ارتباط نزدیک با مشتری، راهکار اساسی و مورد نیاز تمامی کسب و کارهاست. با این حال این اقدام همواره هوشمندانه نبوده و حتی ممکن است نتایج دور از انتظار و ناخوشایندی به همراه داشته باشد. در همین راستا بهتر است مشتری را حداقل قبل از اقدام به نزدیک کردن به خود، به بهترین شکل درک کرده و شرایطی را مهیا سازیم تا در راستای سیاست ها و خواسته های خود رضایت بیشتر آنان را به دست آوریم.
امروزه بیشتر شرکت ها در تلاش برای ارتقای جایگاه مشتری جهت ارتباط بهتر با آنان هستند. در موارد متعدد افرادی که در یک حرفه فعالیت می کنند سلایق نسبتا یکسانی دارند.برای مثال فردی که در بوتیک کار می کند به مسائل مرتبط با مد و فشن علاقه بیشتری نشان می دهد، موزیسین ها در پی موارد مرتبط با حرفه خود و آشپزها نیز بدون شک به سمت مواد غذایی و موارد مرتبط با آن گرایش خواهند داشت. با ذکر تمامی موارد گفته شده به این نتیجه می رسیم که چگونه می شود علایق خود را به عنوان مثال در جایگاه یک فروشنده کتاب به مشتریان مان نیز انتقال دهیم و آنان را به سمت خود بکشانیم.
ایده
Tim Waterstone نخستین فروشگاه خود را در سال 1982 افتتاح کرد. درست در زمانی که از کار خود اخراج شده بود و نیاز به شغل جدیدی داشت. در ابتدا او کتاب های مورد علاقه خود را (آن دسته که بیشتر احتمال می داد مورد توجه قرار گیرد) در معرض دید عموم قرار می داد، اما علت شهرت وی این کار نبود بلکه نوآوری فوق العاده او در ایجاد محیطی در مغازه خود برای آن دسته از مشتریان که مایل به مطالعه کتاب مدنظر خود بودند، است. این کار باعث شد تا افراد فرصت خواندن صفحاتی از کتاب را در محیط آرام و با خیالی آسوده داشته باشند و بتوانند نسبت به خرید خود اطمینان لازم را کسب کنند.
مطالعه بخش هایی از کتاب باعث می شد تا افراد عاشق آن کتاب شده و علاقه مند به خواندن ادامه آن شوند و همین امر در نهایت آنها را مجبور به خرید آن می کرد.
البته این تنها مزیت این خلاقیت فوق العاده نبود و محیط ایجاد شده فرصتی مناسب جهت تبادل اطلاعات، نقد کتاب و صحبت مشتریان درباره کتاب ها و نویسنده های مورد علاقه شان بود که مورد استقبال بی نظیری قرار گرفت و روزهای پر مشتری ای را برای این مغازه تازه کار رقم زد.
همین امر مقدمه ایجاد وب سایتی جهت تعامل بیشتر و گسترش حوزه فعالیت این مغازه توسط صاحب آن Tim Waterstone شد. در واقع احداث سایت، گام بلند دیگری برای ارتباط بهتر با مشتریان بود.
با این کار افراد بیشتری با این مغازه آشنا شدند که باعث شهرت هرچه بیشتر مغازه شد. همچنین افرادی که وارد سایت شوند این امکان را در اختیار دارند که به جست و جوی کتاب های موجود در مغازه پرداخته و حتی چند صفحه اول کتاب مدنظر خود را به صورت رایگان مطالعه کنند و نظرات و سوالات خود را نیز از سایر مشتریان و کاربران سایت به اشتراک بگذارند.
همین خلاقیت موجب موفقیت فوق العاده فروشگاه مذکور شد. این موهبت بدون همکاری فوق العاده مشتریان آن ممکن نبود. علت این سطح بالای همکاری بی تردید علاقه افراد در به اشتراک گذاری علایق و دانش خود است تیم با علم به این موضوع از این علاقه به بهترین شکل در کسب و کار خود سود برد.
آنچه باید در عمل انجام دهید
- علت و هدف اصلی ورود خود به عرصه کاری مدنظر را بیابید.
- به مشتریان خود بیندیشید، آیا سلیقه های یکسانی می توانید بین خودتان بیابید؟
- اقدامی جدی در جهت ارتقای سطح علایق مشتریان و کمک به ایجاد اشتیاق آنان صورت دهید.
- ارتباط بیشتر مشتری با شما کافی نیست بلکه آنان با کارکنان شما نیز باید در ارتباط باشند.