پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مبارزه با فساد از مسیرهای بن‌بست

9 سال پیش ( 1393/9/23 )
پدیدآورنده : حمیدرضا اسلامی  

عزم دولت و سایر قوای حکومتی برای مبارزه با فساد میمون و مبارک است. ما روزنامه‌نگارانِ خوشبینیم، به این عزم و اراده خوشبین‌ایم و برای مجموعه حکومت در این راه آرزوی موفقیت داریم. اما در عین خوش‌بینی می‌دانیم که برای مبارزه با فساد در سال‌های گذشته نیز برنامه‌هایی ریخته شده، همایش‌هایی برپا شده و شعارهایی داده شده و البته حاصل آن وضعیتی است که اکنون درگیر آن هستیم. رقم‌های فساد مالی روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و دامنه افراد و نهادهای درگیر با آن وسیع‌تر. لایه‌های اجتماعی و سیاسی آلوده به فساد نیز به نظر می‌رسد سال به سال بزرگ‌تر و بلندپایه‌تر می‌شود. 

حلقه مفقوده در برنامه‌های ضدفساد چیست که عزم‌ها را لرزان و حاصل را پوچ یا نزدیک به هیچ می‌کند؟ قوانین و مقررات کم کارآمد؟ سیستم‌ها و نهادهای نظارتی ناکارا؟ یا مجازات‌های اندک یا کم‌اثر مجرمان؟ 

تقریبا همه عوامل یادشده تا حدی دخیل‌اند و البته هیچ‌کدام عامل اصلی نیستند. به نظر می‌رسد، نهادی که می‌خواهد فرمانده و اتاق فکر مبارزه با فساد باشد لازم است علاوه بر آنکه به بهبود وضعیت موارد یادشده در جهت کاستن از فضاهای قانونی رشد فساد بپردازد، یک‌بار و برای همیشه به نقش حرکت‌های اجتماعی ضدفساد باور پیدا کند. 

حرکت‌های اجتماعی ضدفساد از بدنه جامعه ریشه می‌گیرند و اساسا مبتنی بر اولویت «شروع‌اصلاح از خود هستند.» هرآینه دشمنی فساد با پیشرفت اجتماعی و اثر آن بر تخریب آینده اهالی و فرزندان این جامعه به‌درستی تبیین شود، می‌توان نیرویی اجتماعی ایجاد کرد که به ثمر رسیدن حرکت‌های اصلاحی را تضمین کند. ناگفته پیداست که مراد ما تهیه و پخش آگهی‌ها و توصیه‌های اخلاقی از رسانه‌هایی نیست که خود مقبولیتشان محل تردید است؛ این موضوع نگرشی نو می‌طلبد که در این کوتاه‌نوشته مجال تبیین ابعاد آن نیست. 

به‌عنوان مدخل ورود به بحث ذکر این نکته کافی است که مبارزه با فساد به مسیری دگرگون و اهدافی عمیق‌تر نیاز دارد. 

* عضو شورای سردبیری روزنامه «فرصت امروز»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pzv4Ybj8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه