من در اواخر دهه 1990 بهعنوان عامل فروش برای یک شرکت شریک مایکروسافت کار میکردم. زمانی را به خاطر میآورم که هیجان انگیزترین کلمه در این کسبوکار «همکاری و مشارکت» بود. در آن زمان تصور اینکه مردم در سرتاسر دنیا بتوانند همزمان روی یک «پروژه بزرگ» که در فضای مجازی قرار میگرفت کار کنند، بسیار شگفت انگیز بود.
بسیاری از کسبوکارها در اواسط دهه 1990 مفهوم مشارکت اینترنتی را کاملا درک نکردهاند و تا به امروز نیز اکثر کسبوکارها از پتانسیل کامل این مقوله استفاده نمیکنند.
من تصور نمیکنم که مفهوم حقیقی همکاری برای اکثر کسبوکارهای کوچک قابل درک باشد، مگر اینکه مشارکت در فضای مجازی کاملا رایگان شود. من کسبوکارهای گستردهای را راهاندازی کردهام که افرادی در سرتاسر دنیا آن را مدیریت کردهاند و بر آن تاثیرگذار بودهاند. پذیرش فلسفه «مشارکت» و استفاده از آن، کلید دستیابی به پتانسیل کامل خود در فضای مجازی است. شاید هماکنون به شکلی از «مشارکت» استفاده میکنید، در حالی که خودتان از این موضوع آگاهی ندارید.
در اینجا چندین نمونه از «همکاری و مشارکت» را که احتمالا با آنها آشنا هستید بیان میکنیم. همچنین ابزار رایگانی را به شما معرفی میکنیم که ممکن است از وجود آنها بیاطلاع باشید، اما باید برخی از آنها را در امور بازاریابی و تجهیزات کسبوکار خود بیفزایید.
• قرار دادن یک ایده جدید در فیس بوک و جویا شدن نظر افرادی که شما را دنبال میکنند، یکی از انواع مشارکت خلاق به شمار میرود.
• از یک برنامه رایگان تقویم گوگل استفاده کنید. این برنامه به راحتی توسط افرادی که شما بهعنوان همکار دعوت میکنید، قابل ویرایش است. سپس این تقویم آزادانه در معرض دید تمامی مشتریان قرار میگیرد. این موضوع برای سازمانهایی همچون کلیساها و گروههایی که رهبری واحد داشته و نیازهای گوناگونی مرتبط با پیگیری رویدادها و وقایع دارند، بسیار ارزشمند است.
• از امکانات document ها در Gmail استفاده کنید تا چیزهای اهدایی و صفحات گسترده یا هر نوع document را به شکل دستهای جمعآوری کنید. هر کسی که دعوت به همکاری میشود، میتواند document را ویرایش کند یا روند اجرای آن را ببیند.
• از توییتر بهعنوان یک ابزار مشارکت همزمان با گروهی از افراد استفاده کنید، علامت # این امکان را برای شما فراهم میآورد تا بر تمامی پستهایی که با موضوع مرتبط است و میخواهید آنها را پیگیری کنید، نظارت داشته باشید.
• روی وبلاگ خود گزینه blog comment را فعال کنید و یک بلاگ این نصب کنید تا این امکان را برای خوانندگان فراهم کند که نظر خود را نسبت به کامنتهای دیگران بیان کنند. به آنچه بیشتر مورد توجه قرار میگیرد، دقت کنید و اجازه دهید تا آنها مشکلات یکدیگر را حل کنند.
• هنگامی که ویدئوهایی را در یوتیوب قرار میدهید، افرادی که ویدئو را میبینند ترغیب کنید تا نظرات خود را در مورد آن بیان کنند و کامنت بگذارند. از آنها بپرسیدکه چه نوع ویدئوهایی را میخواهند مشاهده کنند. اجازه دهید تا آنها در امور آتی شما مشارکت داشته باشند.
ابزارهای کم هزینه و رایگان برای مشارکت
• Dropbox.com: ذخیره فایل و به اشتراکگذاری آنها.
• Hard Return Google Docs: ساخت document و به اشتراکگذاری آنها.
• Freeconferencecall.com: کنفرانس تلفنی رایگان و خدمات ضبط صدا.
• Jott.com: تبدیل کردن صدا و یادداشت به
e-mail.