آیا میدانستید نقاط تمایز ویژگیها یا منافعی هستند که مصرفکنندگان بهشدت با برند مرتبط میدانند، از آنها ارزیابی مثبتی دارند و بر این باورند که نمیتوانند همان میزان از این ویژگی را در برند رقیب پیدا کنند؟تداعیهای ذهنی که نقاط تمایز را میسازند، ممکن است تقریباً براساس هر نوع ویژگی یا سودی باشند. مثالهای بازار اتومبیل، ولوو (امنیت)، تویوتا (کیفیت و اطمینان) و مرسدس بنز (کیفیت و منزلت) هستند.خلق کردن تداعیهای ذهنی برندی که قوی، مطلوب و بیهمتا باشد و نقاط تمایز داشته باشد، یک چالش واقعی است، اما از نظر جایگاهسازی رقابتی، بسیار ضروری است.
سه معیار کلیدی وجود دارند که تعیین میکنند آیا یک برند واقعاً میتواند نقطه تمایز ایجاد کند یا خیر؟ این سه معیار عبارتند از: مطلوب برای مصرفکنندگان، قابل ارائه برای شرکت و متمایز کردن از رقبا. هر ویژگی یا منفعت مرتبط با محصول یا خدمت، میتواند بهعنوان نقطه تمایز برای برند عمل کند، مادامیکه به میزان کافی مطلوب، قابل ارائه و متمایزکننده باشد.