بحث اسپانسرینگ برای کسبوکارهایی که در حوزه ورزش فعالیت میکنند، موضوعی حیاتی است. مسئلهای که بسیاری به آن بیتوجه هستند این است که زمانی که کسی حاضر میشود از شما حمایت مالی کند، کار هنوز برای شما تمام نشده است.
اگر کمی آیندهنگر باشید، میبینید که برای حفظ این همکاری باید اصولی را رعایت کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
پول را بگیرید و كار را شروع كنید
هرچند برنامههای ورزشی بهراحتی برگزار میشوند و تجربیات بسیار خوبی برای مشاركت کنندگان و تماشاچیان فراهم میسازد اما این كار نباید به قیمت نادیده گرفتن منافع اسپانسر تمام شود. همراهی با اسپانسر باعث پایداری علاقه میشود و ارزش سرمایهگذاری را نشان میدهد.
باهم كار كنید
كار كردن با اسپانسرها و درك منافع اسپانسر در سند اسپانسری (قرارداد) ارائه (شرح) داده میشود. روی مولفههای فردی سخت كار كنید تا اطمینان بیابید كه اسپانسر به اندازه خود و میهمانانش بلیت دارد و از شانس دیدار با هر دو طرف معامله برخوردار است. برنامه گزارش روشنی با بهروزرسانیهای منظم برای اسپانسر داشته باشید تا اطمینان حاصل شود كه همه میدانند چه كسی چه كاری را انجام میدهد.
با ایجاد جلسات عكسبرداری با قرار دادن لوگوی اسپانسر در پشت سر افراد در مصاحبههای خبری یا در مراسم عكاسی از بازیكنان و... به دنبال شیوههایی برای افزایش ارزش خبری رویداد باشید. سعی كنید چهرهای مشهور را به رویداد خبریتان دعوت كنید یا برای افزایش علاقه مطبوعات به این رویداد، خبر را اعلام كنید. مطبوعات و بهویژه رادیوهای محلی اغلب اقدام به انجام تبلیغات مشترك میكنند یا بهعنوان شریك رسانهای این رویداد وارد عمل میشوند.
اگر اسپانسری فروشگاههای خردهفروشی دارد- مثلا آژانسهای مسكن یا انجمنهای ساختمان- نمایشهای ویترینی یا انتشار بروشور شیوههای دیگری برای ارتباط هستند.
تبلیغات فراوان و برندسازی یك رویداد و حمایت از برگزار كننده (حامی) آن یكی از اصول مهم و اساسی است. لوگوهای اسپانسر در هر رویدادی باید بهترین جایگاه را داشته باشند.
برای موفقیت بازرگانی در اسپانسر شدن، محصول شركت باید تا حد امكان به ورزش یا هر فعالیت دیگری كه میخواهیم اسپانسرش شویم نزدیك و مرتبط باشد. نمایش محصول، فرصتهای نمونهبرداری و حتی یك باجه فروش در شروع كار و زمان رویداد، شیوههای مهمی برای رسیدن به بازار هدف هستند كه باید اسپانسر آنها را مدنظر داشته باشد.
اسپانسرها و سازماندهندگان میتوانند همكاری كنند تا پیوندهای پایدارتری برای خریدهای آتی از سوی كسانی داشته باشند كه در رویداد حضور دارند، مثلا بنهای تخفیف در اختیار آنان قرار دهند.
ارزیابی اسپانسر شدن شما
اینكه شما بهعنوان تیم یا گروهی یا ورزشكاری كه شركتی از شما حمایت كرده (اسپانسر شما شده است) پیش از هر كسی یك ارزیابی از خود و پروژه حمایت شدنتان انجام دهید به اسپانسر نشان میدهد كه سرمایهگذاریاش باارزش بوده است، چه بازگشتی نصیب او شده و اطلاعاتی فراهم میكند كه برای فروش آتی آن شركت بسیار مفید است. برای ارزیابی اسپانسرینگ باید چند اصل مهم را در نظر بگیرید.
سنجش میزان مشاركت
یك اسپانسر میخواهد به بخش ویژهای از بازار دست پیدا كند بنابراین مشخص شدن اطلاعات درباره سن، جنسیت، اصالت قومی یا گروههای اجتماعی- اقتصادی افرادی كه به هر صورت در رویداد درگیر و در ارتباطند، از تماشاچی گرفته تا... میتواند به موفقیت سنجش میزان مشارکت كمك كند.
سنجش مهارتها
رسیدن به اهداف ورزشی را میتوان از توجه قبل و بعد از اجرای مشاركت کنندگان سنجید.
گزارش تصویری
یكی از بهترین راههای نشان دادن تاثیر اسپانسر شدن، عكس است؛ عکس گرفتن از افراد درگیر در آن رویداد، تماشاچیان و برند اسپانسر همگی به گفتن داستان موفقیت شما كمك خواهند كرد.
نظارت رسانهای
بریده جراید را جمعآوری كنید، ستونهایی كه رویداد را پوشش دادهاند، تعداد عكسها و موارد ذكر نام اسپانسر را بشمارید. موارد پخششده از رادیو و تلویزیون را ضبط كنید و نسخههایی از آگهیهای تبلیغاتی و سایر مواد مربوطه به برند را نگه دارید.