سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اکثر شرکت‌های خودروسازی خارجی در حال حاضر وسایل نقلیه برقی را ارائه می‌دهند. لایحه قانونی مرتبط با تحولات زیست محیطی اقدامات بسیاری را برای ترویج استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی پیش‌بینی می‌کند و تمرکز روی اتومبیل‌های جدیدی است که هنوز در ناوگان ملی اتومبیل به خوبی معرفی نشده‌اند.

242523535632425235363

15045 وسیله نقلیه الکتریکی در سال 2014 به فروش رسید

بنابر گزارشات Avere-France (مؤسسه پیشرفت و توسعه عبور و مرور الکتریکی)، بازار اتومبیل‌های برقی در سال 2014 با تعداد 15045 ثبت‌نام، افزایش 7.8 درصدی را در مقابل سال 2013 داشته است. از سال 2010، این پیشرفت چشمگیر‌تر شد، چرا که ابتدا تنها 500 دستگاه اتومبیل سودمند الکتریکی فروخته شده بود، سپس 5000 دستگاه در سال 2011 فروخته شد و این تعداد به 9300 دستگاه در سال 2012رسید.

با این حال، از دیدگاه بازار، باوجود 1.79 میلیون اتومبیل جدید ثبت‌نام شده در سال 2014، اتومبیل‌های برقی جزو خودروهایی باقی می‌مانند که مردم در درجه دوم به آنها مراجعه کرده و آن را به‌عنوان خودروی جانبی می‌پذیرند. از میان نام‌های تجاری، خودروهای رنو Zoé، با بالاترین میزان فروش و پس از آن خودروهای نیسان Leaf و Bluecar عمدتا به نمایندگی‌های فروش خودرو در شهر‌های بزرگ واگذار شده‌اند.

اتومبیل‌هایی با میزان آلایندگی کمتر

اتومبیل‌های برقی دارای این مزیت هستند که هنگام حرکت هیچ‌گونه گازی را، اعم از CO2 و دیگر ذرات ریز، در هوا منتشر نمی‌کنند. در عین حال، اثرات زیست محیطی آنها صفر نیست، چرا که باید مراحل تولید آنها، مواد استفاده شده و بازیافت باتری‌های متشکل از عناصر شیمیایی را نیز در نظر گرفت.

تجزیه و تحلیل طول عمر آنها که از مؤسسه ADEME در سال 2013 منتشر شده بود، به این نکته اشاره داشت که سهم جهانی وسایل نقلیه برقی در وضعیت آب و هوا، برابر با تولید 9 تن CO2 (در کل دوره عمر خود) است که این میزان برای خودروهای سوختی معادل 22 تن CO2 است!

هزینه زیادی باید پرداخت؟

تمام نظرسنجی‌های به عمل آمده این موضوع را قبول دارند که یکی از موانع اصلی خرید این اتومبیل‌های برقی قیمت بالای‌شان است. برای نمونه، خودروی رنو Zoé با قیمت 21900 یورو، نیسان Leaf با قیمت 24.390 یورو یا حتی خیلی گران‌قیمت تر، Tesla مدلS با قیمت 60 هزار یورو، بسیار شیک‌تر از رقیبان سوختی خود با حدود قیمت 10 هزار یورو هستند. برای مثال مدلTwingo از رنو ابتدا با قیمت 10800 یورو به فروش رسید. اما در واقعیت هزینه برقش حداقل است. طبق Avere-France، هزینه یک وسیله حمل ونقل الکتریکی به ازای هر 100 کیلومتر، مبلغ دو یورو است که این به میزان پنج الی هفت برابر ارزان‌تر از اتومبیل‌های سوختی است. البته این مبلغ بدون احتساب کمک‌های مختلف دولت و برخی از مؤسسه‌هاست. میزان کمک دولت برای خرید یک خودروی برقی 6300 یورو بوده است. از آوریل سال 2015 برخی افراد توانستند از کمک‌های بیشتری به مبلغ 3700 یورو برخوردار شوند. خریدارانی که تمایل به دریافت این کمک هزینه دارند باید خودرویی را که بیش از 13 سال عمر دارد _ که از این دست خودروها تعداد 2.3 میلیون دستگاه در فرانسه وجود دارد و طبق گزارش وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه 48 درصد خودروها این‌گونه‌اند – در یک منطقه محافظت شده قراضه کنند. در مجموع، رانندگان می‌توانند 10 هزار یورو در قیمت اولیه اتومبیل‌های برقی سود کرده و آن را با قیمتی مشابه یک اتومبیل سوختی تهیه کنند.

مدت زمان شارژ شدن از 20 دقیقه تا 8 ساعت

امروزه راه‌های مختلفی برای شارژ باتری خودروهای الکتریکی وجود دارد. حالت استاندارد آنکه در حالت کلی و در 90 درصد موارد برای مصارف خانگی استفاده می‌شود، با قدرت عملکرد (8 تا 16 A) بین چهار تا هشت ساعت زمان می‌برد. در محل‌هایی مانند پارکینگ‌های عمومی یا شرکت‌ها نیز می‌توان از شارژهای سریع‌تر – حدود یک ساعت –بهره‌مند شد.

درنهایت، ایستگاه‌های شارژ پر شتاب کم‌کم در فرانسه آغاز به کار کردند که به باتری‌ها این امکان را می‌داد که تنها طی 20 تا 30 دقیقه به لطف فناوری‌های جدید به شارژ 80 درصد برسند. اما مشکل این بود که با توجه به انواع مختلف اتومبیل‌ها، انواع مختلفی از برق‌گیری نیز وجود داشت. امروزه تمام نمونه‌ها به خصوص نمونه Zoé می‌توانند با همه ایستگاه‌ها مطابقت کنند و اپراتورهایی که ایستگاه‌های شارژ دولتی را توسعه می‌دهند، سعی در ارائه هرچه بیشتر پایانه‌های استاندارد دارند.

طول عمر باتری چقدر است؟

باتری‌هایی که در حال حاضر انرژی اتومبیل‌های برقی را تأمین می‌کنند، لیتیوم- یونی هستند و دوره طول عمرشان بین 9تا 13 سال است. اما اگر از طریق پر شتاب شارژ شوند، توانایی ذخیره‌سازی باتری‌ها را طی سال‌ها کاهش می‌دهد. صاحبان خودروهای برقی تصمیم به اجاره کردن باتری‌ها گرفته‌اند که با توجه به این موضوع که با اتمام گارانتی، تا پنج سال باتری‌ها به درستی کار می‌کنند، تصمیم درستی است. خوشبختانه قیمت‌ها به تدریج کاهش یافته‌اند، به این ترتیب که در ایالات متحده، قیمت یک بسته به 4 هزار یورو رسیده است.

فراتر از محدودیت‌ها

اتومبیل‌های برقی که امروزه فروخته می‌شوند در محدوده متوسط سرعت 150 تا 200 کیلومتر هستند. تنها Tesla برای مدل S خود وعده 500 کیلومتر داده است. اما این مقیاس‌ها با شرایط آب و هوایی و ترافیک عادی محاسبه شده است. درصورتی‌که گرمای هوا یا شتاب زیاد باشد، به برق بیشتری نیاز است و روی باتری اتومبیل تأثیر می‌گذارد.

به سمت شبکه شارژ ملی

در حال حاضر تنها راه برای مقابله با بحث محدودیت این اتومبیل‌ها (و مطمئن ساختن رانندگان نگران از اینکه خودرو خراب شود) توسعه یک شبکه شارژ ملی است که در حال اجرا شدن است. در سپتامبر سال 2014، Gireve (گروهی برای انتقال شارژ‌های اتومبیل‌ها) تعداد 8600 ایستگاه برای شارژ اتومبیل‌های فرانسه برآورد کرده است. اما لایحه قانونی رشد سبز، 7 میلیون ایستگاه شارژ دولتی و خصوصی را تا سال 2030 فراهم خواهد آورد.

فناوری‌های امید بخش

در مواجهه با بی‌میلی خریداران این خودروها، امروزه تیم‌های تحقیقاتی تولیدکنندگان خودرو به منظورتوسعه، روی باتری‌های کارآمد‌تر و ارزان‌تر تمرکز می‌کنند. در کبک کانادا، شرکت‌های Alcoa و Phinergy یک نمونه خودروی برقی با باتری آلومینیوم-هوا معرفی کردند که قادر به پیمودن 1600 کیلومتر با تنها یک‌بار شارژ شدن است. اگر تولیدکنندگانی مانند تویوتا، مرسدس یا هیوندا و کشورهایی مانند ژاپن و آلمان، تکنولوژی و صنعت‌شان را با هم ترکیب کنند، مانند فرانسه و سازندگانش که اخیراً به هیدروژن تکیه کردند، به توسعه این فناوری کمک بیشتری خواهد شد.

منبع : avere-france
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dYDQo5R0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه