شروع به کار کنیم. البته این را هم بگویم که در این مدت فعالیت های کشاورزی را که بیشتر کشت سبزی بود دنبال می کردیم و به شکل نوبتی سر زمین می رفتیم.

شروع کار

با وامی که از بانک کشاورزی گرفتیم و مختصر پس اندازی که داشتیم، 18 میلیون تومان شد. خدا را شکر مشکل فضا نداشتیم و توانستیم با استفاده از بعضی از قطعات پیش ساخته کارگاه مان را راه اندازی کنیم. مقداری وسایل را به صورت اقساطی خریداری و تا جایی که ممکن بود در هزینه ها صرفه جویی کردیم.

زمان شروع کار ما با فضایی به اندازه 500 مترمربع شروع شد و الان بعد از 11 سال که از آن روزها می گذرد، به 4500 مترمربع رسیده است. پنج نفر پرسنل داریم که به شکل تمام وقت و بیمه شده در اینجا فعالیت می کنند.

بیدخام در مورد شرایط فعلی کار در بازار گل و گیاه می گوید: شرایط کنونی به خوبی قبل نیست، چون رابطه مستقیمی با بعضی از فعالیت ها مثل ساخت و ساز مسکن و تقاضا از طرف نهادهای دولتی و شهرداری دارد ولی خدا را شکر کاسبی بد نیست و چرخ زندگی می چرخد. اگر رونق به بازار برگردد، گلخانه ما جارو می شود و چیزی از آن نمی ماند. فعلاً با همین شرایط خودمان را وفق داده ایم تا اوضاع برای امسال کمی بهتر شود.

محصولات و قیمت ها

در حال حاضر نمونه های مختلفی از کاکتوس  (بیش از 60 گونه) و گیاهان آپارتمانی و زینتی مانند بنجامین، کیتاتورس، نماتاتوس، استرومتا، کلومیا، فارانوویتس، لیرتا،  انواع کاج و سرو و شمشاد و بوته های سبز تولید می کنیم. فعالیت ما تولید و عرضه اقلام زینتی با توجه به شرایط فصلی است که در طول مدت سال جریان دارد. نرخ اقلام قابل عرضه برای کاکتوس ها به صورت عمده فروشی از 5 هزار تومان تا 120 هزار تومان است. نهال ها هم از 45 تا 600هزار تومان قیمت دارند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VHcvtWge
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه