آیا میدانستید مدیرانی که برای خود سیستم اعتقادی و ارزشی دارند، در انگیزش نیروهایشان و در مواجهه با شرایطی که عدم قطعیت در آن وجود دارد، به مراتب بهتر از سایرین عمل میکنند. عدم قطعیت بخش قابل توجهی از انرژی ذهنی فرد را میگیرد و بهرهوری او را پایین میآورد. اقتدار یکی از ویژگیهای این دسته از مدیران است. کارکنان قبل از اینکه تصمیم بگیرند نیروهای وفادار مدیرشان باشند یا دائم از او خرده بگیرند باید اقتدار او را بپذیرند.
آنها باید به شجاعت مدیر خود ایمان بیاورند و مطمئن شوند او در شرایط سخت قادر است تصمیمات مهم بگیرد و از تصمیمش دفاع کند. خیلی از مدیران رفتار سلطهجویانه، کنترلی و سختگیرانه را با اقتدار اشتباه میگیرند. آنها فکر میکنند سختگیریهای بیمورد و ایجاد حس رعب و وحشت در دل کارکنان باعث وفادار شدن هرچه بیشتر آنها میشود.
به این دسته از مدیران باید یادآوری کرد که اقتدار چیزی نیست که آن را به نیروهایمان تحمیل کنیم.اقتدار یعنی حفظ کردن صلابت خود و نیروها زمانی که شرایط رو به سختی میگراید. اقتدار یعنی رفتار مدیر به شکلی باشد که کارکنان با وجود او از هیچ مانعی هراس نداشته باشند.