فستیوال Québec City Magic هر سال اوایل ماه سپتامبر برگزار می شود و كمكم توجه مردم جهان را به سوی خود جذب كرده اما این توجه بهخاطر فستیوالی نیست كه جادوگران برجسته كانادایی و بینالمللی را در یك مکان گرد هم آورده و در كنار آن موجب برگزاری یكسری كنفرانس و كارگاه آزاد پیرامون موضوع جادو شده، بلكه آنچه انسان را به سمت آن میكشاند، در حقیقت شیوه بازاریابی آنهاست كه در چند سال اخیر توسط آژانس تبلیغاتی lg2 با تاثیر فراوان خود نقش مهمی در ایجاد جذابیت برای این رویداد ایفا میكند...
قدرتهای جادویی
یكی از شیرینكاریهای آژانس تبلیغاتی lg2 كه در روزهای نزدیك به برگزاری این فستیوال در سال 2013 انجام شد، با نصب یک نوع پوستر در یك ایستگاه اتوبوس در شهر محل برگزاری رویداد اتفاق افتاد كه یك پنل شفاف با دستورالعملی ساده برای بالا بردن بازوهای افراد قرار گرفته جلوی تخته را شامل میشد. با پیروی از دستورالعملها، چند توپ كوچك در پنل به هوا برمیخاست و این پنل مثلا با سحر و جادو از شركتكنندگان جادوگر میساخت.
دلیل موفقیت این كمپین چیست؟
بنا به چند دلیل ما این كمپین را دوست داریم. نخستین دلیل برندسازی آن است. شاید در نگاه اول این موضوع كماهمیت به نظر برسد اما برندینگ بیش از حد كم یا بیش از حد زیاد میتواند به شكست یك كمپین منجر شود. آژانس پشت این شیرینكاری شعبدهبازی به دقت راجع به برندینگشان فكر کرده و بدون پرداختن بیش از حد به آن، این شاهكار را بهطور كامل با اهمیت ساخته و از لحاظ محتوا دارای جنبه اطلاعاتی كرده است.
همچنین وجود یك مینیمالیسم خاص درباره كمپین فوق واقعا برای ما جذاب است. این موضوع بهویژه وقتی واقعیت پیدا میكند كه بسیاری از آژانسها از بازاریابی چریكی بهعنوان راهی برای نشان دادن ظالمانهترین نمایش ممكن برای مشتریانشان، بدون توجه به نوع صنعت بهره میبرند. فستیوال Québec City Magic مثالی است كه اجرای فن نمایش از آن انتظار میرود، اما در عوض lg2 به یك شیرینكاری شیك و بیربط دست زده كه ضمن اطلاعرسانی به شركتكنندگان، الهامبخش آنها نیز بوده است.
آخرین جنبه كمپین پوستر جادویی فستیوالQuébec City Magic كه ما آن را دوست داریم و واقعا شایستگی تقدیر دارد، استفاده از مشاركت فعال است. در دنیای امروز، حذف شكاف میان مشاهده منفعل و مشاركت فعال یك چالش بهشمار میرود اما در این كمپین، lg2 آن را بهدرستی انجام داده است. استفاده از حسگرهای حركتی بهطور یكپارچه در یك كمپین، فرصت شركت دادن افراد در كسب تجربه این شاهكار را به وجود آورده است.
دیگر شیرینكاریهای قابل توجه
این پوستر تنها شاهكار نبوغآمیز در این فستیوال نبوده و یكی از آگهیهای تبلیغاتی تاثیرگذاری به شمار می رود كه آژانس برای این فستیوال در سالهای اخیر ساخته است. این كمپینها شاملMagic Mop، یك آگهی تبلیغاتی هوشمندانه نیز میشود که با استفاده از چند آهنربا و حس كنجكاوی مردم، جادو را به خیابانها آورده و از «پوستری جادویی» رونمایی کرده که مركب از تكنیكهای چاپ مدرن با استفاده از تكنولوژی گوشی هوشمند است و با ایجاد یك شگفتی غیرمنتظره و ناپدید شدن اشیا و همچنین بهكارگیری صفحه نمایشهای تقلبی برای ایجاد فرصت كسب تجربه محو شدن عابران، آنها را بر جای خود میخکوب میکند.