نام مغازه شما خرازی است؟ این به آن معنا است كه انبوهی دكمه و كش و روبان و وسایل تزئینی لباس و... را در مغازه موجود دارید و مخاطبان تان نیز اغلب بانوانی هستند كه قصد دارند كارهای كوچك روزمره شان را راه بیندازند. در شغل خرازی شما با مشتریانی روبه رو هستید كه دستی در كار خیاطی دارند.
به عنوان مثال برای تعمیر لباس های شان به وسایلی نیاز پیدا کرده و مجبور شده اند راهی مغازه شما شوند. شما با چیدمانی دقیق می توانید بسیاری از كالاهای تان را در سبد خرید مشتریان تان جا دهید.
در این گزارش می خواهیم ریزه كاری هایی را برای تان شرح دهیم كه مشتریان شما را چند برابر می کند؛ ریزه كاری هایی كه اگر به آن توجه كنید می توانید از افراد انگشت شماری باشید كه در این حوزه چنین شرایطی را اجرا كرده اید. اگر آمادگی این را دارید كه پاسخگوی نیاز مشتریان زیادی باشید ادامه گزارش را بخوانید.
یك؛ از طلافروش ها الهام بگیرید
فكر كنید یك طلافروشی را اداره می كنید. دكمه های شما در حكم جواهرات گرانبهایی هستند كه باید به مشتریان تان عرضه كنید. ویترین های طلافروشی ها را ببینید. دكمه ها را به همین شكل در ویترین بچینید تا مشتری شما قدرت انتخاب داشته باشد. در این حالت می توانید بسیاری از رهگذران را جلوی مغازه خود میخكوب كنید. آنها می ایستند و دكمه های زیبای شما را تماشا می كنند. شاید هوس كردند كه حتی چند دكمه ای برای لباس هایی كه در كمد دارند نیز خریداری كنند.
این روزها دكمه های زیبایی به بازار آمده است. دكمه هایی كه در حقیقت حكم یك اثر هنری را دارند. این دكمه ها برای لباس های كودكان نیز بسیار مناسب هستند. می توانید با نمایش این دكمه ها در ویترین توجه هر بیننده ای را به این محصولات جلب كنید. دكمه مهم ترین ابزار كار شماست .
همچنین شما انبوهی كش و روبان و نوارهای زیبا در مغازه خود دارید. اگر انواع كش ها را با قرقره روی میزتان قرار دهید، زیبایی اش توجه مشتریان را جلب نخواهد كرد. لازم است برای این بخش نیز فكری كنید. باز هم ویترین طلافروشی ها می تواند الگوی كار شما باشد. دستبندها را دیده اید كه چگونه در ویترین طلا فروشی ها خودنمایی می كنند؟
باید كش ها و روبان ها را به عنوان دستبندهایی در نظر بگیرید كه خریدارانش آنها را متری می خرند . این وسایل هم می توانند در ویترین كنار دكمه ها جای بگیرند كه گیرایی ویترین تان را دوچندان كنند و هم می توانند از سقف مغازه شما آویزان باشند. البته باید فضا را طوری تعبیه كنید كه مشتری بتواند در دستانش این كش ها و روبان ها و نوارها را لمس كند در غیر این صورت چندان رغبتی به خرید نشان نخواهد داد.
دو؛ منظم باشید
نظم، اسم رمز مغازه شماست. شما انبوهی وسیله ریز و درشت را به فروش می رسانید. از دكمه گرفته تا نخ و سوزن و جعبه نخ و سوزن و. . . همه اینها را باید طوری به نمایش بگذارید كه مشتری بتواند تك تك آنها را برانداز كند. شاید كسی كه برای خریدن دكمه راهی مغازه شما شده است، مبهوت چینشی شود كه به كار بسته اید و یك جعبه نخ و سوزن از شما خریداری كند. این اتفاق دور از دسترس نیست. اگر حواس تان را متمركز كنید و نظم را در نظر داشته باشید و همچنین طوری وسایل تان را بچینید تا همه چیز قابل رویت باشد می تواند هر روز به تعداد مشتریان شما بیفزاید.
سه؛ از وسایل تجملاتی غافل نشوید
وسایل تزئینی لباس باید به صورت متنوع در مغازه شما یافت شود؛ انواع برچسب، انواع گل برای روی لباس، گل سر، تل، انواع لوازم خیاطی، انواع لوازم گل آرایی، انواع لوازم تزئین و غیره. حتی فهرست كردن كالاهای شما نیز كاری سخت است پس باید حواس تان را جمع كنید تا همان طور كه در فهرست كردن برخی كالاها از قلم می افتد، در چینش مغازه از قلم نیفتد.
برای انجام این كار راهی ساده پیش روی تان است. فهرستی تهیه كنید و تمام كالاهای موجود در مغازه را برای هر بخش در آن بنویسید. به عنوان مثال بنویسید كه برای گل آرایی چه وسایلی دارید، اتوی مخصوص، قیچی، كاغذ، چسب. بعد یادداشت كنید برای خیاطی چه وسایلی در مغازه شما وجود دارد؟ قیچی، كاغذ الگو، نوارچسب، لایه چسب وغیره همه اینها را در بخش های مختلف مغازه بچسبانید تا مشتریان تان آنها را مشاهده كنند. در این حالت اگر مشتری چیزی را از قلم انداخته باشد، شما به خاطرش می آورید كه به چه وسایلی نیازمند است.
چهار؛ به مشتریان ویژه خدمات ویژه بدهید
به مشتریان ثابت خود خدماتی ویژه عرضه كنید. مثلا اگر خیاط های پركار مشتری شما هستند، كم كم از آنها سفارش تلفنی بگیرید و كالاهای شان را آماده كنید. این كالاها را هم خودشان می توانند بدون فوت وقت تحویل بگیرند و هم همكار شما می تواند آن را در منزل تحویل دهد. برای آن دسته از مشتریان تان گزینه های ویژه ای در نظر بگیرید. اجازه دهید كه دكمه ها و وسایلی را كه قابل تعویض هستند تعویض كنند. این شانس ویژه ای كه به آنها می دهید سبب می شود تا همیشه این افراد پروپاقرص بمانند.
پنج؛ با مشتری وقت بگذرانید
باید كاری كنید مشتری شما زمان بیشتری را در مغازه سپری كند و به فكر انتخاب وسایل مورد نیازش باشد و دست از عجله بردارد. در این خصوص شما نمی توانید كار زیادی انجام دهید و باید از ابزارهایی دیگر كمك بگیرید. موسیقی می تواند به شما كمك كند. پخش یك موسیقی آرامش بخش و ملایم در مغازه شما سبب می شود استرس از این مكان دور شود و فرد در آنجا احساس آرامش كند.
در این حالت خرید بیشتری انجام خواهد داد و سود بیشتری را راهی دخل تان خواهد كرد. همان طور كه نظم می تواند درآمد شما را به دلیل رشد مشتریان افزایش دهد، روی هم تلنبار كردن اجناس و بی نظمی در این محیط نیز می تواند سبب ایجاد استرس در مشتریان شما شود. پس با ایجاد محیطی آرام و منظم طبیعتا می توانید رغبت مشتریان را به حضور در محل کسب و کارتان افزایش دهیــد و فــروش بیشتری داشته باشید.