پرسش: چندسال است که بهعنوان مدیر فعالیت میکنم و در این مدت اصلیترین چالش من مدیریت انتظارات متضاد کارمندان و زیردستانم بوده است. برای راضی نگه داشتن کارمندان و کنترل جو شرکت چه توصیهای برای من دارید؟
پاسخ کارشناس؛ دکتر میثم شفیعی:
تضاد زمانی شکل میگیرد که سازمان گوناگونی جهت داشته باشد، مانند یک مسابقه طنابکشی که هر فردی طناب را به سمتی میکشد. اگر این کسبوکار میخواهد این تضاد سازمانی را برطرف و یک همسویی ایجاد کند، حتما باید در فرآیند مدیریتی خود یک رویکرد استراتژیک و هدفمدار را درنظر بگیرد و فرآیند استراتژیک را به کارمندان خود منتقل کند. یعنی مدیر سازمان به همراه کارمندانش به یک منظره نگاه کرده و هر کدام نیز سهم خود را از آن منظره تعیین کنند.
این همان کاری است که شرکت تویوتا انجام میدهد. این شرکت هنگام تولید یک ماشین طرح خودرو و ایده تولید را آماده و نیروهای خود را خبردار و خودرو را معرفی میکند و از آنها میخواهد که نقش خود را در راستای تولید این خودرو به خوبی ایفا کنند.
به نظرم مدیر این کسب وکار باید برای کنترل جو بهگونهای کارمندان را هماهنگ کند که در هیچ نقطهای عملکرد فردی با فرد دیگر دچار اختلال نشود. کارمندان زمانی دچار انتظارات متضاد میشوند که باورهای متضاد داشته باشند، یعنی کارمندی به منظور کسب درآمد بیشتر و دیگری به نیت خدمت به سازمان در محل کار خود حاضر و همین موضوع باعث تضاد در سازمان میشود. اگر کارمندان نقشهای خود را پیدا کنند، در این حال میتوان تضادها را مدیریت یا حداقل تضاد را جهتدار کرد. همسوسازی برای رفع تضاد با جلب رضایت کارمندان به نظرم بهترین پیشنهاد برای این شرکت است.
در این راستا نبود اهداف شاد و انگیزشی در سازمانهای داخلی یکی از مشکلات اساسی در این زمینه محسوب میشود. در چنین سازمانی افراد دچار روزمرگی میشوند. بر این اساس احساس رضایت افراد کمتر میشود. در حالی که اگر سازمانها اهدافشان را چالشی در نظر بگیرند و کارمندان را پرانگیزه کنند و پاداش خوبی به آنها بدهند، شاخص رضایت را در سازمان بالاتر خواهد برد.
سازمانها باید مراقب باشند کارمندان دچار روزمرگی نشده و کارها برای آنها تکراری نشود. چنین کارمندانی معمولا به سمت گمانهزنی و شایعه منحرف میشوند. بهترین راهکار برای چنین مواقعی این است که کار سازمان از کارمندان جلوتر باشد، بهگونهای که کارمندان هرچقدر بدوند به کار نرسند. اگر سازمانها این کار را انجام دهند، طبیعتا جو کنترل میشود و کارمندان با انگیزه بیشتری کار خواهند کرد.