معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته به ۴۲ میلیارد دلار رسید.
به گزارش ایسنا، محمدرضا مودودی اظهار کرد: رشد صادرات غیر نفتی در دودهه اخیر با وجود فراهم نبودن زیــرسـاخت هـای دولتـی و بخــش خصوصی رشــد غیر منتظره ای داشته است.
وی از رشد هزار درصدی صادرات غیر نفتی نسبت به ۱۵ سال قبل خبر داد و بیان کرد: سال ۱۳۷۴ صادرات غیر نفتی کشور 3میلیون دلار، سال ۱۳۸۰ به 4میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار و به ۴۲ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.
معاون سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: رشد صادرات غیر نفتی در حالی صورت گرفته که شاید هنوز توسعه زیرساخت ها در بخش دولتی و خصوصی از جمله سازمان توسعه تجارت، بانک ها و صندوق ضمانت به حد مطلوب خود نرسیده است.
مودودی تصریح کرد: تحریم ها فضای جدید و به روز صادرات را به روی تـــولیـد کننـــدگــــان و صادرکنندگان ما بست و ۱۲سال زنجیر تحریم را به پای فعالان اقتصادی کشور ما بستند که نتوانند راه برود ولی با این شرایط شاهد جهش در توسعه صادرات غیر نفتی کشور هستیم؛ اگرچه از این وضعیت رضایت کامل نداریم و امیدواریم شاهد توسعه بیش از پیش صادرات باشیم.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در تجارت با دنیا سابقه ای طولانی دارد و «تجارت کهن و بازار مدرن» شعار سال در حوزه تجارت است.
معاون سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: دشمن دنبال این بوده که ما نتوانیم با دانش روز دنیا در زمینه تجارت آشنا شویم، از قدیم که راه ابریشم مطرح بوده ایرانی ها تاجر بودند و از بازارهای جهانی سهم داشتند.
مودودی افزود: در افق چشـم انــداز ۱۴۰۴ در زمینــه صـادرات غیر نفتی ۱۸۰ مــیــلـیــــارد دلار پیش بینی شده که باید از هم اکنون به فکر نوع کالاهای صادراتی باشیم و باید بررسی کنیم که آیا بازارهای جهانی از خدمات واسطه ای یا نرم افزاری استقبال می کنند.
وی گفت: در آینده حتما سبد کالاهای صادراتی کالاها، خدمات و نرم افزارهایی هستند که تولید کارخانه ای ندارند.
معاون سازمان توسعه تجارت بیان کرد: سال گذشته هنگام بازدید از یک کارگاه که چند جوان در آن مشغول فعالیت بودند متوجه شدم ۴۲ میلیون دلار فیلم انیمیشن صادرات داشته اند. همچنین یک جوان از فروش نرم افزار ۵۰ میلیارد تومان سود کرده بود.
مودودی تصریح کرد: باید سعی کنیم هدایت ها را به سمتی که قابلیت رشد دارند، پیش ببریم و بدانیم در دنیا اگر رشد اقتصادی حاصل شده نتیجه رقابت بوده و مرهون حمایت نیست.
وی ادامه داد: توزیع امکانات منجر به توسعه اقتصادی نمی شود بلکه باید ملکه های واقعی تولید و صادرات را شناسایی کنیم زیرا این افراد می دانند باید چه فعالیتی داشته باشند که ارزش افزوده دارد.
معاون سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: با توجه به رشد صادرات غیر نفتی در کشور باید زیرساخت های صادرات و زیرساخت های فیزیکی نیز در راستای توسعه صادرات غیر نفتی کشور افزایش یابد.
مــودودی گــفــت: مـحـرومـیـت امــروز، نبود امـکانات فیزیکی نیست، بلکه محرومیت استعدادهای ذهنی است و صادرات ۲.۵میلیون دلاری برای استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالا بسیار ناچیز است، اما این به معنای محرومیت این استان نیست بلکه باید از ظرفیت استان به خوبی استفاده شود و این استان در بخش نرم افزار می تواند موفق باشد؛ بنابراین باید در این خصوص تلاش کند تا بتواند رهبری بازارهای را به دست بگیرد.
وی عنوان کرد: کشور روسیه یکی از نمادهای اصلی بازارهای مدرن است اما سهم ایران از بازارهای مدرن ناچیز است.
معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عصر پسانفتی آغاز شده است، اضافه کرد: بخش خصوصی ما باید برای توسعه تجارت آمادگی کامل را داشته باشد و برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها تلاش کند.