دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مسئول جدید نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس نخستین اقدامات انجام شده در این حوزه را اعلام کرد و از اصلاح چند دستورالعمل‌ خبر داد. به گزارش بورس پرس، غلامرضا شاکری که اخیرا به‌عنوان جانشین بهروز زارع در واحد نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس معرفی شده، نخستین اظهارنظر و اقدامات انجام شده را اعلام کرد و به سنا گفت: دستورالعمل‌های انتشار اوراق اجاره، مرابحه، سفارش ساخت و رویه اجرایی انتشار اوراق مشارکت اصلاح شد. وی ادامه داد: در راستای تسهیل ضوابط و مقررات مندرج در دستورالعمل‌های انتشار اوراق بهادار، افزایش ظرفیت انتشار اوراق ‌بهادار با رویکرد توسعه تامین مالی در بازار اولیه و با در نظر گرفتن پیشنهادات ارائه شده توسط شرکت‌های مشاور عرضه، براساس مصوبات شورای عالی بورس و هیات‌مدیره سازمان بورس، اصلاحاتی در دستورالعمل‌های انتشار اوراق اجاره، مرابحه، سفارش ساخت و رویه اجرایی انتشار اوراق مشارکت اعمال شد.

وی در مورد اصلاحات انتشار اوراق اجاره، مرابحه و سفارش ساخت توضیح داد: در صورتی که پرداخت مبالغ مربوط به اوراق شامل اصل و سود و نیز سایر وجوهی که بانی ملزم به پرداخت آن به ناشر باشد، توسط بانک‌ها یا موسسات مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی تعهد و تضمین شده باشد و به شرط آنکه تایید بانک مرکزی در خصوص ضمانت بانک یا موسسه مالی اعتباری دارای مجوز پیش از انجام تعهد و تضمین گرفته شده باشد، رعایت نسبت‌های مالی تعیین شده در دستورالعمل‌ها برای احراز شرایط بانی جهت تامین مالی (حداکثر نسبت مجموع بدهی‌ها به دارایی‌های آن 90‌درصد باشد و مجموع جریان نقدی حاصل از عملیات آن در دو سال مالی اخیر مثبت باشد) الزامی نخواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورت احراز شرایط توسط بانی، وجود ضامن الزامی نخواهد بود و پذیره‌نویسی اوراق صرفا باید به روش ثبت سفارش صورت گیرد. شاکری توضیح داد: نخستین شرط این است که بانی جزو شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس ایران باشد. دومین شرط این است که امتیاز نهایی اطلاع‌رسانی بانی براساس آخرین گزارش واحد نظارت بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار مساوی یا بیشتر از 75 باشد.

به گفته وی دیگر شروطی که بانی باید به آنها توجه داشته باشد، این است که با تایید سازمان و با رعایت دستورالعمل توثیق اوراق‌بهادار نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با شرایط تعیین شده در دستورالعمل‌های انتشار اوراق به نفع نهاد واسط برای پشتیبانی از تعهدات ناشر وثیقه شده باشد. سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با بیان اینکه امکان تبدیل اوراق اجاره به سهام برای شرکت‌های سهامی عام فراهم شده گفت: شرایط و ترتیبات تبدیل ورقه اجاره به سهام باید در مستندات انتشار اوراق اجاره قید شود و تبدیل ورقه اجاره به سهم منوط به ‌درخواست دارنده ورقه اجاره است.

شاکری ادامه داد: در اوراق اجاره قابل تبدیل به سهام بانی، حق‌تقدم سهامداران بانی در خرید سهام ناشی از افزایش سرمایه، با تصویب مجمع فوق‌العاده شرکت منتفی خواهد بود. مجمع بنا به پیشنهاد هیات‌مدیره و‌ گزارش خاص بازرس یا بازرسان بانی اجازه تامین مالی از طریق انتشار اوراق اجاره را می‌دهد و شرایط و مهلتی را که طی آن دارندگان این گونه اوراق خواهند توانست اوراق خود را‌ به سهام بانی تبدیل کنند تعیین و اجازه افزایش سرمایه را به هیات‌مدیره خواهد داد. وی افزود: هیات مدیره بانی براساس تصمیم مجمع عمومی در پایان مهلت مقرر معادل مبلغ اسمی بازپرداخت نشده اوراق‌ اجاره‌ای که جهت تبدیل به سهام شرکت عرضه شده است، سرمایه شرکت را افزایش داده و پس از ثبت این افزایش در مرجع ثبت شرکت‌ها سهام جدید صادر‌ خواهد کرد.

شاکری خاطرنشان کرد: با توجه به ماده 26‌قانون بازار اوراق بهادار و تفویض وظایف و اختیارات به سازمان بورس در خصوص موضوع ماده 4 قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 30‌شهریور 76‌حداکثر مبلغ مجاز انتشار اوراق مشارکت، حداکثر مبلغ مجاز انتشار اوراق مشارکت توسط هر ناشر به میزانی است که بدهی‌های ناشر به‌علاوه مبلغ اوراق مشارکت حداکثر سه برابر جمع حقوق صاحبان سهام شرکت شود. درصورتی‌که اصل و سود علی‌الحساب اوراق مشارکت توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی تعهد و تضمین شده باشد، رعایت نسبت‌های مذکور برای ناشر الزامی نخواهد بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Kwme8DpJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه