پرسش: مدیر کسبوکاری هستم که برای تبلیغ هرچه بیشتر برند و محصولات خود، تصمیم به استفاده از کمپینهای اجتماعی گرفتهام، با این امید که استفاده از این کمپینها روی بیشتر دیده شدن نام تجاری و در نهایت افزایش فروش تاثیرگذار باشد. ولی بهرغم استفاده از گروههای اجتماعی، به نتیجه خاصی نرسیدم و مردم کمکی در انتشار اطلاعات نکردند. به نظرتان مشکل کار کجاست که مردم در این رابطه همکاری نکردهاند؟ آیا مردم نسبت به این موضوعات بیتفاوت شدهاند یا ممکن است من در طراحی و اجرای کمپین دچار اشتباه شده باشم؟
پاسخ کارشناس؛ دکتر حمیدرضا قاضی مقدم:
موضوع صرفا بیتفاوت شدن مردم ما نسبت به کمپینهای اینچنینی نیست و حتی تجربه چند وقت اخیر نشان داده هر زمان که ابعاد کمپینی به درستی تدوین شده و مخاطب احساس بازیچه شدن نمیکند و به نحوی میتواند در یک همکاری صادقانه به تحقق هدفی خاص کمک کند، حضور داشته و گوشهای از کار را گرفته و حتی بدون چشمداشت و پابهپای بسیاری از مخاطبان کمپینهای جهانی، حضور فعالی از خود نشان داده است. مشکل دقیقا جایی بروز میکند که متولی یا حامی کمپین به جای ایفای نقش تسهیلگری و حمایت جنبی، بخشی از اهداف خود را روی تبلیغ برند خود متمرکز میکند و اینجاست که مخاطب احساس میکند کمپین مورد نظر نه با هدف حل مشکل و معضلی خاص که با هدف دستیابی به اهداف تبلیغاتی شرکت حامی به اجرا درآمده است.
از سوی دیگر تاکید روی این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است که نقطه قوت و مانور بسیاری از کمپینهای موفق، طرح و انتقال موضوع به نحوی به دور از نصیحت و تکرار مکررات قبلی و بیان موضوع به شیوهای همراه با جذابیت و ایجاد هیجان برای مخاطب است و این عامل نیز موضوعی است که متاسفانه در کمپینهای ایرانی چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که اجرای کمپینهایی از این دست در قالب طراحی و تدوین مجموعهای از فعالیتهای حوزه بازاریابی نمود پیدا میکند و طراحی مستقل یک کمپین اجتماعی بدون توجه به استفاده از سایر تکنیکها و ابزارهای بازاریابی موفقیت چندانی را در پی نخواهد داشت.