یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازیگر مرد در حال تماشای تلویزیون است که به یکباره خودکار خود را به سمت بازیگر زن آگهی ویدئویی پرتاب می‌کند. از این لحظه به بعد صحنه‌های هیجان‌انگیزی در آگهی به نمایش در می‌آید که شاید نمونه آن را در هیچ آگهی ویدئویی یا تلویزیونی ندیده باشیم. این صحنه‌ها بخشی از آگهی ویدئویی اول مسابقه اعجوبه‌هاست که قرار است توسط سایت آپارات با حضور داوران مختلف اجرا شود. برای تبلیغات این مسابقه دو آگهی ویدئویی و تعدادی آگهی محیطی اکران شده که به دلیل متفاوت بودن آگهی‌های ویدئویی، در این گزارش به اختصار به آنها می‌پردازیم.

23434656979789

«فرصت امروز» برای بررسی بیشتر این آگهی‌ها سراغ ماکان‌مهرپویا مدیرخلاقیت و کارگردان باسابقه تبلیغات و محمدامین پرواس مدیرعامل تیم استودیو پلاس سازنده دو آگهی‌ ویدئویی مسابقه اعجوبه‌ها رفته است. در این گفت‌وگو مهرپویا از ویژگی‌های مثبت و منفی این آگهی‌ها می‌گوید و پرواس علاوه بر پاسخ به سوالات مطرح شده توسط کارشناس، روند ایده‌پردازی این آگهی‌ها را شرح می‌دهد.

بی دغدغه کار کردن راحت است

ماکان مهرپویا درباره آگهی‌‌های تازه مسابقه اعجوبه‌ها می‌گوید: به نظر کارگردان این آگهی‌ها محدودیت‌هایی را که بسیاری از فعالان این عرصه دارند، نداشته است. این موضوع را به‌راحتی می‌توان با دیدن این آگهی‌ها حدس زد. چون بدون ترس از کد نگرفتن آگهی‌ها را ساخته است. در عرصه ساخت آگهی‌های ویدئویی اکثرا فعالان این عرصه از ترس کد نگرفتن آگهی‌هایشان خودشان شروع به سانسور کردن کارشان می‌کنند. همین موضوع باعث شده که بسیاری از کارگردان‌های آگهی‌های تلویزیونی از یکسری لوکیشن‌ها و بازیگران مشترک استفاده کنند و سراغ ایده‌های تکراری بروند. به همین خاطر است که وقتی آگهی متفاوتی ساخته می‌شود به سرعت دیده شده و نظر مخاطبان را به سمت خود جلب می‌کند. آگهی‌های اعجوبه‌ها نیز به خاطر همین فضای متفاوت باعث شده که فورا توسط مخاطبان دیده شود. البته باید گفت این آگهی‌ها برای فضای دیجیتال و سینمای خانگی ساخته شده و شاید همین موضوع دست کارگردان را برای اجرای ایده‌‌ها بازتر کرده‌است.

آگهی‌های متفاوت توقع مخاطبان را بالاتر می‌برد

مهرپویا می‌گوید: آگهی‌های امسال باعث متفاوت کردن مسابقه اعجوبه‌های 94 شده است. با دیدن آگهی‌های اعجوبه‌ها تازه متوجه شدم که سال قبل نیز این مسابقه برگزار شده‌است. سال گذشته تبلیغات این مسابقه آنچنان پرسروصدا نبود ولی امسال به نظر تبلیغات آن به خاطر همین آگهی‌های ویدئویی بیشتر به چشم آمده است. پس مسابقات امسال باید متفاوت برگزار شود چون به واسطه آگهی‌های ویدئویش در مخاطبان توقع زیادی ایجاد شده است. علاوه براین به خاطر پخش در فیلم‌های سینمایی خانگی بسیاری از مخاطبان این آگهی‌ها را دیده‌اند. به همین خاطر به نظرم در کنار این آگهی‌ها، بررسی خود برنامه اعجوبه‌ها خیلی مهم است چون امکان دارد که زمینه کاری فعالان این عرصه را تغییر دهد. این موضوع را نیز به دلیل تغییر زاویه دید مخاطبان و کارفرمایان این حوزه می‌گویم. با این توصیفات در مورد آگهی‌ اول مسابقه اعجوبه‌ها باید بگویم آگهی اول جالب و دیدنی است ولی با مشکلی اساسی روبه‌رو است. این مشکل ارزان بودن آن است که به کیفیت لطمه زده. مثلثی را در نظر بگیرید که زمان، بودجه و کانسرن‌ها یا همان مسائل با اهمیت اضلاع آن را تشکیل می‌‌دهند. هر وقت یکی از این اضلاع کوچک‌تر یا توجه کمتری به آن شود، مشخص است که مساحت مثلث کوچک‌تر شده و کیفیت آگهی پایین‌تر می‌آید. حال به نظر در آگهی اول اعجوبه‌ها نیز در جاهای این مثلث کوچک شده‌است. احتمالا بودجه پایین یا مشکل زمان باعث شده تا جلوه‌های ویژه آگهی اول که بخش اصلی آگهی است ضعف اساسی داشته باشد، یعنی جلوه‌های ویژه این آگهی به اندازه ایده‌پردازی و مابقی کار قوی نیست.

این کارگردان می‌گوید: وقتی در آگهی سراغ تم فانتزی می‌رویم باید فضای تازه‌ و متفاوتی را به مخاطب نشان دهیم. در واقع این فضای فانتزی باید به فضای قابل باوری برای مخاطبان تبدیل شود. این در حالی است که در آگهی اول این اتفاق نیفتاده و تمامی جلوه‌های ویژه مصنوعی از آب درآمده‌اند. در این حالت، کارگردان یا زمان نداشته یا نیروی متخصص لازم را برای کار به‌کار نبرده است. شاید تنها مشکل ساختاری آگهی اول همین باشد ولی از جنبه‌های دیگر آگهی قابل‌قبول است، بازی بازیگران، حرکت دوربین، میزانسن و. . . همگی به درستی صورت گرفته است. در این آگهی ضرب‌آهنگی وجود دارد که در کل آن یکدست است، درست اوج می‌گیرد و درست تمام می‌شود. این از نکات مثبت آن است. با تمام توصیفات در آگهی اول فضای فانتزی ایجاد شده که با تمام ایرادات آن؛ مخاطبان کمتر در آگهی‌های ویدئویی نمونه‌ای مشابه آن را دیده بودند و همین موضوع باعث جذابیت کار شده است.

آگهی دوم کامل‌تر از آگهی اول است

مهرپویا در مورد آگهی دوم مسابقه اعجوبه‌ها می‌گوید: آگهی دوم کامل‌تر از آگهی اول است. واقعی و هیجان انگیز شروع می‌شود و به خوبی مخاطب را کم‌کم وارد دنیایی فانتزی و برگرفته از ذهن کارگردان می‌کند. با اینکه تیم سازنده این آگهی نیز به مانند آگهی اول کوچک است اما به نظر سعی کرده از تمامی امکانات برای خلق یک اثر خوب بهره‌برداری کند. البته شاید در لحظه‌هایی از آگهی ضعف‌هایی مشاهده شود. این مشکلات را هم باید به پای وجود اشکالاتی در نگارش متن آگهی گذاشت به مانند نحوه خواندن مونولوگ ابتدایی اسکیت باز که آنچنان به نسبت تصویر جذاب نیست ولی هر چه از زمان آگهی می‌گذرد، جذابیت بصری آن بیشتر می‌شود. در آگهی دوم سازنده آنچنان نتوانسته به خاطر وجود مشکلات تولیدی صحنه‌پردازی‌های بزرگی انجام دهد اما در عوض سعی کرده با بازی‌ها و لباس‌ها این نقص را برطرف کند. در نهایت باید بگویم نسل تازه‌ای که وارد عرصه تولید آگهی شده، نگاه متفاوتی از نسل‌های پیشین دارد؛ دقیق‌تر است و تجربه‌های بصری زیادی دارد و شاید جسورتر هم باشد. این دو آگهی نشان می‌دهد که باید به نسل تازه کارگردان‌ها بسیار امیدوارم باشیم. باز هم تأکید می‌کنم به نظرم اعجوبه‌های 94 باید متفاوت باشد، چون این آگهی‌ها انتظارات عجیبی را در مخاطبان ایجاد کرده است.

هدف، ساخت آگهی‌هایی ویروسی بود

محمد امین پرواس، درباره آگهی ویدئویی اول می‌گوید: هدف ما در ابتدا ساخت یک آگهی ویروسی بود. آگهی که آنقدر برای مردم جذابیت داشته باشد که به دلخواه خودشان آن را به‌صورت ویروسی در شبکه‌های اجتماعی پخش کنند. برای ایده این آگهی سعی کردیم به فضایی فکر کنیم که هم جنبه تبلیغاتی داشته و هم جذابیت زیادی برای مخاطبان دارد. ایده‌ای که به نظر با توجه به بازخوردهای دریافتی از شبکه‌های مختلف خوب اجرا شده است. ایده از آنجا شروع شد که فکر کردیم ویدئو‌هایی در جوامع مختلف مورد توجه هستند که برگرفته از زندگی عادی مردم هستند، زندگی عادی که در آنها اتفاقات روزمره و بامزه‌ای می‌افتد. همین موضوع الهام‌بخش ایده آگهی اول شد. در این آگهی سبک زندگی یک خانواده ایرانی نشان داده شده که کاملاً فضای آن را بسیاری از مخاطبان لمس کرده‌اند. خانواده‌ایی که در آن؛ پدر پیژامه پوشیده و مادر بزرگ روی زمین خوابیده است. حال در این خانواده عادی و ساده اتفاقات عجیب و بامزه‌ای نیز می‌افتد. در مورد ساخت آگهی باید بگویم چون قرار نبود این آگهی در تلویزیون پخش شود، در نتیجه با محدودیت‌های کمتری روبه‌رو بودیم ولی به هرحال مراحل مختلفی که برای ساخت آگهی‌های دیگر طی می‌شود نیز در این آگهی طی شد. مراحلی مانند: برگزاری جلسه اتاق فکر، ارائه سه پیشنهاد برای استوری لاین‌ها، فراخوان جذب بازیگران، مصاحبه با 60 نفر از بازیگران، تحلیل و بررسی اطلاعات به‌دست آمده، انتخاب و ارائه لیست 23 نفره، هماهنگی تیم تولید، ساخت دکور صحنه، ضبط نریشن، جلوه‌های ویژه و... درباره نحوه ساخت این آگهی باید بگویم سعی شده بخش اعظمی از کار از جمله ایده‌پردازی، فیلم‌برداری، جلوه‌های ویژه و همچنین به‌کار‌گیری تجهیزات تصویربرداری حرفه‌ای به منظور ضبط تصاویر با کیفیت FULL HD و. . . درست و بجا در این آگهی استفاده شود که شاید همین نحوه عملکرد باعث متفاوت دیده شدن این آگهی شده است. درباره بحث جلوه‌های ویژه نیز که بخش زیادی از کار را در برمی‌گیرد، سعی‌مان بر این بود که از یک تیم حرفه‌ای استفاده کنیم که خوب یا بد بودن آن به نظر مخاطبان این آگهی برمی‌گردد.

در این باره باید این نکته را هم اضافه کنم که با توجه به بازخوردها به نظر مخاطبان از جلوه‌های ویژه راضی بوده‌اند. با تمام این توصیفات ساخت آگهی اول فقط از این جنبه بود که در شبکه‌های مجازی دست به‌دست توسط مردم بچرخد و خود آنها در اشتراک گذاشتن آگهی سهیم باشند. در واقع بیشتر جنبه سرگرمی و تفریح داشته باشد.حال وقتی در آگهی اول مخاطب کاملاً تحریک و با نام مسابقه اعجوبه‌ها آشنا شد سراغ ساخت آگهی دوم رفتیم و در این آگهی سعی کردیم توضیحاتی را پیرامون جنبه‌های مختلف مسابقه و اطلاعات کامل درباره حضور در مسابقه به مخاطبان ارائه کنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tEBnkKm3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه