پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ثبات قوانین و مدت‌زمان حاکمیت قوانین بر صنایع کشور مهم‌ترین پرسشی است که سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران مطرح می‌کنند. بر این اساس حل ابهامات سنگ آهنی‌ها پس از رفع ابهامات پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند فاز جدیدی از ثبات قوانین در ایران را به نمایش گذارد. با وجود فعالیت 165 واحد معدنی کوچک و بزرگ سنگ‌آهن در کشور، دو معدن چادرملوی یزد و گل‌گهر سیرجان از جمله معادنی هستند که در شرایط کاهش قیمت‌ها و رکود در بازار و در نهایت عدم سودآوری معادن کوچک در کشور همچنان فعالیت می‌کنند. انتظار می‌رفت که با تغییر سیاست‌های اقتصادی، رونق موجود در این صنعت که باوجود شرایط رکود تورمی در کشور و حتی بحران بازارهای بین‌المللی، همچنان سرپا بود را دوچندان کند. ظرفیت‌های بالای بخش معدن مسئله‌ای است که دولت را بر آن داشت تا از این صنعت به‌عنوان جایگزین نفت برای تامین نیازهای کشور بهره ببرد. 

بر این اساس درحالی دولت به تعیین حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از شرکت‌های فعال دراین صنعت پرداخته است که سیاست‌های حمایتی در سایر کشورها از این صنایع، همواره مبنی بر کاهش بهره مالکانه یا مالیات شرکت‌های معدنی بوده است. عواملی چون کاهش قیمت‌های جهانی، افزایش ضریب باطله‌برداری و شرایط استخراج (استخراج روباز یا زیرزمینی) با قیمت‌های تمام شده و ویژگی‌های متنوع و متفاوت معادن در اقصی نقاط جهان، بهره مالکانه را با کاهش و تغییر مواجه می‌سازد، اما در کشور ما تعیین بهره مالکانه بدون توجه به این مسائل صورت می‌پذیرد.

با توجه به اینکه ذخایر قطعی سنگ‌آهن حدود 170 میلیارد تن برآورد می‌شود، ایران با داشتن 2.5 میلیارد تن ذخیره قطعی (موجود) سنگ‌آهن، حدود 1.4درصد ذخیره جهان را در اختیار دارد، بر این اساس از نظر ذخایر قطعی سنگ‌آهن در رتبه یازدهم جهانی قرار دارد. در این راستا با توجه به برآورد تولید حدود 42میلیون تنی سالانه سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره در کشور، طرح‌های هفت‌گانه فولاد استانی راه‌اندازی شد که در راستای اجرای این طرح‌ها، مصرف سنگ‌آهن نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به سند چشم‌انداز فولاد در کشور، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش سنگ‌آهن کشور صورت گرفته است که بر این اساس انتظار می‌رود دولت و مجلس حمایت‌های ویژه‌ای از صنایع سنگ آهنی کنند و با تصمیمات خود سرمایه‌گذاری‌های جدید را تشویق کنند.

* مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر

منبع : ایرنا
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7ijxXPBm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه