پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نستعلیق عروس خوشنویسی است

8 سال پیش ( 1395/1/29 )
 

یك هنرمند خوشنویس می‌گوید: خوشنویسی در ایران وابستگی خاصی به نستعلیق دارد و جلوه‌های ویژه این هنر در سطح جهان زبانزد است. مصطفی علیپور شبستری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: وقتی صحبت از هنر ایرانی می‌كنیم یك چهره زیبا از ایران می‌بینیم كه نستعلیق یكی از این هنرها است.

وی ادامه داد: خط نستعلیق در قرن نهم هجری قمری به‌وجود آمد و در طول قرن‌ها توسط استادانی چون میر علی تبریزی، سلطان علی مشهدی، میر عماد، علیرضا عباسی، محمدرضا كلهر و سیدحسین میرخانی به تكامل دست یافته است. علاوه بر اینها، خوشنویسانی در كشورهای آسیای مركزی، افغانستان و هندوستان نیز به رشد و پیشرفت این خط كمك فراوان كرده‌اند و همین موضوع، موجب ماندگاری و محبوبیت آن تاكنون بوده است.

وی افزود: خط نستعلیق مانند سایر هنرها جنبه معرفتی و آسمانی دارد و زیبایی این خطوط به‌دلیل خلوص پدیدآورندگان است و به‌دلیل فطرت زیبایی و توجه به جنبه‌‌های عاطفی موجب ارتباط فرهنگی می‌شود.علیپور شبستری بیان داشت: مشق خط نستعلیق، مشق عزت نفس است و میرعماد با خلوص خود به خط نستعلیق عظمت داد، خط نستعلیق به‌دلیل پیچش‌های خاص خود دارای پیام‌‌های درونی و فطری است. وی ادامه داد: وضعیت هنرخوشنویسی در حال حاضر وضعیت جالبی نیست و كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، خروجی این كار نسبت به 400 سال پیش ضعیف است.

هنرمند خوشنویس بیان داشت: رعایت امور علمی این هنر در دوره معاصر نسبت به گذشته كمتر شده است و هنرمندان كنونی بیشتر دوست دارند از این هنر درآمد داشته باشند و به هنر خوشنویسی به‌عنوان یك ابزار وشغل نگاه می‌كنند. ولی هنرمندان قدیمی به این هنر مختص درآمد نگاه نمی‌كردند، بلکه برای تزكیه نفس و عرفان استفاده می‌كردند.

وی بیان داشت: البته هنوز هنرمندانی در این میان هستند كه برای این هنر مقدس وقت می‌گذارند و عمرشان را در این راه سپری می‌كنند كه امیدوارم روزبه‌روز به تعداد هنرمندانی كه به این هنر یك نگاه مقدس و عرفانی دارند افزوده شود تا هنر خوشنویسی به جایگاه واقعی خود برسد. مصطفی علیپورشبستری هنرمند خوشنویس متولد 1354 است كه از سال 68 شروع به فعالیت خوشنویسی كرد.او كار حرفه‌ای خود را از سال 78 تا 79 با استاد سیدموحد حسینی آغاز، از خطوط قدیمی شروع كرده و تا كنون چند نمایشگاه از آثار خود برپا كرده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PlSgosYB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه