فروش محصولات فصلی همواره چالشهای بسیاری به همراه داشته و اغلب گردانندگان چنین کسبوکارهایی، به داشتن درآمد در ماههای معدودی از سال بسنده میکنند؛ این در حالی است که با بهکارگیری برخی ترفندها شما میتوانید گردش مالی خود را در تمام سال تضمین کنید.
اگر میخواهید بعد از تمام شدن فصل اصلی فروش محصولات تان، همچنان درآمد خود را حفظ کنید، لازم است خلاقیت به خرج داده، نیازمندیهای جدید مشتریان تان را شناسایی کرده و ایدههای تازهای را به آزمایش بگذارید. صرفنظر از آنکه شما در چه صنعتی فعالیت میکنید، احتمالا زمانی این سوال به ذهن تان رسیده که چگونه میتوانم توجه مشتریانم را در زمانهایی خارج از زمان اوج فروش، جلب کرده و به این ترتیب فروش خود را در تمام سال حفظ کنم؟ در ادامه چند ترفند برای شروع کار معرفی میشود.
از ارائه خدمات و محصولات جانبی غافل نشوید
یکی از واضحترین راهها برای کسب درآمد در فصلهایی غیر از فصل اصلی فروش، در نظر گرفتن محصولات و خدماتی است که نیازهای مشتریان تان را در دیگر فصلها پوشش میدهد. حوزهای مرتبط با حوزه فعالیت خود در فصلهای دیگر پیدا کنید. برای نمونه یکی از شرکتهای فروش ماشین برفروب را در نظر بگیرید که فروش محصولاتش تنها محدود به ماههایی میشود که در آنها احتمال بارش برف سنگین، بیشتر است. در صورتیکه این کمپانی در کنار فروش ماشین برفروب، به تولید محصولات ضدیخ نیز بپردازد، میتواند دوره فروش محصولات خود را تا حدی گسترش داده و نه تنها در فصل زمستان بلکه در پاییز هم انتظار کسب درآمد بالا داشته باشد. ارائه خدمات نیز میتواند ناجی شما در فصلهای کمدرآمد باشد. اگر شما فروشنده تجهیزاتی هستید که فروش آنها محدود به یک فصل خاص میشود، ارائه خدمات پس از فروش و قطعات آن دستگاه نیز میتواند تا حدی کسبوکار شما را در دیگر فصلهای سال زنده نگه دارد. به طور کلی توسعه یک محصول یا خدمت جانبی، راهحلی بسیار موثر برای داشتن کسبوکاری پایدار در طی سال است.
برای راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی تا شروع فصل فروش صبر نکنید
یکی از اشتباهاتی که اغلب فروشندگان محصولات فصلی در ابتدای ورود خود به بازار مرتکب میشوند آن است که برای شروع تبلیغات برای محصول خود، دیر اقدام میکنند. بهترین زمان برای شروع تبلیغات گسترده برای محصول فصلی شما، چندماه پیش از شروع فصل آن است. بهعنوان مثال اگر شما یک تولیدکننده محصولات گرمایشی هستید، میتوانید از شهریورماه در تدارک ایجاد یک کمپین تبلیغاتی برای خود باشید. این کار باعث میشود مشتریان بیشتری را پوشش داده و احتمال فروش خود را بالا ببرید.
منابع موجود را مجددا مورد بازنگری قرار دهید
یکی از اقتصادیترین راهها برای حفظ فروش در تمام سال، توجه بیشتر به منابعی است که درحالحاضر در اختیار دارید. لیستی از مهارتها، تجهیزات و دیگر منابع در دسترس خود تهیه و برای شناسایی نیازمندیهای بازار هدف خود در طول زمانهای خارج از اوج فروش، جلسات توفان ذهنی در بین اعضای گروه برپا کنید. سپس به دنبال راههایی برای استفاده از منابع موجود در جهت رفع نیازمندیهای شناسایی شده باشید.
پیشنهادهای خود را بهصورت دورهای تغییر دهید
برای مثال اگر شما محصول یا خدمتی را به فروش میرسانید که عمده مشتریان آن را افرادی تشکیل میدهند که به دنبال خرید هدیه برای ایام تعطیلات نوروز هستند، باید به دنبال راهکار بازاریابی خلاقانهای باشید تا به کمک آن مشتریان را ترغیب به خرید خارج از فصل تعطیلات کنید. خلاقیت و نوآوری در ارائه پیشنهادهایی متناسب با برخی ایام دیگر مانند شب یلدا، اعیاد مذهبی، تولدها، سالگردها و غیره میتواند کسبوکار شما را بهشدت رونق بخشد.
در هیچ موقعیتی از سال از بازاریابی آنلاین غافل نشوید صرفنظر از آنکه در فصل فروش محصول تان قرار دارید یا نه، لازم است شما به فعالیت خود در وبسایتها و شبکههای اجتماعی ادامه دهید. این کار به شما کمک میکند روابط خود را با مشتریان در تمام سال حفظ کنید. با استفاده از فعالیتهای آنلاین میتوانید مشتریان تان را در تمام سال به دنبال کردن فعالیتهای تان ترغیب کنید. اطلاعرسانی برای معرفی محصولات جدید که به دنبال رفع نیازهای شناساییشده از طرف مشتریان در گامهای قبل توسعهیافتهاند، میتواند برند شما را در تمام سال در ذهن مشتریان یادآور شده و به شکلگیری روابطی پایدار با مشتریان تان منجر شود.
پیشنهادهای تشویقی ارائه بدهید
در فصلهایی که تقاضا برای محصولات تان کاهش پیدا میکند، به دنبال ارائه پیشنهادهای تشویقی باشید. ارائه پیشنهادهای تشویقی از قبیل تخفیف در زمانهای خارج از اوج فروش نیز میتواند در این راه تا حد زیادی به کمک شما بیاید. در این خصوص باید توجه داشته باشید که ارائه تخفیف نباید به نحوی باشد که مشتری بتواند از پیش آن را حدس بزند. مکانیزم قیمتگذاری فصلی خود را به نحوی تعیین کنید که برای مشتریان تان قابل پیشبینی نباشد. یکی دیگر از پیشنهادهای تشویقی در این خصوص میتواند حمل رایگان محصول تا در خانه در زمانهایی که با کاهش تقاضا مواجه میشوید باشد. ارائه تخفیفی معقول به همراه ارسال رایگان محصول میتواند بسیاری از مشتریان تان را به خرید محصول در خارج از زمان اوج تقاضا متقاعد کرده و به این ترتیب کسبوکار شما را در تمام سال رونق دهد.
فروش ضربدری را فراموش نکنید
در کسبوکارهای فصلی میتوانید استفاده از تکنیک فروش ضربدری (فروش ضمنی) را بهعنوان یک گزینه پیشرو، مورد بررسی قرار دهید. تکنیک فروش ضمنی یا فروش ضربدری، یکی از تکنیکهای پرکاربرد بازاریابی است که در آن زمانی که مشتری دریافت یک خدمت یا محصول خاص را درخواست میکند، سایر خدمات یا کالاهایی که مورد درخواست او نبوده نیز به وی پیشنهاد میشود تا در صورت نیاز نسبت به خرید آنها هم اقدام کند. حتی اگر کسبوکار شما بهگونهای نیست که چنین امکانی را برایتان فراهم آورد، میتوانید با سایر فروشندگان محصولات مشابه در حوزه فعالیتتان وارد مذاکره شده و از آنها بخواهید این کار را برایتان انجام دهند.
محصول فصلی را در همه فصول ارائه بدهید
در کسبوکارهای فصلی باید امکان ارائه محصول فصلی در خارج از فصل اوج فروش به همراه دیگر محصولات را در قالب فروش بستهای موردنظر قرار داد. در این روش شما محصول فصلی خود را که تقاضا برای آن پایین آمده به همراه یک یا چند محصول پرتقاضای دیگر در یک بسته قرار داده و قیمتگذاری بسته محصولات را بهگونهای مدیریت کنید که مقدار پیشنهادی از مجموع قیمت تکتک محصولات پایینتر بوده و مشتری را به خرید بسته پیشنهادی ترغیب کند. شما حتی میتوانید با دیگر شرکتها وارد مذاکره شوید و طی قراردادی از آنها بخواهید محصول شما را در کنار محصول خود به فروش برسانند و در مقابل درصدی از سودتان را با آنها شریک شوید. بعد از تمام شدن فصل اوج فروش، کار اصلی شما تمام نشده است. به جای دست روی دست گذاشتن و منتظر ماندن بهتر است زیرکانه از زمانی که در اختیار دارید استفاده کنید و با بهرهگیری از یک کمپین بازاریابی خلاق، پایههای کسبوکار خود را تقویت و برای فصل بعدی آماده شوید.