پارسا اشرافی، کارشناس بازاریابی به «فرصت امروز» میگوید: شرکتهایی که دست به راهاندازی فروشگاههای عرضه مستقیم میزنند باید ببینند که زیرساخت و توانایی این کار را دارند یا نه. اکثر شرکتها در کشور ما تک محصولی هستند، درنتیجه اگر بخواهند فروشگاهی به منظور ارائه محصولات خود دایر کنند، نباید منتظر مشتریان زیادی باشند. برای مثال شرکتی در حوزه لبنیات باید بداند که مشتریان چند روز یکبار یا حتی هفتگی این گروه از محصولات را میخرند.
اگر شرکتها براساس تحقیقات بازار و اصول این کار رابکنند این شیوه میتواند برای آنها مفید باشد چون بسیاری از محصولات آنها را مغازهدارها به دلیل اینکه مشتریان خاصی دارد به خوبی توزیع نمیکنند و محصولات به خوبی به مشتری ارائه نمیشود. این درحالی است که شرکتها از طریق این فروشگاهها میتوانند به مشتریان این محصول را معرفی و بازار مورد نیاز را برای آنها ایجاد کنند.
این کارشناس اضافه میکند: «شرکتها برای احداث این فروشگاهها نباید به فکر سود بازگشتی به شرکتشان باشند و حتی اگر در برخی موارد از این اقدامات ضرر نیز دیدند باید صبور باشند. آنها باید از این فروشگاهها به منظور تبلیغات و بازاریابی محصولات جدید خود استفاده کنند، چون با استفاده از این شیوه میتوانند به راحتی از سلایق مشتریان خود نسبت به محصولات تازه باخبر شوند و براساس آن در عرضه محصولات آینده برنامهریزی کنند.
این نکته در احداث فروشگاه مهم است، شرکتها باید بدانند آیا آنقدر درحوزه کاری خود بزرگ شدهاند که دست به این اقدامات بزنند یا توان لازم را برای حمایتهای بعدی از این طرح دارند یا نه؟ اگر شرکتها این شیوه را به درستی اجرا نکنند برای آنها تبدیل به ضدتبلیغ خواهد شد و مشتری از آمار خرید آنها مطلع میشود برای مثال وقتی از جلوی فروشگاهی عبور میکند و آن را خلوت میبیند به راحتی میگوید این شرکت مشتری ندارد.
شرکتها باید مراقب این فکر مشتری باشند. اشرافی تاکید میکند: به هرحال این شیوه، روش خوبی است، البته اگر براساس برنامهریزی و اصول اجرا شود. توصیه میکنم هر شرکتی به تقلید از بازار دست به این اقدام نزد چون اگر شرکتی فقط یک محصول به بازار میدهد، لزومی برای این همه هزینه کردن نیست. باید منتظر باشد، زمانی که موفق به کامل کردن سبد کالایی خود شد به سراغ چنین شیوهای برود.