دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شرکت کی‌بی‌سی یکی از شرکت‌های قدیمی در زمینه واردات دارو در صنعت داروی کشور است. که در سال 93، 3‌درصد از سهم کل بازار واردات دارو بدون در نظر گرفتن واردات اقلام یارانه‌ای را به خود اختصاص داده و در بین شرکت‌های فعال در این زمینه رتبه هفت را داراست. آخرین سرمایه ثبت شده شرکت 90,000 میلیون ریال و مانده سود انباشته شرکت در پایان سه ماهه 94، 96,673 میلیون ریال است. لازم به ذکر است شرکت خرید‌های خارجی خود را با ارز مبادله‌ای انجام می‌دهد و پخش‌کننده اصلی محصولات این شرکت نیز شرکت پخش البرز است.

جایگاه کی‌بی‌سی در تشکیلات دارویی برکت

80.8درصد شرکت کی‌بی‌سی متعلق به گروه دارویی سبحان است. (نمودار1)

محدودیت‌ها و مشکلات سال 93

• ممنوعیت خرید یوزانس
• نوسانات ارز
• قطع همکاری بانک‌های اروپایی
• سیاست‌های انقباضی سازمان غذا و دارو در جهت کاهش 30درصدی واردات دارو
• نیاز به نقدینگی بالا و افزایش هزینه‌های مالی

در صورت اجرایی شدن رفع محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی به‌خصوص تحریم‌های بانکی انتظار می‌رود مشکلات ناشی از مبادلات ارزی شرکت در کوتاه‌مدت مرتفع شود و با کاهش احتمالی نرخ بهره انتظار کاهش هزینه‌های مالی شرکت نیز در میان‌مدت وجود دارد.
با افزایش درآمد‌های دولت انتظار تعدیل سیاست‌های انقباضی در واردات دارو در کوتاه‌مدت نیز وجود دارد. هرچند سیاست‌های دولت در بلند‌مدت ادامه اعمال محدودیت بر واردات دارو است.

مفروضات

1-‌ فروش سال 94 نسبت به 93، با در نظر گرفتن میانگین رشد سالانه سه سال گذشته و همچنین عملکرد سه ماه با افزایش 9 درصدی و برای سال‌های 95 و 96 با نرخ رشد 20 درصدی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است شرکت در گزارش توجیهی، افزایش سرمایه فروش سال‌های آتی را به شرح جدول 3 پیش‌بینی کرده است.

2-‌ نرخ مالیات 23.75درصد در نظر گرفته شده است.

3-‌ هزینه مالی سال 94 معادل بودجه شرکت و برای سال‌های 95 و 96 با توجه به افزایش حجم فعالیت‌های شرکت و نیاز به سرمایه در گردش با نرخ رشد 20درصدی در نظر گرفته شده است.

4-‌ هزینه‌های عمومی و اداری نیز با نرخ رشد 20 درصد افزایش داده شده است.

5-‌ درصد تقسیم سود طبق روال دو سال گذشته و معادل 85درصد در نظر گرفته شده است.

6-‌ حاشیه سود ناخالص شرکت با توجه به عملکرد سال‌های گذشته و چشم‌انداز مثبت آینده 19درصد در نظر گرفته شده است. (نمودار2)

ارزش‌گذاری براساس نسبت P/E

با تنزیل سود 1,430 ریالی سال 94 و در نظر گرفتن P/E مرتبه 6، ارزش هر سهم شرکت 8,100 ریال برآورد می‌شود.

بحث و نتیجه گیری

برآیند هر دو روش ارزش‌گذاری تنزیل عواید آتی و P/E، نشان‌دهنده حداقل ارزش ذاتی 8,300 ریال برای هر سهم شرکت است و با توجه به بالا بودن نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و همچنین بالا بودن هزینه‌های مالی انتظار می‌رود شرکت در آینده‌ای نزدیک و در جهت اصلاح ساختار مالی اقدام به افزایش سرمایه کند که بخشی از این افزایش سرمایه می‌تواند از محل سود انباشته باشد و در نهایت می‌توان یکسان‌سازی نرخ ارز را اصلی‌ترین ریسک شرکت در کوتاه‌مدت دانست که با توجه به محدودیت‌های اعمالی در قیمت‌گذاری داروهای وارداتی از سوی دولت می‌تواند منجر به کاهش حاشیه سود شرکت شود.

نگاه تکنیکی

همان‌طور که در نمودار 3 ملاحظه می‌شود هم‌پوشانی سطح حمایتی 38درصد فیبو با محدوده حمایتی اندیکاتور Ichimoku، سطح حمایتی قوی در محدوده 6,000 ریال ایجاد کرده است که می‌توان این نقطه را پایان موج 2 اصلاحی در نظر گرفت و در صورت عبور قیمت از محدوده 7,030 ریال می‌توان با اطمینان از آغاز موج 3 سخن گفت. بر همین اساس هدف کوتاه‌مدت قیمت 7,000 ریال است، که در صورت شکست این محدوده و شکل‌گیری روند صعودی، هدف بعدی سقف کانال و محدوده 870-860 است. که انتظار می‌رود در بازه زمانی حدود دو ماه به این هدف برسد. هدف موج 3 نیز محدوده سقف قبلی، 10,372 ریال است. که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری به این هدف دست یابد. (نمودار3)

4635748658570

 34547486599

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ug9vRMD6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه