چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ضرورت استفاده از رنگ ترافیکی در خط کشی خیابان ها

خط کشی خیابان ها و استفاده از رنگ ترافیکی یکی از مهم ترین عواملی است که به کمک آن می توان رفت و آمد در خیابان را بی خطر نمود. از آنجایی که ایمن سازی خیابان ها از اهمیت بالایی برخوردار است برای ایجاد نمودن این امنیت باید خط کشی معابر انجام گردد. علائم راهنمایی و رانندگی و همچنین خطوط موجود در خیابان ها مسیر صحیح را به رانندگان نشان می دهند. برای ایجاد و رسم نمودن علائم و خط کشی ها بر روی آسفالت و یا بتن می توان از رنگ ترافیکی استفاده نمود. این رنگ ها مخصوص خط کشی خیابان ها هستند.

ویژگی های رنگ ترافیکی

ترکیبات شیمیایی رنگ ترافیکی به گونه ای است که ماندگاری بسیار بالایی دارد. این محصول برای خط کشی معابر بسیار مناسب است. رفت و آمد های مکرر به رنگ آسیب نمی زند. این موضوع می تواند یکی از مزایای مهم رنگ ترافیکی باشد زیرا باعث می گردد از هزینه مجدد جلوگیری شود. سرعت خشک شدن این نوع رنگ بسیار زیاد است و به همین دلیل می توان خط کشی خیابان ها را به سرعت به اتمام رساند و از راه بندان جلوگیری نمود. یکی دیگر از ویژگی های مهم رنگ ترافیکی این است که در شرایط نامساعد آب و هوایی تغییری در رنگ بوجود نمی آید. مقاومت بالا در برابر آب و اصطکاک از مهم ترین ویژگی های این رنگ است. رنگ ترافیکی دارای چسبندگی بسیار زیادی می باشد.

کاربرد رنگهای ترافیکی

به طور کلی از رنگ ترافیکی می توان برای علامت گذاری و مشخص نمودن محدوده هایی بر روی جاده استفاده نمود. خط کشی نمودن پارکینگ ها، بزرگراه ها و معابر نیز با استفاده از این رنگ ها امکان پذیر است. حاشیه بندی خیابان و نوشتن برخی کلمات و عبارات بر روی آسفالت یکی دیگر از کاربرد های رنگ ترافیکی است. رنگ جدولی نیز برای مشخص کردن حریم امن جاده ها به کار می رود.

کاربرد رنگهای ترافیکی

انواع رنگ ترافیکی

معمولا رنگ های ترافیکی بسته به کاربرد مورد نظر به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. مهم ترین نمونه ها رنگ ترافیکی سرد، رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی تک جزئی و چند جزئی می باشد. همه ی رنگ های ترافیکی ویژگی هایی مانند چسبندگی بالا، مقاومت سایشی زیاد و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف را دارا می باشند. سرعت خشک شدن بالا و عدم تغییر رنگ و بافت در برابر نور خورشید از دیگر ویژگی های مهم این رنگ ها می باشد.

رنگ ترافیکی سرد

در رنگ ترافیکی سرد اجزای مورد استفاده و ساختار این رنگ به گونه ای است که برای مخلوط شدن و اجرای رنگ بر روی سطوح مورد نظر به دمای زیادی نیاز ندارد. از این رنگ معمولا برای خط کشی معابر و خیابان ها استفاده می شود. این رنگ می تواند در خیابان های داخل شهر و یا معابر بین شهری مورد استفاده قرار گیرد. ماندگاری رنگ ترافیکی سرد حدودا 6 ماه تا یک سال است. این نوع رنگ را می توان با استفاده از ماشین های خط کشی و یا به صورت دستی بر روی معابر پیاده سازی نمود. رنگ های سرد اکریلیک ترموپلاست و رنگ سرد کلروکائوچو از انواع رنگ های سرد ترافیکی می باشند.

 

رنگهای ترافیکی گرم چه ویژگی هایی دارند؟

برای مخلوط کردن و آماده سازی رنگ های گرم نیاز است دمای رنگ تا میزان معینی افزایش یابد. بعد از بالا بردن دما باید رنگ را بر روی آسفالت و یا بتن پیاده سازی نمود. این رنگ ها معمولا بر پایه رزین بوده و به شکل پودر هستند. از رنگ ترافیکی گرم می توان در مسیرهای ترافیکی پر رفت و آمد استفاده نمود. این رنگ همچنین برای آزادراه ها بسیار مناسب است. چسبندگی بالا و ویژگی های فیزیکی و مکانیکی این رنگ باعث شده است که بتوان از آن در ضخامت های بالاتر نیز استفاده نمود.

رنگ ترافیکی سرد تک جزئی

در رنگ های ترافیکی سرد تک جزئی نیازی به مخلوط نمودن رنگ با جزء دیگر مانند مخلوط کردن رزین و هاردنر وجود ندارد. مراحل اجرای این رنگ نسبتا راحت تر است. این رنگ ها بسیار سریع آماده می شوند. رنگ ترافیکی تک جزئی پس از رنگ آمیزی و خشک شدن، سطحی بسیار صاف و یکدست دارد. از این نظر استفاده از این رنگ ها می تواند جاده را زیباتر نماید. ضخامت استاندارد در این رنگ حدودا 400 میکرومتر می باشد اما می توان ضخامت آن را تا 600 میکرومتر نیز افزایش داد.

سریع ترین مدت زمان خشک شدن مربوط به رنگ تک جزئی است؛ به این معنی که سطح رویی این رنگ در مدت زمان 15 دقیقه خشک می شود و خشکی متوسطی پس از 30 دقیقه بوجود می آید. توجه داشته باشد که زمان خشک شدن کامل این نوع رنگ 8 ساعت است. بهترین عملکرد این رنگ بر روی سطوح سیمانی و آسفالت است.

ویژگی های مهم رنگ ترافیکی تک جزئی

رنگ ترافیکی تک جزئی از سختی بالایی برخوردار است. نور خورشید، اشعه فرابنفش، برف و باران و عبور وسایل نقلیه مختلف از جمله وسایل سنگین ساختار این نوع رنگ را تخریب نمی کند. چسبندگی این رنگ بر روی آسفالت در حدی زیاد است که باید در هنگام اعمال رنگ، نهایت دقت به عمل آید؛ زیرا پاک کردن این نوع رنگ به سادگی امکان پذیر نیست. آلاینده های محیطی در لایه های این رنگ نفوذ نمی کنند. این نوع رنگ در جاده های تاریک با کمترین میزان روشنایی نیز قابل دیدن هستند. این موضوع یکی از مهم ترین ویژگی های رنگ ترافیکی تک جزئی می باشد. این رنگ ها بسیار مقرون به صرفه هستند و با مقدار کمی از آنها می توان مساحت زیادی را رنگ آمیزی نمود.

ماندگاری رنگ های ترافیکی

رنگ ترافیکی با کیفیت، باید مقاومت سایشی بسیار بالایی داشته باشد. این رنگ ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم هستند. اگر در فصل زمستان از زنجیر چرخ استفاده شود ماندگاری رنگ پایین می آید. برف روبی با ماشین های تیغ دار نیز می تواند ماندگاری رنگ را به مراتب کمتر نماید. آلودگی های محیطی نیز سبب می شود در طول زمان، رنگ جرم بگیرد و محو شود.

برای ماندگار نمودن رنگ ترافیکی زیرسازی مناسب آسفالت می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. اگر زیر سازی جاده مناسب باشد، از ترک خوردن رنگ و از بین رفتن آن جلوگیری می شود. برای رنگ آمیزی جاده بویژه جاده های بین شهری باید از رنگ های با کیفیت و مرغوب استفاده گردد.

رابطه ی رنگ های ترافیکی با گلاسبید

از آنجایی که رنگ ترافیکی به تنهایی بازتاب خوبی را برای دید در شب رانندگان ندارد، از پودر شیشه یا گلاسبید بدین منظور استفاده می شود. این دانه ها می توانند به شکل روپاش و یا به صورت پیش مخلوط با رنگ ترافیکی مخلوط گردند. جنس دانه های گلس بید از شیشه است و سختی بالایی دارند. کیفیت دانه های گلاس بید می تواند باعث دوام بالای رنگ ترافیکی شود.

روش های اعمال رنگهای ترافیکی بر روی سطح

روش های اعمال رنگهای ترافیکی بر روی سطح

از روش های سنتی در رنگ آمیزی جاده ها می توان به روش دستی اشاره نمود. معمولا در این روش از غلطک یا کاردک برای اجرای رنگ ترافیکی استفاده می شود. یکی دیگر از روش های رنگ کردن جاده ها و اجرای علائم ترافیکی، استفاده از اسپری است. این کار با کمک ماشین آلات خاصی انجام می شود. ضخامت رنگ در این روش نسبت به روش های دیگر کمتر است.

در روش اسکرید رنگ مذاب به شکل یکنواخت بر روی سطح جاده اجرا می گردد. مدت زمان خشک شدن رنگ در این روش نسبتا کوتاه است. این ماشین ها قابلیت این را دارند که رنگ را در ضخامت های بالاتر نیز اعمال نمایند. روش اکستروژن بدین صورت است که رنگ در گرم کن هایی حرارت می بیند تا به دمای مورد نظر برسد و به شکل مذاب در آید. پس از آن ماشین های مخصوص خطوط را بر روی جاده ایجاد می کنند.

 

قیمت رنگ ترافیکی

رنگ ترافیکی سرد معمولا در بسته بندی 25 کیلوگرمی و یا به صورت بشکه ای عرضه می شود. قیمت رنگ ترافیکی به عوامل مختلفی از جمله کیفیت رنگ، گرم یا سرد بودن رنگ و حجم آن بستگی دارد. رنگ های ترافیکی در نمونه های مختلف زرد و سفید وجود دارند. تینر برای رقیق سازی و اجرای برخی رنگ ها ضروری است. توجه داشته باشید که برای هر رنگ باید از تینر مخصوصی استفاده نمود. رنگ های دو جزئی باید در ضخامت های مناسب اجرا شوند.

 

نکات مهم درباره رنگ های ترافیکی

لازم است پس از آماده سازی رنگ، آن را به سرعت بر روی سطح مورد نظر اجرا نمود. امکان نگهداری نمودن رنگ وجود ندارد. در صورتی که رنگ خشک شود امکان استفاده مجدد در آن وجود ندارد. به همین دلیل باید ترکیب رنگ با تینر یا ترکیب آن ها با یکدیگر به اندازه ای که نیاز است انجام گیرد. معمولا هر رنگ کاربرد مخصوص به خود را دارد و در هنگام استفاده باید به این نکته توجه شود. رنگ هایی که برای مسیر اتوبوس ها و تاکسی ها مورد استفاده قرار می گیرد باید دوام بالایی داشته باشند. از آنجایی که برخی رانندگان به علائم راهنمایی و رانندگی توجه کافی ندارند خط کشی جاده ها می تواند به رانندگی ایمن این افراد کمک کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RJvpnVjq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه