پرسش: در حوزه فروش پوشاک فعالیت میکنم. پیشنهاد میکنید چه راهکارهایی را استفاده کنم تا محصولاتم را متفاوت به مشتریان نشان بدهم؟
پاسخ کارشناس: برای متمایز نشان دادن محصول راهکارهای بسیاری وجود دارد؛ در این زمینه با یک روانشناس نیز میتوانید مشورت کنید، چون در این تمایز باید تاحدودی شخصیت مشتریان را ارزیابی کنید. به هرحال در ادامه راهکارهایی را به شما پیشنهاد خواهیم کرد.
رنگ یکی از فاکتورهای ایجاد تمایز است؛ گرانی یا ارزانی محصولات را با رنگ به مشتری یادآور شوید برای مثال رنگ زرد را برای محصولات ارزانقیمت و حراجی، رنگ آبی را برای محصولات با قیمت متوسط و رنگ قرمز را برای محصولات گرانقیمت استفاده کنید.
در این زمینه از روانشناسی رنگها نیز غافل نشوید، رنگ احساسات مشتریان را تحریک میکند، اگر از ترکیببندی رنگی جذابی استفاده کنید مشتریان حتی اگر خرید هم نکنند، در فروشگاه ساعتها مشغول خواهند شد. این فاکتور روی گروه مخاطبان کودک و بانوان تاثیر بیشتری خواهد گذاشت، در این باره توصیه میکنم برای رنگ آمیزی اتاق پرو از رنگ آبی و سبز به خاطر آرامش بخش بودن آنها استفاده کنید، همین کار ساده باعث خواهد شد که مشتری حوصله بیشتری برای انتخاب لباس موردنظر خرج کند.
فاکتور بعدی بستهبندی است. بستهبندیها را به اشکال مختلف تقسیم کنید. برای مثال اگر شرکت موردنظر شما در حوزه کفش فعالیت میکند، کفشهای چرم را در بستههای مربع و کفشهای پارچهای را در بستههای دایرهای بستهبندی کنید. این کار بهراحتی مشتریان را برای انتخاب راهنمایی خواهد کرد. تفاوت در بستهبندی به شناخت سریع مشتریان کمک زیادی خواهد کرد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که باید میان رنگ و فرم بستهبندی تناسبی وجود داشته باشد، چون نمیتوان هر دو را متمایز از هم طراحی کرد. این دو باید به مانند راهنمایی برای مشتریان عمل کنند که دقت نظر داشتن در اجرای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.