دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
آیا میزبانی المپیک از نظر اقتصادی با صرفه‌است؟

مهمانی میزبان کش

8 سال پیش ( 1394/11/29 )
 

المپیك، ‌وقتی كه پای جنبه‌ها اقتصادی در میان نباشد، جشنی بزرگ برای بشریت است. هیچ نوع رقابتی در تاریخ بشریت نمی‌تواند ادعا كند كه جوانمردانه‌تر از بازی‌های المپیك بوده است. رنگ، نژاد، قومیت، عقاید سیاسی و هر دستاورد ناپسندیده دیگر بشر، در المپیك جای خودش را به رقابت جوانمردانه، دوستی، كمك به همنوع و بالاتر از همه آنها صلح می‌دهد. اما مثل هر مهمانی بزرگی، تازه مشكلات بعد از اینكه مهمان‌ها رفتند خودشان را نشان می‌دهند.هیچ شهری در دنیای مدرن نمی‌تواند میزبان المپیك شود، مگر اینكه مشكلات اقتصادی آن را به جان بخرد. هزینه‌های برگزاری المپیك چنان بالا رفته كه حتی می‌تواند شهرهای بزرگ را به زانو درآورد.

المپیك پكن با چنان شكوه و عظمت بی‌سابقه‌ای برگزار شد كه در همان زمان برگزاری آن، لندن میزبان بعدی رقابت‌ها فروتنانه اعتراف كرد نمی‌تواند از نظر برگزاری رقابت‌ها، به پكن نزدیك شود. حالا اما مردم در پكن وقتی كه از کنار استادیوم باشكوه عملا بلااستفاده آشیانه پرنده – استادیوم اصلی المپیك 2008- عبور می‌كنند به این موضوع فكر می‌كنند المپیك مهم‌تر بوده است یا رفع آلودگی تاریخی شهرشان.

المپیك بعدی كه تابستان آینده در ریو برگزار می‌شود، از همین حالا یك ریسك بزرگ برای كمیته بین‌المللی المپیك و دولت برزیل است. هیچ كس انتظار ندارد همه چیز طبق برنامه پیش برود؛ كمیته برگزاری بازی‌ها از بازی‌ها عقب است، استادیوم‌ها آماده نشده‌اند و بالاتر از همه این ایرادها، با این سوال بزرگ از سوی شهروندان كشورشان مواجه است: در میانه این بحران اقتصادی، میزبانی المپیك اصلا چه معنایی دارد؟ سوال‌هایی از این دست از همین حالا در ژاپن به گوش می‌رسد.

توكیو چهار سال دیگر یعنی در سال 2020 برای دومین بار در تاریخ میزبان المپیك تابستانی خواهد شد اما این رقابت‌ها همین حالا هم چالش‌های اقتصادی و حتی سیاسی‌ای را در كشور آفتاب تابان ایجاد كرده است.چیزی كه در ابتدا قرار بود یك جشن بزرگ برای بشریت و یك گردهمایی برای پاسداشت ارزش‌های انسانی باشد، ‌حالا به‌صورت بالقوه به یك بحران اقتصادی تبدیل شده است كه شهرهای بزرگ را یكی بعد از دیگری درمی‌نوردد و از آنها یك زمین سوخته باقی می‌گذارد.

براساس تحقیق مفصلی كه در مدرسه تجارت دانشگاه آكسفورد برگزار شده، در نیم قرن اخیر هیچ استثنایی در كار نبوده و همه المپیك‌هایی كه در این مدت برگزار شده‌اند. از نظر اقتصادی به صرفه نبوده‌اند در تحقیق دانشگاه آكسفورد به این موضوع اشاره شده است كه هزینه‌های هنگفت ناگزیر برای بهبود و ساخت اماكن ورزشی و همین‌طور زیرساخت‌های شهری، بیش از اندازه برای هر كشوری بزرگ است.

در این تحقیق همه المپیك‌ها از سال 1968 به بعد بررسی شده‌اند و محققان در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند كه برگزاری این رقابت‌ها به‌صورت میانگین 3.6میلیارد دلار هزینه داشته. اما بعد همه چیز به یك باره اوج گرفت و هزینه دو المپیك بعدی به‌صورت میانگین 16.2میلیارد دلار شد. این اما پایان كار نیست.در این تحقیق به این موضوع اشاره شده كه نسبت هزینه‌ها به بودجه در نظر گرفته شده در تمام المپیك‌ها به‌صورت میانگین 167 درصد بوده است.

این گزارش به خوبی نشان می‌دهد كه چرا كشورها و در واقع شهرهای بیشتری قید برگزاری چنین مهمانی پرخرجی را می‌زنند. شهردار بارسلونا برای نمونه، وقتی كه قرار شد این شهر و نه دولت برگزاركننده رقابت‌ها باشد، حاضر نشد نامه رسمی كمیته المپیك این كشور را برای حضور در رقابت انتخاباتی المپیك 2024 امضا كند. پشت آن هیاهو و هیجان ورزشكاران و هواداران، بدهی‌های سنگین، عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و ورشكستی‌های شهرداری‌ها قرار دارد.  المپیك چنان با عظمت است كه این بحران‌های اقتصادی سایه‌ای روی برگزاری آن نیندازند اما برای برگزاری، به یك میزبان واقعا سفره‌دار نیاز دارد.

***

3.6 میلیارد دلار

میانگین هزینه برگزاری المپیک از سال 1968

***

167 درصد

نسبت هزینه به بودجه برگزاری المپیک در نیم‌قرن گذشته

برچسب ها : کافه مدیران
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5KcC3SOg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه