مگ ویتمن (Meg Whitman) مدیرعامل یکی از برجستهترین شرکتهای جهان یعنی HP (Hewlett-Packard)d است. HP در زمینه گسترش و تولید انبوه قطعات سختافزاری و نرمافزاری و سرویسهای وابسته به آن فعالیت دارد. ویتمن که پیش از این قصد داشت پزشک شود، در دانشگاه پرینستون (Princeton University) در رشته ریاضی و علوم به تحصیل پرداخت. با این وجود زمانی که در یکی از تابستانهای دوران تحصیلش به فروش تبلیغات برای یک مجله پرداخت، رشته تحصیلیاش را به اقتصاد تغییر داد و در سال 1977 مدرک کارشناسیاش را دریافت کرد. او سپس از مدرسه کسبوکار هاروارد مدرک MBA گرفت.
ویتمن راهی طولانی را تا رسیدن به HP طی کرده است. پیش از ورود به HP، او در شرکتهای معروفی از جمله کمپانی والت دیزنی(The Walt Disney Company) بهعنوان نایبرییس برنامههای استراتژیک فعالیت داشت. همچنین ویتمن در سال 1998 بهعنوان مدیرعامل به ایبی (eBay) پیوست، زمانی که این شرکت فقط 30 کارمند داشت. در طول دوره مدیریتش تعداد کارمندان این کمپانی به 15هزار نفر افزایش یافت و درآمد سالانهاش به 8 میلیارد دلار در سال 2008 رسید. ویتمن در ژانویه 2011 به هیاتمدیره HP پیوست و سپس مدیرعامل این شرکت شد.
همیشه با مشتریان شروع کنید
مدیران عامل مجبورند تصمیمات سخت بگیرند. ویتمن میگوید او سرانجام به این نتیجه رسیدکه با توجه به مشتریانش تصمیم بگیرد که کمپانی چه راهی را طی کند؛ با پرسیدن این پرسش که: «نیازهای مشتریان چیست؟» مدیران تمایل دارند به درون کمپانیشان نگاه کنند، زمانی که آنها باید به خارج از آن نگاه بیندازند.
ویتمن معتقد است زمانی که نیازها و خواستههای مشتریانتان را تشخیص دادید، قدم بعدیتان بهعنوان مدیرعامل تشخیص ساختار هزینههایتان است و پس از آن باید وارد مرحله عمل شوید. او همچنین معتقد است یک مدیر خوب باید در تمام مراحل همراه شرکتش و با کارکنانش در ارتباط باشد تا بتواند آینده آن را بسازد.
کامل بودن، دشمن به اندازه کافی خوب بودن است
ویتمن میگوید با سرعتی که امروزه تکنولوژی در حال گسترش است، کمپانیها فرصت ندارند تا 18 ماه زمان بگذارند برای اینکه مطمئن شوند تولیدشان کامل است تا آن را عرضه کنند. همین مسئله به یک چالش برای کمپانی، بهخصوص مهندسان تبدیل میشود تا جایی که آنها مایلند قبل از اینکه تولیدشان را عرضه کنند، آن را کامل کنند. گرچه HP سعی میکند با استفاده از «آزمون و تکرار» سرعت بیشتری به کارش برای ارائه تولیداتش به بازار ببخشد تا اینکه همیشه در جستوجوی تکامل محصولش باشد.
به جای نقطهضعفها روی نقاط قوت تمرکز کنید
وقتی که مدیری وارد یک شرکت جدید میشود، تمایل دارد که لیستی از هر نقطهضعفی که وجود دارد تهیه کرده و یک به یک شروع به اصلاح کردن آنها کند. ویتمن میگوید که سعی میکند خلاف این روش را در پیش بگیرد، به جای اینکه نقطهضعفها را اصلاح کند روی آنچه که شرکت را بزرگ کرده تمرکز میکند و آن را تقویت میکند. وقتی یک مدیراجرایی جدید کارش را در HP آغاز کرد ویتمن به او یک ماه فرصت داد تا «نقاط مثبت» شرکت را پیدا کند. نقاطی را پیدا کند که واقعا خوب کار میکنند و دیگران را تشویق کند تا بیشتر از آنچه که به خوبی انجام میدهند، انجام دهند.
کارکنانتان را درست انتخاب کنید
یکی از نخستین درسهایی که ویتمن آموخته است اهمیت داشتن افراد مناسب در شرکت است. البته این مسئله فراتر از داشتن صرفا کارکنان مناسب است، بلکه باید افراد مناسب، در مشاغل مناسب، در زمان مناسب و نگرش مناسب داشته باشید. ویتمن میگوید با این چالش بهخصوص در اچپی و ایبی مواجه بوده است. در هر کدام از این شرکتها، برخی مدیران ارشد با برنامههای کمپانی همخوانی نداشتند. ویتمن براساس اهداف و نیازهای کمپانی افراد را استخدام میکند. او هدفی را برای شرکت مشخص میکند، سپس افرادی را پیدا میکند که پیش از این اهداف را در سایر کمپانیها کامل کردهاند.