پرسش: کسبوکاری را در حوزه تولید موادغذایی مدیریت میکنم. پس از مشورت با کارشناسان به این نتیجه رسیدهام که محصولات شرکت را با نشانهای تجاری مختلف به بازار عرضه کنم. در این زمینه چه توصیههایی برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: هر شرکتی میتواند تعداد زیادی نام تجاری را برای یک گروه از محصولات عرضه کند و این مسئله در میان کسبوکارهای بزرگ رواج دارد. در این شرایط هر نام تجاری باید مدیر خود را داشته باشد که مسئولیت همه فعالیتهای بازاریابی مرتبط با آن را داراست. هر مدیری که انتخاب میکنید، باید مواردی نظیر جایگاه یابی، شناسایی بازارهای هدف، تحقیقات بازار، توزیع، ترفیع، فروش، بستهبندی و هر مسئله مرتبط با محصول تحت نظر خود را مدیریت کند.
با وجود رعایت استقلال بخشهای مختلف بد نیست بدانید که برخی شرکتهای بزرگ دنیا در حال تغییر نحوه واگذاری مسئولیتها هستند. بهعنوان مثال، مدیران پروکتر اند گمبل که صاحب برندهای صابون بونس، داونی، فبرز، تاید و. . . است، در حال حاضر تعدادی مشاور داخلی را برای برقراری ارتباط میان بخشهای مختلف استخدام کردهاند. برخی برندهای دیگر هم ترجیح میدهند که تیمهای فراوظیفهای را به کار بگیرند که مسئولیت کامل همه خرده فروشها و خطوط محصولات را برعهده دارند. با این حال مدیران نامهای تجاری همچنان وظیفه جایگاه یابی و بهبود ارزشهای برند را بر عهده دارند.
در نظر داشته باشید که سیستم مدیریت نامهای تجاری ماهیتا عاری از مشکل نیست و مدیران مارکها ممکن است با عملکرد مستقل از یکدیگر و گاهی در رقابت با هم، به دنبال افزایش فروش کوتاهمدت مارک خود باشند. در این شرایط شما بهعنوان مدیر کسبوکار باید بر فعالیت مدیران زیردست خود نظارت کامل داشته باشید و موارد مشکوک را شناسایی کنید.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.