دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تداوم حیات صنعت دارو مانند صنایع دیگر نیازمند سودآوری مناسب است، با این تفاوت که صنعت دارو به واسطه ارتباط مستقیم با سلامت افراد جامعه، تحت نظارت‌ها و قواعد کمی و کیفی سختگیرانه‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهد. صنعت دارو باید برای تامین هزینه‌های سنگین تحقیق و توسعه و اطلاع‌رسانی علمی و Bench Markingو... الزاما از درآمد مناسبی برخوردار باشد که بر این اساس شیوه قیمت‌گذاری اهمیت زیادی پیدا می‌کند. قیمت‌گذاری دارو در ایران نیز مانند بسیاری از کشور‌های دنیا توسط دولت کنترل می‌شود زیرا مصرف‌کننده اصلی دارو، بیمه‌ها و به نوعی دولت هستند. با این تفاوت که قیمت‌گذاری در کشور ما بسیار سرکوب‌گرایانه است.

243552523636422356363646476

در حال حاضر نظام حاکم بر صنعت داروی کشور نظام ژنریک است و بیش از 90‌درصد تولید داخل را داروهای ژنریک تشکیل می‌دهند، همچنین قیمت‌گذاری در این نظام براساس روش بهای تمام شده است که در این روش قیمت‌گذاری بسیاری از هزینه‌ها ازجمله تحقیق و توسعه، اطلاع‌رسانی علمی و... در نظر گرفته نمی‌شود و تمام تولیدكنندگان به‌‌رغم تفاوت در کیفیت محصولات ملزم به فروش محصول خود به یك قیمت مشخص هستند و در حقیقت تمایز محصول که لازمه رقابت‌پذیری تولید‌کنندگان و در نتیجه دسترسی به بازارهای صادراتی است وجود ندارد و این در شرایطی است که در بازار داخل با مازاد عرضه داروهای ژنریک مواجه هستند. به علاوه این روش باعث شده قیمت داروهای ژنریک در ایران اختلاف قابل توجهی با سایر کشور‌ها داشته باشد و شاید بتوان گفت که یکی از دلایل بالا بودن سرانه مصرف دارو از لحاظ مقداری در کشور همین موضوع است. به طوری که هر ایرانی به طور متوسط سالانه 380 عدد دارو مصرف می‌کند. در عین حال به لحاظ ارزش، مصرف سرانه در کشور کمتر از میانگین جهانی است به طوری که سرانه مصرف هر ایرانی 50 تا 60 دلار است در حالی که میانگین جهانی 120تا130 دلار است.

سهم عددی تولید داخل از بازار داروی کشور طی سال‌های اخیر همواره بالای 95‌درصد بوده است، با این حال سهم ریالی داروهای داخلی در حال حاضر حدود 67درصد است که به دلیل سهم بالای داروهای خاص، به‌ویژه داروهای بدون جایگزین، از سبد داروهای وارداتی است. بر همین اساس اخیرا دولت برای تشویق به سرمایه‌گذاری و تحقیق در زمینه داروهای خاص به‌ویژه مولکول‌های جدید و داروهای بیوتکنولوژیک، شیوه متفاوتی را در قیمت‌گذاری در مقایسه با نظام ژنریک در پیش گرفته است و از روش قیمت مرجع که روشی مرسوم در سایر نقاط دنیاست استفاده می‌کند و در این روش قیمت محصول با توجه به کیفیت آن براساس‌درصدی از برندهای جهانی تعیین می‌شود که می‌توان گفت رفته رفته شاهد احیای نظام برند در صنعت داروی کشور هستیم. نظامی که صنعت داروی کشور برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازار جهانی و ادامه حیات خود نیاز مبرم به آن دارد.

با توجه به نگاه دولت به مولکول‌ها و ترکیب‌های جدید دارویی و همچنین محصولات نوآورانه، به نظر می‌رسد شرکت‌های بورسی فعال در این حوزه و همچنین شرکت‌هایی که طرح‌های توسعه خود را در این زمینه تعریف کرده‌اند چشم‌انداز سودآوری مناسب‌تری نسبت به تولید‌کنندگان ژنریک در میان‌مدت داشته باشند. به‌عنوان مثال یکی از شرکت‌های موفق در این حوزه شرکت داروسازی زهراوی است که اوایل سال گذشته بخش بیوتکنولوژی خود را در تبریز به بهره‌برداری رساند و توانست در نخستین گام محصول دارویی «فیل گراستیم» که مورد استفاده بیماران سرطانی است را تولید کند؛ محصولی که جزو داروهای وارداتی به شمار می‌رفت. همچنین براساس فهرست داروهای بیوتکنولوژیک و نوترکیب سازمان غذا و دارو، شرکت دارو‌سازی اکسیر نیز تولید چندین داروی بیوتکنولوژیک و نوترکیب را در برنامه خود دارد که موافقت اصولی آن را از این سازمان اخذ کرده است.

* تحلیلگر بازارهای مالی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6pZ0cJxK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه