مایکل دل (Michael Dell) سرمایهگذار، موسس و مدیرعامل شرکت دل (Dell)، یکی از بزرگترین فروشندگان کامپیوترهای شخصی (PC) است. او با پایهگذاری شرکت کامپیوتری دل در دهه 1980، در به راه افتادن انقلاب کامپیوترهای شخصی کمک شایانی کرد. نخستین جرقههای علاقهاش به تکنولوژی خیلی زود در او نمایان شد. دل در 15 سالگی یک کامپیوتر اپل خرید تا قطعات آن را از هم جدا کند و ببیند چگونه کار میکند. البته جرقه اصلی زمانی زده شد که او در دانشگاه بود. در آن زمان دنیای کامپیوترهای شخصی هنوز در ابتدای راه بود و دل با آگاهی نسبت به مسئله که هنوز هیچ شرکتی اقدام به فروش مستقیم کامپیوتر نکرده، کارش را آغاز کرد.
از همینرو مایکل دل شروع به ساخت کامپیوتر کرد و آنها را بهطور مستقیم به افرادی که در دانشگاه میشناخت، فروخت. او در آن زمان تمرکزش روی این بود که حمایت مشتریان را جلب کرده و با قیمتهای پایینتری کامپیوترهایش را بفروشد. سال 1984، نخستین سال حضور دل در تجارت بود که 6میلیون دلار درآمد برایش به همراه داشت. این برند در 20 سال اول فعالیتش ثابت کرد که یکی از موفقترین کسبوکارها در جهان است و در کمال شگفتی موفقیتش با شرکتهای غولپیکری مثل والمارت (Wal-Mart) و جنرال الکتریک (General Electric) برابری میکرد.
میتوانیم دنیا را با کارآفرینی تغییر دهیم
بهعنوان یک مدیر، مایکل دل معتقد است که باید به کارآفرینی علاقه داشته باشید. «از وقتی به یاد دارم علاقه زیادی به کارآفرینی داشتم. این اشتیاق از زمانی رشد کرد که به جاهای مختلف دنیا سفر کردم و دیدم که چگونه کارآفرینان، کسبوکارهای خوبی راه انداختهاند و راههای بهتر و جدیدتری را برای حل مشکلات ارائه میدهند و سعی دارند تحولی در جهان به وجود بیاورند.» دل به کارآفرینان توصیه میکند که برای راهاندازی کسبوکارتان به چهار چیز دسترسی داشته باشید؛ پایتخت، بازار، افراد بااستعداد و تکنولوژی. اینها شرایطی است که دل اعتقاد دارد باید داشته باشید تا بتوانید رشد کنید.
به کشورتان کمک کنید تا فرهنگ کارآفرینی را گسترش دهد
یکی از مهمترین اولویتها برای هر کارآفرینی باید ارتقای این فرهنگ در کشورش باشد. مایکل دل کارش را در آمریکا آغاز کرد، اما با سفرهای متعددی که به سایر نقاط جهان داشته به این نتیجه رسیده که در همه کشورها فرصت کارآفرینی و ارتقای این فرهنگ وجود ندارد: «جاهایی در جهان وجود دارند که ریسک کردن و شکست خوردن تحمل نمیشود و تعجبآور نیست که کارآفرینی در این مکانها تقریبا وجود ندارد. البته کشورهایی هم وجود دارند که به درک این مسئله رسیدهاند و این گام اول است. بهعنوان یک کارآفرین باید قواعد را کنار بگذاریم و تغییر بزرگی ایجاد کنیم.»
به قلبتان گوش کنید
یکی از کلیدهای موفقیت از نظر مایکل دل این است که به قلبتان گوش دهید: «به صدای قلبتان گوش کنید و اجازه دهید که شما را مستقیم به سمت رویاهایتان ببرد. همیشه این امکان وجود دارد که به رویاهایتان برسید پس بیعیب و نقص کاری را که میخواهید انجام دهید. وقتی هر روز به سمت رویاهایتان بروید بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی هستید، موفق خواهید شد. حتما نباید نابغه یا فارغالتحصیل دانشگاه باشید تا موفق شوید، فقط به یک چارچوب و یک رؤیا نیاز دارید.»
شادی یکی از عوامل موفقیت است
آیا انسان شادی هستید؟ شاد بودن احتمالا یکی از عوامل موفقیت است. هرکسی از موفقیت تعریف خودش را دارد، اما مایکل دل میگوید: «برای من شاد بودن تعریف موفقیت است. «توصیه او به کارآفرینان این است که بدانند همیشه امکان شکست وجود دارد و موانعی سر راهشان خواهد بود، اما باید از اشتباهات خودشان و دیگران درس بگیرند. در موفقیت نکات زیادی برای یادگیری وجود ندارد اما همیشه میتوانند از شکست بسیار بیاموزند.
هدف و دیدگاه؛ 2 عامل مهم در کسبوکار
وقتی که دل 18 سالش بود، پدر و مادرش میخواستند او پزشک شود، اما او میگفت: «میخواهم با IBM (شرکت بینالمللی ماشینهای تجاری) رقابت کنم و شکستش دهم.» همین علاقه تبدیل به رویای مایکل دل شد تا امپراتوری خودش را با ساخت و فروش کامپیوترهایش آغاز کرد. مایکل دل دیدگاهی ساده اما قدرتمند داشت: «کامپیوترهای شخصی میتوانند ساخته شوند تا بهصورت مستقیم به فروش برسند.» بهعنوان یک مدیرعامل موفق، باید هدف و دیدگاهی مشخص برای آینده داشته باشید. همچنین باید توانایی استفاده از شخصیت مدیریتیتان داشته باشید تا بتوانید به کسانی که دنبالهرو شما هستند انگیزه بدهید، با آنها ارتباط برقرار کنید و تاثیرگذار باشید و هدف و دیدگاه شخصیتان را به عمل در کارکنانتان تبدیل کنید.