دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
جور چند دهه ضعف نظارت در یک دوره

مصاف بانک مرکزی با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز

9 سال پیش ( 1393/12/17 )
پدیدآورنده : نسیم نجفی  

وجود موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز با وجود محدودیت‌های اعمال شده همچنان یکی از چالش‌های جدی بازار پولی و مالی کشور است. به گزارش «فرصت امروز» بانک مرکزی در دوره ولی‌الله‌سیف در حالی بازار پولی و مالی را تحویل گرفت که با یک بلبشوی تمام عیار در این بازار مواجه بود؛ بلبشویی که حاصل ضعف نظارت رؤسای بانک‌های مرکزی در دوره‌های پیشین بود. فعالیت هزاران موسسه و صندوق غیر‌مجازی که در حیطه عدم نظارت پذیری، نظم حاکم بر بازار پولی و مالی کشور را به چالش کشیده بودند.

صندوق‌هایی که موسسه شدند

فرشاد قربانی، کارشناس اقتصادی در این باره می‌گوید: ماجرای موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز از نقاط ضعف قوانین ما آغاز شد. در شکل اولیه آن برخی از این موسسات از صندوق‌های کوچک محلی و مساجد شروع شدند که هدف آنها کارهای عام‌المنفعه و پرداخت تسهیلات کوچک با بهره صفر‌درصد بود اما رفته‌رفته برخی از این صندوق‌ها با اخذ سود در قبال تسهیلات اعطایی و جذب سپرده‌ها با نرخ سودهای جذاب شروع به سودسازی کردند و در دهه 70 بدل به موسساتی ریشه‌دار اما بی‌هویتی شدند؛ بی‌هویت به دلیل آنکه مجوزهای لازم برای فعالیت را نداشتند. در اینجا بود که این موسسات توانستند با استفاده از خلأهای قانونی مجوز لازم را از نهادهایی مانند وزارت کار در قالب صندوق‌های تعاونی بگیرند.

وی افزود: با اخذ این مجوزها که معلوم نیست براساس چه ضوابطی این‌گونه در سطح وسیع صادر شده است، موسسات مالی و اعتباری توانستند به شکل آزادانه‌ای اقدام به گسترش شعب خود کنند و در سطح وسیعی سپرده جمع‌آوری کنند. این موسسات توانستند با منابع مالی گرد آمده به بازارهای دلالی مثل بازار مسکن، بازار ارز و خودرو و طلا ورود کرده و سودهای خوبی را کسب کنند.

این کارشناس تاکید کرد: در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که این تعداد موسسه خارج از حیطه و نظارت بانک مرکزی آن کشور به فعالیت بپردازند. این بلبشوی بازار پولی و مالی بدون شک تورم‌زاست. در واقع بخش مهمی از نقدینگی این بازار در اختیار موسساتی قرار گرفته که به هیچ نهاد یا سازمانی پاسخگو نیستند و با این مقدار نقدینگی به هر شکلی که بخواهند در بازارهای موازی ورود می‌کنند.

سیلاب نقدینگی

سیروس کرمی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار پولی و مالی ما ظرفیت این تعداد بانک و موسسه مالی و اعتباری را دارد، گفت: روند افزایش نقدینگی در کشور طی دهه‌های 70 تا 90 هجومی بوده است. طی بیش از دو دهه ماشین‌های چاپ پول در ایران با سرعتی زیاد به کار افتادند و سیل نقدینگی در بازار پولی و مالی کشور تزریق شد. برآوردها نشان می‌دهد در سال 77 میزان نقدینگی حدود 17 هزار میلیارد تومان بوده که در سال 93 به حدود 684 هزار میلیارد تومان رسیده است. این میزان نقدینگی شبیه این است که شما حجمی به اندازه یک نخود را آنقدر باد کنید که به اندازه یک توپ فوتبال شود. طبیعی است که چنین بازاری به هم می‌ریزد.

وی افزود: رشد نقدینگی باید مانند جریان آرام یک رود باشد که پاسخگوی نیازهای بازار باشد، وقتی تبدیل به سیلاب شد همه چیز را خراب می‌کند. در دوره دولت دهم ما با رشد سیلاب‌وار نقدینگی روبه‌رو شدیم. دولت برای پاسخگویی به نیازهایش در جریان هدفمندی یارانه‌ها اقدام به چاپ پول در سطح وسیع کرد و به همین خاطر ما رشد قیمت‌ها را در سال‌های 90 و 91 تجربه کردیم. در چنین وضعیتی ما هر چقدر هم که بانک یا موسسه مالی و اعتباری داشته باشیم باز هم بازار کشش دارد. یک موسسه را می‌توان با 2 هزار میلیارد تومان اداره کرد. 2 هزار میلیارد تومان برای بسیاری از سازمان‌های ما که پشت سر این موسسات مالی و اعتباری هستند رقم قابل توجهی نیست و به‌راحتی می‌توانند آن را تامین کنند.

این کارشناس تاکید کرد: ارزیابی من از عملکرد بانک مرکزی در نظارت‌پذیر کردن این موسسات مثبت است. بانک مرکزی از یک‌سو موسسات مالی و اعتباری را تحت فشار شدید قرار داده است که مجوزهای لازم را بگیرند؛ کسب مجوز به معنی داشتن حداقلی از سرمایه و پذیرفتن سازوکارهای نظارت‌پذیری از سوی دیگر نیز لیست موسسات غیر‌مجاز را اعلام کرده که شروع به آگاهی‌بخشی به مردم در این باره کرده است. این موضوع باعث می‌شود. حجم سپرده‌گذاری موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

وی اظهار کرد: البته این روش زمانبر است و نمی‌توان امیدوار بود در مدت زمان کوتاهی اثرات خود را در بازار پولی و مالی نشان دهد. برای اثربخشی بهتر این روش‌ها باید مرحله برخورد جدی با این موسسات هم پیاده شود. وقتی بانک مرکزی به همه موسسات اجازه اخذ مجوز داده است و باز هم کسانی نتوانسته‌اند مجوز بگیرند دیگر بهانه‌ای برای ادامه فعالیت آنها نمی‌ماند. از سوی دیگر کسانی که با وجود این حجم از اطلاع‌رسانی در مورد موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز باز در این‌گونه موسسات سپرده‌گذاری می‌کنند در صورت برخورد بانک مرکزی و جمع‌آوری این موسسات، خودشان مسئول پولشان هستند و باید تبعات آن را هم بپذیرند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6iTOFJMh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
م :
9 سال پیش
باسلام اقدام بانک مرکزی جهت کنترل بازار پولی کشور کار شایسته ای است اما این مطلب که (از سوی دیگر کسانی که با وجود این حجم از اطلاع‌رسانی در مورد موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز باز در این‌گونه موسسات سپرده‌گذاری می‌کنند در صورت برخورد بانک مرکزی و جمع‌آوری این موسسات، خودشان مسئول پولشان هستند و باید تبعات آن را هم بپذیرند.) در پایان مطلب فوق آمده بیانگر این مطلب است که مردم بی اهمیت می باشند البته از دید بانک مرکزی لازم به توضیح است جناب آقای سیف این مردم هستند که پشتوانه دولت می باشند و نمی توان به این قدرت بزرگ گفت که به ما ( بانک مرکزی) ربطی ندارد البته همین مردم از مدیران و مقامات دولتی انتظار حمایت دارند ... نمی توان گفت که دولت قبلی هر کاری که کرده به دولت جدید مربوط نیست چراکه همین مردمی که به دولت جدید رای دادند این جواب را قبول ندارند پس در جهت حفظ منابع مالی و سرمایه های مردم که بزرگترین وظیفه بانک مرکزی دست به کار شوید نه کنار بکشید ان شاالله خدا پشت و پناهتان باشند
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه